۳۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۹
کد خبر: ۴۵۰۷۵۱
حجت الاسلام نظافت:

ولایت امیرمؤمنان در ولایت امام زمان متجلی است

حجت الاسلام نظافت در حرم امام رضا(ع) گفت: ولایت امیرمؤمنان علی(ع) در این دوره در ولایت مولایمان امام زمان(عج) تجلی پیدا کرده است و چون بشر آمادگی ندارد خداوند آخرین فرستاده اش را در پس پرده غیبت نگه داشته است.
حجت الاسلام نظافت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمدجواد نظافت، مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) مشهد، همزمان با شب عید غدیر در بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) اظهار کرد: ولایت ریشه در فطرت انسان دارد، طرحی که خدا برای زندگی انسان ارائه کرده است زندگی با ولایت است که همه شئون زندگی را در بر می گیرد.

وی تصریح کرد: ولایت به معنای دوستی یا سرپرستی در وهله اول در وجود خود انسان است، خداوند هر کسی را ولی خود قرار داد یعنی هرکسی خودش را دوست دارد و به فکر منافعش است و این دوستی گاهی عاقلانه و گاهی هم جاهلانه است.

مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) مشهد بیان کرد: ولایت به معنای سرپرستی هم خدا هر کس را سرپرست خودش قرار داد یعنی او را آزاد آفرید و به او اختیار داد که برای خودش مولا و هدفی انتخاب کند؛ برخی انتخابهای پستی و بعضی هم انتخابهای ارزشمندی دارند.

وی افزود: بعضی غیر خدا را به عنوان ولی انتخاب می کنند و برخی خدا را به عنوان مولا و خود را تحت ولایت خدا قرار می دهند، خداوند قرآن را نازل کرد و وجود نورانی پیامبر اکرم(ص) را در دسترس بشر قرار داد، اگر کسی ولایت پیامبر(ص) را پذیرفت باید بداند پیامبر(ص) بر ما اولویت دارد.

حجت الاسلام نظافت خاطرنشان کرد: حقیقت ولایتمداری زمانی آشکار می شود که دستور پیامبر اکرم(ص) طبق میل انسان نباشد و به آن عمل کند.

وی با اشاره به موضوع تعیین جانشین ابراز کرد: پیامبر(ص) تا آخرین نفس و تا آخرین لحظات عمر نگران آینده امت خویش بودند و این با مهربانی، مدیریت و عقلانیت پیامبر(ص) سازگار نیست که پس از رحلت برای خود جانشین معرفی نکند.

استاد حوزه علمیه خراسان خاطرنشان کرد: از همان ابتدای رسالت پیامبر مسأله جانشینی مطرح بود اما هنگام بازگشت از حجة الوداع در غدیرخم به صورت رسمی اعلام کردند که هر کس من ولی او هستم علی(ع) نیز ولی اوست.

وی تصریح کرد: وقتی آن آیه نازل شد که ای پیامبر دعوتت را علنی و از نزدیکانت شروع کن، پیامبر(ص) با دعوت از سران قریش و اقوامش رسال خود را اعلام کردند و گفتند: نخستین کسی که به من ایمان آورد جانشین من خواهد بود، در آنجا امیرمؤمنان(ص) در سن کودکی به ایشان ایمان آورد.

برداشت غلط از امر به معروف

حجت الاسلام نظافت مطرح کرد: دامنه ولایت به ما هم تسری می کند، چون تک تک ما ولایت داریم بر اساس آیه قرآن با هم برادر می شویم اینکه استعداد ویژه خود را خرج دیگران کنیم، و یکدیگر را امر به معروف و نهی از منکر کنیم ریشه در محبت دارد ولی متأسفانه امر به معروف بد نهادینه شده در حالی که از روی فضولی و دخالت نیست بلکه مبنایش مهر و محبت است.

وی افزود: طرح ولایتی زیستن به نفع همه است اگر تک تک افراد مراقب داشته ها و رفتار هم باشند، قدرت محکمی ایجاد می شود، اما اگر هر کس تنها مراقب و به فکر خودش باشد دشمنان، یهودیها، مستکبران، صهیونیسمها از اختلافات این سوء استفاده می کنند.

مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) مشهد ابراز کرد: بدبختی مسلمانان از آنجایی شروع شد که به حرف ولایت نکردند، گوش به نصیحتهای دلسوزانه پیامبر اکرم و نصیحتهای خیرخواهانه امیرمؤمنان(ع) نکردند.

وی با بیان اینکه ولایت امیرمؤمنان علی(ع) در این عصر در ولایت مولایمان امام زمان(عج) تجلی پیدا کرده است، اظهار کرد: امام زمان(ع) چون بقیة الله و باقی مانده آخرین فرستاده های خداوند است، خداوند با قدرت خود ایشان را به عنوان آخرین ذخیره و در پس پرده غیبت نگه داشت، چون بشر آمادگی ندارد و امامان قبل از ایشان را یکی پس از دیگری به شهادت رساندند.

حجت الاسلام نظافت عنوان کرد: امام زمان(عج) مانند جد خود تکلیف مؤمنان در دوران غیبت مشخص کرده اند که در عصر غیبت دستتان در دست فقهایی باشد که با تقواتر هستند.

وی خاطرنشان کرد: ما آنقدر فرصت و علم نداریم که دستورات الهی را از قرآن کریم و احادیث استخراج کنیم، بنابراین همانگونه که عالمان دین مثل همه اقشار مردم از دستاوردهای صنعتگران، پزشکان و مهندسان استفاده می کنند، مردم نیز از دستاوردهای عالمان و با مراجعه به آنها از نتیجه زحمات فقهی آنها بهره مند می شوند.

استاد حوزه علمیه خراسان تأکید کرد: از این رو هر کس باید برای خود مرجع تقلید انتخاب و زندگیش را با دستورات خدا تنظیم کند که بر مبنای آن به ولایت امام علی(ع) چنگ زد و علوی زندگی کند.

وی خاطرنشان کرد: همه فقهیان صلاحیت رجوع مسلمانان را دارند اما فرمان جامعه را باید به دست ولی فقیه؛ کسی که آگاه به مسائل و منافع، غمخوار و دلسوز امت است سپرد و ایشان هنگام ظهور پرچم را تقدیم صاحب اصلیش می کنند.

حجت الاسلام نظافت متذکر شد: امام زمان از اختلافات مردم غصه می خورند و این اختلافات دل ایشان را می شکند بنابراین دل خود را کینه دیگر مؤمنان پاک کرده و برای همدیگر دعا کنیم و نسبت به دشمنان اسلام آمریکا، اسرائیل و دشمنان بشر کینه و نفرت داشته باشیم./201/1308/ب1

ارسال نظرات