۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۵
کد خبر: ۴۵۱۷۸۲
سفیر سابق ایران در عربستان:

عربستان دل خوش به انتخابات آمریکا است

حسینی با اشاره به این که عربستان بروی انتخابات آمریکا سرمایه‌گذاری کرده تا توافقات برجام ایران را بر هم زند، گفت: در حال حاضر روابط بین ایران و عربستان در حالت شناور است به این معنا که سعودی‌ها مواضع خاصی در رابطه با ایران در پیش نگرفته‌اند و امید به انتخابات آمریکا بسته‌اند.
سید محمد حسینی سفیر سابق ایران در عربستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا سید محمد حسینی سفیر سابق ایران در عربستان در نشست پیامدهای افزایش تنش در روابط بین ایران و عربستان که در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد با اشاره به اینکه بین روابط ایران و عربستان یک گسل ایجاد شده است اظهار داشت: این گسل از گذشته در روابط بین دو کشور وجود داشته است و امروزه خود را بیشتر از گذشته نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: از سال2003 میلادی نقطه عطف روابط بین ایران و عربستان به وجود آمد، در واقع روابط بین ایران و عربستان همیشه به صورت یک بازی برد و باخت می‌باشد، عربستان تلاش دارد که از هر اتفاق بین المللی علیه ایران استفاده کند، برای نمونه پس از حادثه 11سپتامبر عربستان تمام تلاش خود را به کار گرفت تا این بحران متوجه کشور ایران شود.

حسینی با بیان اینکه پس از رفتن صدام تعادل منطقه به هم خورد خاطرنشان کرد: پس از صدام اتفاقات عراق توسط آمریکایی‌ها و حضور طالبان در افغانستان بحران‌هایی را ایجاد کرد اما زود از میان رفت، امروزه هم شاهد ایجاد بحران یمن هستیم که آن هم توسط عربستان به وجود آمده است.

سفیر سابق ایران در عربستان با اشاره به اینکه بحران‌های چند سال اخیر در منطقه به نفع ما و به ضرر عربستان بوده است تصریح کرد: برای نمونه در جنگ 33روزه بشار اسد به نفع ایران عمل کرد و امید عربستان در آنجا از بین رفت، در موارد دیگر که در منطقه به راه افتاد همانند لبنان و دیگر کشورها مسیر بازی را به سمت شکست عربستانی‌ها سوق داد.

وی افزود: در دوران پایانی حکومت ملک عبدالله یک زایش جدید در عربستان به وجود آمد، در این دوره شاهد حضور شاهزاده‌های عربستانی در حکومت هستیم، یکی از نواقص این حضور شاهزاده‌ها فراوان نظرات متضاد است که در بین آنها به وجود آمد، در ضمن در این شرایط سعودی‌ها در روابط بین الملل نیز با روند نزولی مواجه بودند.

حسینی با بیان اینکه شرایط مذاکرات 5+1 بین ایران و گروه خارجی شرایط را برای عربستان سخت‌تر کرد یادآور شد: برای سعودی‌ها که توانسته بودند از تنش و درگیری ایران و غرب نهایت بهره را در سال‌های اخیر ببرند مذاکرات مربوط به برجام بسیار دشوار بود، البته عربستان زمانی ضربه سنگینی خورد که برجام به امضا رسید چون آنها بر این باور امید داشتند که آمریکا در این مذاکرات تنش زیادی ایجاد می‌کند و برجام با شکست مواجه می‌شود.

سفیر سابق ایران در عربستان با اشاره به اینکه در مقاطعی از تاریخ هیچ گونه تنشی میان ایران و عربستان وجود نداشته است تاکید کرد: در برخی از اتفاقات مهم تاریخی از جمله انقلاب اسلامی، حادثه سال65 و حتی کمک عربستان در زمان جنگ به عراق تنش زیادی نداشتیم، این در شرایطی است که عربستان در عصر جدید تمام توان خود را به کار گرفته است تا ایران را از پای در آورد، امروز سعودی‌ها از هر ابزاری چون: عملیاتی، سازمانی، نهادی، منطقه‌ای و رسانه‌ای .... به دنبال ایجاد تنش برای ایران هستند.

وی ابراز داشت: رابطه ما با عربستان به شکل یک جنگ نیابتی در آمده است، البته یک نکته مهم در راستای روابط دیگر کشورها با عربستان نیز وجود دارد و آن هم این است که حمایت عربستان از سوی کشورهای دیگر خیلی کم است، برای عربستانی‌ها نیز در منطقه عراق و سوریه مهم هستند چون اگر این دو کشور به شرایط ثبات برسند موازنه قدرت در منطقه بر هم می‌خورد.

حسینی با بیان اینکه عربستان در همه زمینه‌ها با ما در جنگ است بیان کرد: جنگ بین ما و عربستان تنها به صورت مستقیم اتفاق نیفتاده است و گرنه در همه عرصه‌ها با هم در حال مبارزه هستیم، عربستان در حال حاضر دل خود را به نفروختن نفت ایران خوش کرده است، عربستان در گذشته از تنشی که آمریکا با ایجاد تحریم‌ها برای ما فراهم کرده بود بیشترین استفاده را در منطقه می‌کرد، همچنین تصور عربستان بر این بود که ایران در زیر تحریم‌ها کمر خم کند زیرا هزینه‌های ایران بالا بود و منابع مالی نیز قطع شده بود.

سفیر سابق ایران در عربستان با اشاره به اینکه ابزارهای ما در مقابله با عربستان بسیار کم است گفت: عربستان از هر ابزاری چون قومی، فرهنگی و مذهبی در شاخه سنی استفاده می‌کند تا ایران را ضعیف کند، در حوزه اقتصادی نیز در بحث نفت شیطنت زیادی کردند که برای ما ضررهای زیادی داشته است، در سطح بین الملل هم که قدرت همیشه نقش تعیین کننده دارد عربستان از 80سال پیش با پول لابی زیادی را به دست آوردند، ما اگر بخواهیم کاری کنیم که عربستان از ما تمکین کند نیاز به ابزارهای قوی‌تری داریم.

وی ادامه داد: هرگاه عربستان احساس قدرت کند با ما همسو نمی‌شود، در حال حاضر روابط بین ایران و عربستان در حالت شناور است به این معنا که سعودی‌ها موضع خاصی در رابطه با ایران در پیش نگرفته‌اند و امید به انتخابات آمریکا بسته‌اند، از نظر آنها اگر ترامپ بیاید برجام قطعا بر هم می‌خورد، از سوی دیگر اگر خانم کلینتون بروی کار بیاید کار برای آنها سخت میش‌ود چون ممکن است کلینتون با وجود مخالفت با برجام راه اوباما را ادامه دهد.

حسینی با بیان این که عربستان روی انتخابات آمریکا سرمایه‌گذاری کرده تا توافقات برجام ایران را بر هم زند ابراز داشت: به همین منظور عربستان تا انتخابات آمریکا مواضعی در مقابل ایران نخواهند داشت، با این وجود در سیاست خارجی چیزی محال نیست و ما باید از هر فرصتی برای کاهش هزینه‌ها و استفاده از شرایط مطلوب استفاده کنیم، امروزه اسرائیل بدون زدن حتی یک گلوله در حال قدرت پیدا کردن در منطقه است، دشمن امروز از فضای مجازی هم برای ایجاد تفرقه میان مذاهب شیعه و سنی بهره می‌برد./816/پ202/ج

 

ارسال نظرات