۳۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۷
کد خبر: ۴۵۰۷۲۳
مسؤول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه آزاد قم:

غدیر روز اعلام امامت حضرت علی بود نه انتخاب ایشان

حجت الاسلام رحیمیان با بیان این که غدیر روز اعلام امامت حضرت علی بود نه انتخاب ایشان، گفت: عید غدیر به واقع بزرگترین عید شیعیان است چرا که در آن روز امامت و خلافت امیرمؤمنان(ع) مشخص شد.
رحیمیان دانشگاه آزاد قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همایش آغاز دور جدید اعزام دانشگاهیان به عتبات عالیات عصر دوشنبه در سالن همایش های دانشگاه آزاد قم برگزار شد.

حجت الاسلام حسین رحیمیان در این همایش با اشاره به فرارسیدن عید غدیر، اظهار داشت: عید غدیر به واقع بزرگترین عید شیعیان است چرا که روزی است که در آن امامت و خلافت امیرمؤمنان مشخص شد و روز خوشحالی و شادمانی زمینیان و آسمانیان لقب گرفت.

مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد قم با بیان این که در دنیای امروز در دنیا ریاست و رهبری به دو صورت مشخص می شود، عنوان کرد: رهبر و رییس در کشورهای پادشاهی همچون انگلستان و یا قطر و عربستان ریاست جامعه به صورت ارثی و در کشورهای جمهوری دار به صورت رأی گیری انتخاب می شود؛ اما در دین اسلام امام وجود دارد که تعیین آن به هیچ یک از دو صورت قبل صورت نمی گیرد.

علی سرآمد زمان ها

وی افزود: حضرت علی(ع) فردا به عنوان امام امت اسلامی معرفی می شود نه به این دلیل که پسر عمو وداماد پیامبر است بلکه به دلیل لیاقت و شایستگی بیش از حد او بود؛ علی(ع) در صحنه نبرد، در رسیدگی به ایتام، در تلاش و کوشش و علم سرآمد زمان ها بود.

حجت الاسلام رحیمیان با اشاره به این که امیرمؤمنان در همه میادین سخت از بقیه پیش قدم بود، ابراز کرد: امیر مؤمنان شخصیتی است و به همین دلایل است که خدا امیرمؤمنان را برای امامت و ولایت امت اسلام انتخاب کرد و پیامبر فقط وظیفه اعلام این موضوع را داشت نه این که پیامبر او را برای امامت انتخاب کند.

وی تأکید کرد: مثال امامت امیرمؤمنان را اگر بخواهیم به صورت ساده بیان کنیم می توانیم آن را به یک مسابقه دو تشبیه کنیم؛ در مسابقه دو کسی که زود تر از همه به خط پایان برسد برنده و قهرمان مسابقه است و برای انتخاب قهرمان رأی گیری نمی شود؛ امیرمؤمنان نیز در مسابقه زندگی و بندگی خدا گوی سبقت را از بقیه ربود و توانست تا جایی پیش برود که کسی لایق تر از او برای تصدی منصب امامت جامعه اسلامی وجود نداشته باشد.

چرا علی را دوست داریم؟

مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد قم خاطرنشان کرد: همه ما امیرمؤمنان را دوست داریم چون صفات برجسته ای از او شنیده ایم ولی این را باید بدانیم که شنیده ها ما با واقعیت فاصله زیادی دارد و ما تنها بخشی از فضایل ایشان را می دانیم؛ اما نکته مهم این است که بدانیم حضرت علی(ع) در میدان جنگ نفر اول بود، پشت به دشمن نمی کرد و سخنان گهربار زیادی از ایشان در نهج البلاغه نقل شده که دریایی از معارف است ولی این ها علی(ع) را امیرالمؤمنین نکرد بلکه آن ادب او در برابر پیامبر بود که مقام او را بالا برد.

وی تصریح کرد: تمام سخنان امیرمؤمنان در نهج البلاغه بعد از وفات پیامبر است که این نشان می دهد حضرت در دوران حیات پیامبر به خود اجازه سخن نمی داد و خود را عبد ایشان می نامید و همین ادب و حلم زیاد علی(ع) بود که او را امام شیعیان ساخت./1330/پ202/ی

ارسال نظرات