۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۶
کد خبر: ۴۵۱۷۸۵
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران:

در قبال سیاست های عربستان عکس العمل جدی داشته باشیم

احمدیان با بیان اینکه یکی از اشتباهات ما در قبال سعودی‌ها حمله به سفارت عربستان بود، گفت: این امر بخشی از هزینه‌های عربستان را کاهش داد، این موضوع برای ما وجهه خوبی نداشت و ما ضمن اینکه نباید این اشتباهات را انجام دهیم باید در زمینه بین المللی عمل جدی در قبال سیاست عربستان داشته باشیم.
حسن احمدیان عضو هییت علمی دانشگاه تهران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حسن احمدیان عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در نشست پیامدهای افزایش تنش در روابط بین ایران و عربستان که در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد با اشاره به اینکه امنیت محور اصلی سیاست خارجی عربستان است، اظهار داشت: دلیل آنکه عربستان موقعیت منطقه را به هم ریخته است به خاطر حفظ امنیت خود است که در این راه سیاست تهاجم را در پیش گرفته است.

وی ادامه داد: آنچه عربستان از آن می‌ترسید تغییر رفتار استراتژیک آمریکا در منطقه بود، در اصل این تغییر مواضع به سود ایران بوده است، همین امر سبب شد که ملک سلمان ایران را محور سیاست خارجی خود قرار دهد، از سوی دیگر باید گفت عربستان برخلاف جهت سیاست آمریکا نیز در سوریه، بحرین و یمن عمل کرد.

احمدیان با بیان اینکه عربستان از طریق شورای همکاری خلیج و اتحادیه عرب وارد مذاکره شدند تا امنیت آل سعود را تضمین کنند خاطرنشان کرد: عربستان در این سالها در امر سیاست خارجی تحول اساسی به وجود آورده است، تمرکز ابزارها و هدف به عربستان در پیشبرد سیاست سعودی‌ها کمک می‌کند، عربستان تلاش دارد با تقویت سیاست خارجی خود مقابل ایران بایستد زیرا تصور می‌کند که از این طریق می‌تواند مقابل حرکت آمریکا بایستد.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه بحث شیعه و سنی در گفتمان جدید میان ایران و عربستان مطرح شده است، تصریح کرد: عربستان افزون بر اختلاف شیعه و سنی که به راه انداخته است به مدت 6 ماه در موضوع برجام نیز کار ما را به تعویق انداخت، در برجام عربستان از آمریکا مهلت خواست تا با فشار وارده بر ایران بتواند برای آمریکا امتیاز در برجام بگیرد که نهایتا با شکست روبرو شدند.

وی افزود: در رابطه با حضور ایران در یمن و بحرین و حصر آن عربستان بسیار نگران است، یکی از سیاست خارجی‌های ایران نیز در سوریه و لبنان و... دیگر منطقه است که بتواند با تهاجم عربستان مقابله کند، همچنین در سطح بین المللی ایران با توافق در زمینه برجام بر عربستان تاثیر بسیاری گذاشت، نکته ای که عربستان را اذیت می‌کند این است که رفتار و سیاست آنها در مقابل ایران هزینه بردار بوده است.

احمدیان با بیان اینکه سیاست‌های فعلی عربستان هزینه‌های آنها را افزایش داده است بیان داشت: یکی از اشتباهات ما در قبال سعودی‌ها حمله به سفارت عربستان بود، این امر بخشی از هزینه‌های عربستان را کاهش داد، این موضوع برای ما وجهه خوبی نداشت و ما ضمن اینکه نباید این اشتباهات را انجام دهیم باید در زمینه بین المللی عمل جدی در قبال سیاست عربستان داشته باشیم، باید توجه کنیم که محور تفکر عربستان امنیت‌زایی به همراه امنیت‌زدایی است.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه شاهزادگان عربستانی بیشتر به دنبال تثبیت جایگاه خود هستند تاکید کرد: هر چه عربستان از وضعیت آشفته درونی به سمت وضعیت ثبات حرکت کند امکان تعامل با ایران را می‌تواند داشته باشد، در حال حاضر عربستان بازی منطقه‌ای را شروع کرده که آمریکا نیز با آن همراهی می‌کند، از طرفی دیگر رفتن عربستان به سمت منافقین به دلیل تحلیل نادرست آنها از نقش منافقین در کشور ماست.‌

وی در پایان گفت: کاهش تنش ما و عربستان در یک صورت امکان دارد و آن هم در شرایطی است که ما به هم نیاز نداشته باشیم، در بحث فریز نفتی کاهش در آمدهای نفتی را برای ایران به دنبال داشت اما فراموش نشود در آینده ذخایر نفتی عربستان به مشکل می‌خورد./202/816/ب1

ارسال نظرات