۲۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۶
کد خبر: ۴۵۰۰۱۱
کارشناس مذهبی مطرح کرد؛

ضرورت تقویت نقاط قوت متون حوزه های علمیه

کارشناس مذهبی استان مرکزی گفت: بررسی متون حوزه علمیه در راستای شناسایی نقاط قوت و ضعف آن ضروری است؛ چرا که با بررسی آن رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت به عنوان یک اولویت و ضرورت در دستور کار قرار می گیرد.
 حوزه های علمیه

حجت الاسلام محمدحسین آدینه کارشناس مذهبی و امور دینی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا استان مرکزی، پیرامون بررسی تغییر و تحول در متون حوزه ابراز کرد: بررسی متون حوزه علمیه در راستای شناسایی نقاط قوت و ضعف آن ضروری است؛ چرا که با بررسی آن رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت به عنوان یک اولویت و ضرورت در دستور کار قرار می گیرد.

وی با اشاره به تاریخچه روند تغییر و تحول متون حوزه بیان داشت: درباره تاریخچه روند تغییر و تحول متون حوزه باید گفت تغییر آنچنانی در متون حوزه صورت نگرفته و تغییرات انجام شده هم به صورت جزئی بوده و در واقع در متون حوزه تغییرات کلی انجام نشده است.

این کارشناس مذهبی افزود: با وجود انجام تغییرات جزئی در متون حوزه اما کتاب های اصلی متون حوزه که اجتهادپرور هستند برای کسانی که این دروس را مطالعه می کنند و به طور دقیق می خوانند همان متون اصلی است که از بزرگان دین ما رسیده است.

حجت الاسلام آدینه ادامه داد: متون اصلی است که از بزرگان دین ما به ما رسیده است شامل کتاب لمعه و شرح لمعه شهید اول و شهید ثانی، کتاب مکاسب و رسائل شیخ انصاری (ره) و کتاب کفایه الاصول مرحوم آخوند خراسانی می شوند.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه جدیدا در حوزه تغییراتی صورت گرفته است، اظهار داشت: به ویژه در کتاب های دوره سال اول و دوم حوزه همین امسال هم تغییراتی صورت گرفته و آن مطالبی که دیگر احتیاج نیست مثل مطالب مربوط به عبد و عبید و بنده و مطالبی که الان در حقیقت مبتلی به نیست و خیلی کارآمدی در جامعه ندارند حذف شده و در حال حذف است و به جای آنها نیز مطالب مبتلی به و جدید جایگزین می شود.

حجت الاسلام آدینه درباره نقاط ضعف روش آموزش در حوزه علمیه  تصریح کرد: باید حوزه هم مقداری بیشتر با جامعه پیش برود و مطالبی که گفته می شود جدید و به روز باشد و از لوازم و ابزار آموزشی جدید نیز در حوزه های علیمه برای آموزش باید استفاده شود.

کارشناس مذهبی ادامه داد: چرا که این روش های آموزشی بهتر در آموزش جواب می دهد و استاد بهتر می تواند به طلبه و دانشجو آموزش بدهد و در واقع دانشجو و طلبه نیز با این روش های آموزشی بهتر مطالب را درک می کند.

کارشناس امور دینی پیرامون قاط مثبت مراکز علمی غیر حوزوی در دو ساحت متن و روش، گفت: خیلی در مراکز غیر حوزوی دخالتی نداشتم و اطلاعات چندانی نیز از این مراکز ندارم اما آنچه مبرهن است که اگر آن مراکز هم بتوانند مباحثه را در درس ها و در ساعات درسی و غیر درسی جایگرین کنند بهتر مطالب توسط دانشجویان آنها درک می شود.

حجت الاسلام آدینه با اشاره به اینکه حتی در حوزه هم الان مباحثه کمرنگ شده ولی به فضل الهی هنوز هم مباحثه در حوزه های علمیه برقرار است، خاطرنشان ساخت: جلسه مباحثه بسیار برای درک و فهم متون درسی تاثیر دارد یعنی مطالبی را که طلبه و دانشجو سر کلاس متوجه نمی شود با مطالعه خود و با بحث و گفت و گو با همکلاسی هایش می تواند اشکالات آن مباحث را با مباحثه رفع کند.

کارشناس مذهبی استان مرکزی افزود: با این مباحثه اشکالات درسی دانشجو و طلبه رفع می شود و در حقیقت اگر مساله ای حل نشده بماند طلبه می تواند فردا از استاد آن موضوع را بپرسد و بدین ترتیب موانع یادگیری متون نیز بهتر مرتفع می شوند.

حجت الاسلام آدنیه در پایان گفت: اگر مقداری بیشتر بررسی کنیم و مطالبی که الان در حوزه تدریس می شود را آسیب شناسی کنبم یعنی آسیب ها را از بین ببریم واموری که بیشتر برای پیشرفت طلبه ها خوب است را تقویت کنیم قطعا حوزه هایی پربارتر و مجتهدپرورتر خواهیم داشت./302/842/ب1

ارسال نظرات