۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۰
کد خبر: ۴۴۹۵۸۷
استاد حوزه علمیه:

آیت الله اشرفی اصفهانی عالمی مجاهد و عامل بود

استاد حوزه و دانشگاه گفت: زندگی سرتاسر مجاهدانه آیت الله اشرفی اصفهانی نشانه عامل بودن ایشان به علمشان بوده است.
آیت الله اشرفی اصفهانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام سید حسین آقا میری شب گذشته در جلسه ای که برای معرفی بزرگان سرزمین تخت فولاد در این سرزمین مقدس گرفته شده بود، با بیان این که همه ما سر سفره علمای مجاهد روزی می خوریم، گفت: آیت الله اشرفی اصفهانی عالمی مجاهد و عامل بود.

وی در معرفی شخصیت آیت الله اشرفی اصفهانی افزود: بنده از این که بتوانم شخصیت بی نظیر چنین عالم وارسته ای را تبیین کنم قاصر هستم و قصد دارم سخنان بزرگان دیگر را راجع به ایشان بیان کنم.

حجت الاسلام آقا میری ادامه داد: اگر ما می توانستیم سیره واقعی علمای جامعه را برای مردم به ویژه جوانان بیان کنیم، امکان از بین رفتن بسیاری از انحرافات در جامعه وجود داشت، ما مدیون علمای مجاهدی هستیم که از لذتهای دنیوی خود برای تحقق حاکمیت الله در جامعه اسلامی گذشتند.

استاد و پژوهشگر حوزه علمیه و دانشگاه با اشاره به روایتی از امیرمؤمنان(ع) که می فرمایند، «برخی از علما از جهل می میرند در حالی که علمشان همراهشان است»، تبیین کرد: اگر کسی مطالبی را بخواند و حفظ کند و برای دیگران بیان کند عالم نیست، عالمی که می خواهد وارث انبیا باشد باید عامل به علمش باشد وگرنه علمایی هم بودند که قبل از انقلاب دست شاه و همسر شاه را می بوسیدند، می دانستند ولی عمل نمی کردند، اینها نمی توانند هادی مردم باشند، اینها نمی توانند وارث انبیا باشند.

کارشناس برنامه های تلویزیونی در تشریح واژه جهاد تبیین کرد: جهاد به معنای تلاش و کوشش بسیار در برابر موانع حاکمیت الله است، پس جهاد فقط به معنای حضور در جبهه و جنگ نیست، جهاد همان هدف اصلی انبیای الهی است، وقتی رهبر معظم انقلاب می گویند جهاد اقتصادی باید به اندازه خرید یک کالای ایرانی در تحقق حاکمیت الله در جامعه اسلامی و قطع دست استکبار به این هدف الهی کمک کنیم.

وی آیت الله اشرفی اصفهانی را مصداق واقعی یک عالم مجاهد معرفی کرد و گفت: اگر چه آیت الله اشرفی اصفهانی در سن 80 سالگی وارد جبهه های جنگ شدند ولی جهاد ایشان زمانی شروع شد که وارد حوزه علمیه شدند، آیا می دانید ایشان 17 سال با دو فرزندشان به دور از همسر در یک حجره در قم زندگی می کرده اند؟.

حجت الاسلام آقا میری ادامه داد: ایشان می گویند تا زمانی که می خواستم درس خارج بدهم پول نداشتم یک کتاب بخرم و همه کتابهای درسی را از دیگران قرض می کردم، زمانی هم که می خواستم درس خارج فقه بدهم با گرفتن چند روزه استیجاری پولی به دست آوردم و کتابی خریدم، در جایی دیگر گفته اند گاهی به نان شب محتاج می شدیم، چه کسی می تواند این گونه از خودش بگذرد تا دیگران را هدایت کند.

استاد و پژوهشگر حوزه علمیه با ابراز ناراحتی از رفتار برخی از مسؤولان فرهنگی انتقاد کرد: برخی از بچه های فرهنگی به خاطر برخورد کردن با بعضی از مشکلات دست از کار فرهنگی برمی دارند، این رفتار مجاهدانه نیست و نمی تواند راهشگا باشد، به رفتار بچه های قبل از انقلاب توجه کنید که چگونه در آن شرایط سخت از خودشان می گذشتند و مجاهدت می کردند.

