۱۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۳
کد خبر: ۴۴۷۱۷۰
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی:

قبح زدایی از معاصی شیوه حکومت داری صاحبان قدرتها است

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با بیان اینکه روند جامعه امروز به سمتی رفته است که صاحبان قدرت و نفوذ اساس را بر گناه و خطا قرار داده و معاصی را در جوامع بشری نشر می دهند، گفت: در دنیای امروز برای از بین بردن قبح معاصی تبلیغ می شود به طوری که گناه کرده و با فلسفه و منطق خود ساخته آن را توجیه می کنند.
حجت الاسلام والمسلمین قریشی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی شب گذشته در سلسله مباحث شرح نهج البلاغه که هر هفته در مصلای ارومیه برگزار می شود با اشاره به خطبه 16 نهج البلاغه، اظهار داشت: این خطبه پس از بیعت مردم با امام علی(ع) و به خلافت رسیدن ایشان در مسجد کوفه بیان شده است.

وی با بیان اینکه فرد سخنران باید همه گفته های خود را به عهده گرفته و در مقابل  گفته هایش ضامن باشد، افزود: شخصیتی به مانند علی(ع) قبل از بیان مطالب خود همه را به عهده می گیرند و ذمه خود را در گرو حرفهای خود قرار می دهند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با تکیه بر کلام امیرمؤمنان(ع)، گفت: بر هر کسی عبرتها آشکار شود و او از آنها عبرت بگیرد، تقوا مانع از گرفتاری او به شبهات می شود چرا که در این صورت انسان مسؤولیت خود را تشخیص می دهد.

وی ادامه داد: برخی از اعمال تکلیف آن مشخص است یا حلال است و یا حرام، اما برخی از امور دچار شبهه اند و حلال یا حرام بودن آنها مشخص نیست که حضرت علی(ع) راه دوری از حرام را عبرت گرفتن از تاریخ و سنجیدن شبهات براساس تجارب تاریخی می دانند.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی با اشاره به بیانات حضرت علی(ع) در خطبه 16 نهج البلاغه، خاطرنشان کرد: ظاهر کلام امام علی(ع) نشان می دهد که وقتی حضرت به قدرت رسیدند سیر امت به سمت قهقرا رفته و زحمات پیامبر اسلام(ع) به نوعی از دست رفته و مسلمانان به نقطه اول برگشته اند.

وی یادآور شد: هیچ پیامبری به اندازه نبی خاتم(ص) برای هدایت امت خود زحمت نکشیده و رنجها را تحمل نکرده است، اعرابی که با دست خود مجسمه ساخته و آن را پرستش می کردند و یا دختران خود را زنده به گور می کردند و یا بر اساس کلام امام علی(ع) در بدترین مکانها زندگی می کردند، به دست نبی اسلام(ص) دارای تمدن شدند.

امام جمعه ارومیه گفت: خدای متعال در قرآن کریم تاکید فرموده بود که زحمات و دسترنج نبی خاتم(ص) را از دست ندهید و پس از رحلت ایشان به حالت اول برنگردید که هر کس به حالت اول برگردد خود ضرر کرده و به خدا ضرری نمی زند.

وی با اشاره به تغییر رفتار جامعه اسلامی در دوران پس از رحلت رسول الله(ص) تا خلافت امام علی(ع)، ادامه داد: در اثر خصومتها و درگیریها و غصب حق خلافت از ولی الهی، مردم در طول 25 سال راه خود را گم کرده و دوباره به عادتهای دوران جاهلی برگشت کرده بودند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با تکیه بر کلام امیر مؤمنان(ع)، افزود: پیش از بعثت مردم در آتش فتنه می سوختند و بر هیزم آن اضافه می کردند، هوای نفس آنان را فریفته کرده و از راه به بیراهه کشانده بود، تکبر و خود بزرگ بینی آنان را به لغزش وا داشته و جاهلیت عقل آنان را از دستشان گرفته بود و همواره در کارهای خود مضطرب بودند.

وی تأکید کرد: دنیا طلبی و مقام پرستی مسلمانان را در طول 25 سال دوری از منبع هدایت و ولایت به عادتهای عصر جاهلیت برگشت داده و امر هدایت آنان را بر ولی الهی(ع) دشوار کرده بود.

