۱۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۱
کد خبر: ۴۴۸۳۴۲
عضو مجمع نمایندگان طلاب حوزه علمیه تبیین کرد؛

ازدواج آسان و موانع خانوادگی و اجتماعی

حجت الاسلام شریفی با بیان اینکه یکی از معضلات و مشکلات فرهنگ کنونی جامعه ما، برطرف نشدن موانع ازدواج جوانان است، گفت: ما باید بازگشت به فرهنگ اسلامی داشته باشیم و اگر فرهنگ و معیارهای ازدواج جامعه ما هم مطابق با فرهنگ اسلامی شد مشکلات و مسائل فرهنگی جامعه حل خواهد شد.
سالروز ازدواج حضرت رسول و حضرت خدیجه

حجت الاسلام علی شریفی سیستانی، نماینده طلاب و فضلای زاهدان در مجمع نمایندگان حوزه علمیه در گفت‏ وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، ابراز داشت:  اسلام بر امر ازدواج بسیار تأکید کرده است و دستور داده که دختران و پسران را به ازدواج هم در بیاورید و اگر از نظر مالی مشکل داشته باشند، خداوند متعال خود آنها را کفایت می‌کند.

وی ادامه داد: در اهمیت امر ازدواج پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند«نکاح و ازدواج سنت من است و اگر کسی از این سنت سرپیچی کند و آن را به جای نیاورد از من نیست» این جمله بسیار زیبا بدین معنا است که اگر کسی ازدواج نکند و یا روابط نامشروع داشته باشد رسول اکرم (ص) می‌فرمایند: از ما نیست؛ بنابراین ازدواج یک امر واجبی است و نه مستحب و خداوند امر کرده دختران و پسران مجرد را به ازدواج هم در آورید و از نظر مشکلات مالی هم ترس نداشته باشید.

حجت الاسلام شریفی افزود: در ازدواج و انتخاب همسر باید به معیارها و ملاک‌های اصلی ازدواج توجه کرد امروزه جامعه ما متأسفانه در مسیری حرکت می‌کند که معیارهای فرعی ازدواج که شامل اقتصاد و مسائل مالی و مانند اینها را برجسته کرده و معیارهای اصلی ازدواج که همان معیارهای معنوی هستند را به ورطه فراموشی سپرده است.

وی با اشاره به اینکه اسلام در ازدواج بر معیارهای معنوی تأکید کرده است، ابراز داشت: اگر چه معیارهای مادی را هم مورد توجه قرارداده است و بر برگزاری ازدواج ساده، دادن ولیمه، قرار دادن مهر السنه برای عروس نیز تأکید کرده است.

عضو مجمع نمایندگان طلاب حوزه علمیه اضافه کرد: مهریه از یک طرف نباید بسیار زیاد باشد و از طرف دیگر هم نباید اصلاً نباشد بلکه باید در حد متعادل برای عروس مهرالسنه قرار داد.

آداب و رسوم اشتباه

حجت الاسلام شریفی افزود: امروزه آداب و رسوم‌های بسیار سنگین و اشتباهی مد شده است که ازدواج را بسیار با مشکل مواجه نموده است و هزینه های ازدواج را بسیار سنگین کرده است به همین خاطر وقتی به جوانان پیشنهاد ازدواج داده می‌شود یکی از دلایلی که بیان می‌کنند این است که قادر به تأمین هزینه های سنگین ازدواج نیستند.

نماینده طلاب و فضلای زاهدان در مجمع نمایندگان حوزه علمیه ادامه داد: دختران جوان هم باید سطح توقعات خود را پایین بیاورند و این تفکر را که از همان ابتدای زندگی همه چیز باید ایده آل باشد را کنار بگذارند.

هم‌کفو بودن زن و مرد

وی با بیان اینکه در اسلام بر همکفو بودن و همتایی در ازدواج تأکید فراوان شده است، گفت: اسلام به هم‌کفو بودن از نظر مالی هم توجه نموده است، اما آنچه اهمیت وافری دارد همکفو بودن از نظر اخلاقی است، چنانچه در این باره قرآن می‌فرماید« الْخَبِيثَاتُ لِلْخَبِيثِينَ وَالْخَبِيثُونَ لِلْخَبِيثَاتِ وَالطَّيِّبَاتُ لِلطَّيِّبِينَ وَالطَّيِّبُونَ لِلطَّيِّبَاتِ» بدین معنی که دختران پاک و با ایمان باید با پسران پاک و با ایمان ازدواج کنند و دختران پلید و بد  با پسران پلید و بد ازدواج کنند؛ بنابراین اگر جوانی پاک و با ایمان است همسرش هم باید پاک و با ایمان باشد و جوانی هم که بد و پلید است نباید توقع داشته باشد که یک همسر پاک و با ایمان در اختیارش قرار بگیرد، چون همسر او هم‌کفو و همتایش است.

حجت الاسلام شریفی افزود: جوانی که به بی بند و باری و ولنگاری می‌پردازد، حتماً برای او هم اهمیتی ندارد که همسر بی بند و باری نصیب او گردد، اگر این قانون رعایت شود برخی از مشکلات ازدواج حل خواهند شد.

وی با بیان اینکه یکی از معضلات و مشکلات فرهنگ کنونی جامعه ما، برطرف نشدن موانع ازدواج جوانان است، اظهار داشت: ما باید بازگشت به فرهنگ اسلامی داشته باشیم و اگر فرهنگ و معیارهای ازدواج جامعه ما هم مطابق با فرهنگ اسلامی شد مشکلات و مسائل فرهنگی جامعه حل خواهد شد.

توکل برخدا و در نظر گرفتن رضای او

نماینده طلاب و فضلای زاهدان بیان کرد: دختران و پسران باید در ازدواج بر خدا توکل کنند و رضای خداوند را در نظر گیرند و دعا کنند که خداوند کسی را قسمت آنها کنند که همکفو باشند.

حجت الاسلام شریفی گفت: والدین باید آداب و رسوم اشتباه و سخت گیری‌های نابجا را کنار بگذارند و به فرزند خود یاد دهند که چگونه مطابق با معیار های درست به انتخاب همسر مناسب بپردازند و این تفکر را که جوانان باید حتماً مدارج تحصیلی بالا را طی نمایند و بعد ازدواج کنند را کنار بگذارند، زیرا وقتی جوانان وارد جامعه ای شوند که آلوده است به تدریج ممکن است خود آنها هم به سمت گناه و آلودگی سوق داده شوند و منجر به شرمنده گی برای والدین گردند و دیگر دیر شود.

وی در پایان گفت: دولت باید اقدامات مناسب را در زمینه تسهیل ازدواج جوانان از جمله اشتغال زایی و دادن وام ازدواج برای آنها انجام دهد تا حداقل شرایط برای شروع یک زندگی ساده برای جوانان فراهم گردد و در پایان از خیرین محترم هم خواستاریم که در این زمینه همکاری نمایند تا این معضل فرهنگی در جامعه برطرف شود./875/ت302/س

 

ارسال نظرات