کارشناس برنامه های تلویزیونی افزود: آیت الله اشرفی اصفهانی یکی از شاگردان محبوب آیت الله بروجردی بودند و از طرف ایشان مأمور شدند که به کرمانشاه بروند و حوزه علمیه ای تأسیس کنند، آیت الله اشرفی اصفهانی می گویند روزهای اول ساعتها در کنار خیابان می ایستادم و کسی من را سوار نمی کرد، گاهی من را مسخره می کردند، خوب است بدانید ایشان به مدت یک سال بدون زن و فرزند به خاطر فقر مالی در کرمانشاه زندگی می کرده اند و بعد از یک سال آیت الله بروجردی هزینه اجاره منزل ایشان را تقبل می کنند و ایشان زن و فرزندشان را به کرمانشاه می آورند.

وی به ساده زیستی آیت الله اشرفی اصفهانی اشاره کرد و گفت: آیت الله اشرفی اصفهانی چه در زمانی که فقیر بودند و چه زمانی که وجوهات مردم در خانه ایشان سرازیر بود، به شکلی کاملاً ساده زندگی خود را می گذراندند، خودشان می گویند در قم هفته ای یک بار غذای گرم می خوردیم و در اتاق به جای فرش حصیری انداخته بودیم.

حجت الاسلام آقا میری آیت الله اشرفی اصفهانی را به عنوان عالمی مردم دار معرفی کرد و افزود: ایشان بسیار مردم دار بودند و به در و دل مردم گوش می کردند، ایشان می دانستند مردم همه کاره مملکت هستند و دشمن قصد دارد بین مردم و علما فاصله بیندازد به همین سبب دائماً با مردم مرتبط بودند.

استاد و پژوهشگر حوزه علمیه خاطرنشان کرد: یکی دیگر از ویژگیهای آیت الله اشرفی اصفهانی اُنس و الفت ایشان با نماز شب و دعاها بود، در خاطرات آیت الله مرعشی نجفی آمده وقتی برای خواند نماز شب به حرم حضرت معصومه(س) می رفتم یا من اولین نفر بودم یا آقای اشرفی نفر اول بودند، فکر می کنید چه کسی در سن 80 سالگی به ایشان قدرت می دهد که در جبهه های جنگ حضور پیدا کنند و پا به پای رزمندگان جوان در مقابل دشمن بایستند.

کارشناس برنامه های تلویزیونی آیت الله اشرفی اصفهانی را مدافع سرسخت ولی فقیه دانست و اظهار کرد: آیت الله اشرفی اصفهانی چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب همیشه به عنوان مطیع و مدافع سرسخت ولی فقیه در صحنه بودند، ایشان می گویند بر حَسَب تشخیص خودم و نظر علمایی که تا به حال شنیده ام، امام خمینی را شایسته مرجعیت می دانم و عامه مردم را به ایشان سوق دادم، هرچند از سوی ساواک با من برخورد شد و من را تبعید کردند.

حجت الاسلام آقامیری ادامه داد: بدانید اولین امام جمعه شهر کرمانشاه آیت الله اشرفی اصفهانی بودند، ایشان در خطبه های نماز جمعه کاملاٌ عالمانه و دقیق ولایت فقیه را برای مرم اثبات می کردند.

وی تشریح کرد: نوع شهادت ایشان نیز جالب است، روز قبل از شهادت، ایشان به ملاقات امام خمینی(ره) می روند وقتی جلسه تمام می شود امام خمینی(ره) از همه می خواهند که از اتاق خارج شوند به جز آیت الله اشرفی اصفهانی، فرزندشان می گوید وقتی پدرم از اتاق بیرون آمدند گفتند فکر کنم این آخرین ملاقات من و امام بود چرا که ایشان چه در لحظه دیدار و چه در لحظه خداحافظی بنده را در آغوش گرفتند.

حجت الاسلام آقا میری در پایان ادامه داد: لحظاتی قبل از شهادت، خودشان می گویند این منافقان دست از سرم برنمی دارند و من را می کشند فقط امیدوارم کسی آسیب نبیند، چند لحظه بعد منافقی کوردل با منفجر کردن نارنجکی سبب قطع شدن پاهای آیت الله اشرفی اصفهانی می شود، در احوالات پایانی ایشان گفته اند، ذکر حسین(ع) تا لحظه شهادت دائماً بر زبان ایشان جاری بود./202/867/ب1

ارسال نظرات