استاد حوزه و دانشگاه بر اساس بیانات حضرت علی(ع)، توضیح داد: بعد از به خلافت رسیدن امام علی(ع) خوب و بد همه به هم پیوسته و پس از خیزش فتنه ها و درگیریها خوب و بد از همه سوا شده و همه غربال شدند تا اینکه در سایه اجرای عدالت کسانی که در اثر بی عدالتی از جایگاه حقیقی خود دور شده و در مقابل افراد ناشایست به جایگاههایی که حق آنان نبود، رسیده اند، همه به جایگاه حقیقی خود رسیدند.

وی به پیروزی انقلاب اسلامی و ریشه کن شدن حکومت افراد ناشایست و نالایق بر مردم ایران اشاره و اضافه کرد: به مانند دوران پهلوی و پیروزی انقلاب اسلامی که افراد ناشایستی بر سر کار بودند و هر نوع جنایتی را در ایران مرتکب می شدند، اما پس از پیروزی انقلاب حتی کشوری که از آنان حمایت می کرد به آنها اجازه سکونت در خاک خود را نداد.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی گفت: بلا و امتحان مردم دوران خلافت امام علی(ع) به مانند بلا و امتحانهای دوران بعثت بود و در حالت کلی امکان ندارد که کسی به دنیا بیاید و خدا او را امتحان نکند و بر این اساس خداوند متعال چنان حکومتها و وضعیتهایی را به وجود می آورد که همه به فتنه افتاده و کسانی که راست می گویند از افراد دروغگو شناخته شوند.

وی پیروزی انقلاب اسلامی و تکلیف حفاظت از آن را وسیله آزمون ملت ایران دانست و تصریح کرد: در جمهوری اسلامی ما ملت ایران و به ویژه مسؤولان در حال امتحان شدنیم، چرا که 1400 سال زحمت کشیده شد تا عصاره آن با پیروزی انقلاب اسلامی به نمایش گذاشته شود.

امام جمعه ارومیه جنگ هشت ساله ایران و عراق را فتنه ای برای آزمون امت انقلابی ایران خواند و یادآوری کرد: خدای متعال دورانها را می گرداند و در هر دوره ای قومی را به حکومت و قدرت می رساند تا در اثر فتنه ها و حوادث مؤمنان را مورد امتحان و آزمایش قرار داده و خالص و مؤمن آنان را از غیر خالصان و ناپاکان جدا کند.

وی با بیان اینکه در حکومت علی(ع) ذره ای کتمان کاری و دروغ نبود، افزود: در قرآن کریم خدای متعال دستور داده است که هرگز حقایق در عالم اسلام کتمان نشده و به طور صریح بیان شود، بنابراین حاکم اسلامی و علما باید تمام مسائل را به طور شفاف بیان کرده و هرگز به مردم دروغ نگویند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: کتمان کنندگان حقیقت به خاطر پول و مقام این کار را می کنند که بر اساس کلام الهی بر شکمهای خود تنها آتش می ریزند و روز قیامت خدای متعال با آنان سخن نگفته و به عذابی دردناک مبتلا می کند.

وی تأکید کرد: حاکم و مدیر باید با مردم شفاف باشد و از دروغ و ریا خود را کنار بکشد، چرا که ایمان و دروغ یک جا جمع نمی شوند، کسی که دروغ می گوید باید در ایمان او شک کرد و کسی که راست می گوید در جایگاه کرامت و بزرگی قرار دارد و تاریخ گواهی می دهد که کلام و عمل امام علی(ع) پر از صداقت و درستی است.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی با اشاره به بدعهدی مردم مدینه و عدم پذیرش جایگاه حقیقی امام علی(ع) پس از رحلت نبی خاتم(ص)، گفت: پیامبر اکرم(ص) به امام علی(ع) خبر داده بودند که روزی مردم او را با اصرار به سمت حکومت و خلافت بر می گردانند.

وی با تکیه بر کلام امیرموؤنان علی(ع) خاطرنشان کرد: گناهان و خطاها مرکبهای نافرمانی است که اهل گناه با آن مرکبها حمل می شوند، این مرکبها افسارشان از دست سوارها گرفته شده است و در کلام امام علی(ع) گناه به اسب چموش و نافرمان تشبیه شده است.

امام جمعه ارومیه در پایان با بیان اینکه روند جامعه امروز به سمتی رفته است که صاحبان قدرت و نفوذ اساس را بر گناه و خطا قرار داده و معاصی را در جوامع بشری نشر می دهند، گفت: در دنیای امروز برای از بین بردن قبح معاصی تبلیغ می شود و الان هم گناه می شود و هم گنهکار به آن افتخار کرده و با فلسفه و منطق خود ساخته آن را توجیه می کند./936/202/ب2

ارسال نظرات