مسجد باید محور هیأت مذهبی باشد
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، حجتالاسلام حسین روحانینژاد در ابتدای سخنانش گفت: پیشاپیش فرارسیدن ایام سوگواری امام حسین(ع) و یاران باوفای ایشان را تسلیت عرض میکنم. میدانیم که سازمان تبلیغات اسلامی در حوزه فرهنگ دینی مأموریتهایی برایش ابلاغ شده که موظف است نسبت به تحقق این مأموریتها اقدامات لازم را در سطح کشور انجام دهد.
وی ادامه داد: به نظر ما بزرگترین رسانه ای که بتواند مردم را در جریان امور قرار دهد و همینطور به ارتقای معرفت دینی جامعه منجر شود، مسجد و منبر است و علی رغم وجود روش های نوین تبلیغی در جهان امروزهنوز هم تبلیغ چهره به چهره کارآمدترین روش تبلیغ است.
معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان ادامه داد: از همین جا اعلام میکنیم که برای هر مجموعه ای که بخواهد به نام امام حسین (ع) مراسمی برگزار کند سازمان تبلیغات اسلامی آماده است تامین مبلغ و مبلغه کند. ما در محرم امسال بیش از ۵۰ هزار مبلغ و مبلغه به یکصد هزار نقطه از کشور اعزام میکنیم. پیش بینی میشود امسال ۵ هزار مبلغه حوزوی در ایام محرم به امر تبلیغ دینی بپردازند.
وی با اشاره به اولویت های تبلیغی و توصیههای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در نظر گرفته شده جهت استفاده مبلغین در سخنرانیها و تبلیغ برای عموم مردم در ایام دهه اول محرم گفت: مواردی همچون فرمایشات مقام معظم رهبری (مد ظلعه العالی) در نامگذاری سال جاری به نام «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل»، تبیین جایگاه ولایت فقیه، جامعیت ولی فقیه (اهلیت رهبری و حکومت دینی)، نقش ولایت فقیه در مدیریت و مهار بحرانها، توطئه دشمنان در نفی و تخریب ولایتفقیه و القاء جدایی دین از سیاست و لزوم میثاق با ولایت و رهبری، بیان سیره عملی و فضایل اهل بیت(ع) بهویژه حضرت سیدالشهدا(ع) و حضرت امام زینالعابدین(ع) و حضرت زینب کبری(س)، تبیین فرهنگ مقاومت و ضرورت دفاع از حرم اهل بیت(ع) و لزوم تکریم و قدردانی از شهدای مدافع حرم، تحلیل علمی مسائل خرافی و عرفانهای نوظهور دروغین، تبیین موضع و عقاید وهابی، سلفیگری و تکفیریها از جمله این اولویت هاست.
روحانی نژاد تصریح کرد: اصلاح قرائت نماز و تبیین اهمیت اقامه نماز جماعت در سه وقت و در اول وقت به خصوص اقامه نماز صبح و نیز فرهنگسازی برای احیای مساجد و اجرای اذان زنده توسط جوانان و نوجوانان حاضر در مساجد، تأکید بر حضور و استفاده معنوی عموم مردم بهویژه قشر جوان و نوجوان از مراسم در مساجد، تکایا، حسینیهها و شرکت در دستهجات سینهزنی و عزاداری و حمایت از انجام فعالیتهای فرهنگی و مذهبی خودجوش و مردمی، توصیه و تأکید بر انجام واجبات نظیر اقامه نماز، ادای خمس و زکات، حج، دفاع، تبعیت از ولایت، امر به معروف و نهی از منکر و نیز توجه به معرفتافزایی، تذکار و سفارش به اخلاص، سفارش در فراگیری معارف دین، استعدادیابی و توصیه جدی به والدین جهت فرستادن جوانان با استعداد خود به حوزههای علمیه، تأکید بر تبیین و عمل به منویات و فرمایشات مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) مبنی بر لزوم افزایش جمعیت، تبلیغ خاص و عنایت ویژه به موضوع عفاف و حجاب، تکریم زن در جامعه، اهمیت تحکیم و تشکیل خانواده (با توجه به بالا رفتن سن ازدواج) و مقابله با تخریب جایگاه آن (طلاق)، ترویج سبک زندگی اسلامی (سادهزیستی، قناعت و... ) و مقابله با سبک زندگی غربی (تجملگرایی و جدی نگرفتن زندگی و... )، حمایت از تولید و مصرف کالاهای ایرانی و بیان مشکلات قاچاق کالا و نیز پرهیز از مصرف تولیدات خارجی و وارداتی، تبیین ارزش فرهنگ کار، تلاش و ارتقای بهرهوری و کیفیت و عنایت خاص به اقتصاد مقاومتی از دیگر محورهایی است که جهت استفاده مبلغین اعلام شده است.
معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی همچنین تصرح کرد: همچنین به مبلغین توصیه شده تا در باره بیان اندیشههای ناب امام(ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در حوزه سیاست خارجی جمهوری اسلامی مبنی بر حمایت از مظلومان بهویژه «مردم غزه، فلسطین، عراق، سوریه، میانمار، آفریقای مرکزی، بحرین، تجاوزات رژیم آلسعود به مردم بیدفاع یمن و توجه به تحرکات اخیر آمریکا در بر هم زدن روابط سیاسی و اقتصادی کشورهای منطقه و جهان با ایران و تأثیر انقلاب اسلامی در بیداری ملتهای اسلامی» و اعتماد بر نصرت الهی، توجه به وضعیت فرهنگی منطقه تبلیغی (نقاط قوت و ضعف، حساسیتهای موجود، آداب و سنن اقوام مختلف، جلوگیری از بدعت، خرافه و آسیبهای نوظهور در عزاداریها نظیر قمهزنی و... )، عنایت به نامههای مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) به جوانان اروپا و آگاهسازی ایشان نسبت به عملکرد غلط سردمداران جهان غرب، بیان اهمیت وحدت، یکپارچگی و همدلی میان مسئولین، عموم مردم (وحدت شیعه و سنی) در راستای تأکیدات مقام معظم رهبری (مد ظله العالی)، لزوم تبیین جنگ نرم (تهاجم فرهنگی دشمن به طرق مختلف) و راههای مقابله با آن، لزوم تأکید بر مصرف بهینه انرژی (آب، برق، گاز و... ) کار تبلیغ را انجام دهند.
روحانی نژاد اضافه کرد: پیشگیری از مصرف مواد مخدر، تلاش در جهت کاهش و رفع معضلات اجتماعی و ترک محرمات و فحشاء نظیر مشروبات الکلی، اعتیاد و مواد مخدر، قمار، بدحجابی، حاشیهنشینی در شهرها، تهمت، دروغ، اسراف بخصوص در بیتالمال، قانونگریزی و بیانضباطی اجتماعی، مردمآزاری و... تأکید بر حفظ محیط زیست، پرهیز از تخریب آن و مواظبت از حقالناس، سفارش به ورزش بخصوص ورزشهای همگانی به منظور حفظ سلامت جسمانی با تقویت روحیه پهلوانی و پاسداشت ارزشهای اخلاقی و معنوی، حضور در پایگاههای انتقال خون و اهدای آن برای استفاده همنوعان و نیازمندان، احیای ارزشها و سنتهای حسنه اسلامی نظیر: حقگرایی، استکبارستیزی، ایثار و شهادتطلبی، صلهرحم، تکریم، احسان و نیکوکاری، دستگیری از محرومین و اقشار آسیبپذیر، سلام کردن، عیادت از بیماران، همسایهمداری، اخلاق نیک، مهرورزی و... استفاده از آیات قرآن کریم، احادیث و روایات در سخنرانیها، سفارش اکید به مردم برای توجه بیشتر به قرآن و مفاهیم و معارف آن در هر سطحی که هستند و تلاش در جهت آزادی قرآن از مهجوریت و ورود آن به زندگی با بیان قصههای قرآنی، تفسیر ساده از آیات کوتاه برای کودکان و نوجوانان، برجسته کردن آیات اخلاقی از دیگر محورهایی توصیه شده ما به مبلغین جهت تبلیغ در مناطق مختلف است.
وی با اشاره به برگزاری یک هزار همایش در بیش از ۴۰۰ شهرستان با حضور مسئولان هیئات مذهبی، کانون مداحان، مبلغین و مبلغات و... گفت: در این همایشها چند موضوع از جمله محتوادهی مناسب و صحیح و جلوگیری از برخی آسیبها که دشمنان درصدد آنها هستند مورد تاکید ماست.
روحانی نژاد در ادامه به راه اندازی سامانه «طوبی» اشاره کرد و توضیح داد: سامانه طوبی جهت ساماندهی هر چه بهتر هیئتها ایجاد شده که پس از ثبت بانک اطلاعاتی هیئتها و مراکز مذهبی، نحوه فعالیت آنان قابل مطالعه و بررسی است. ۹۱ هزار هیئت مذهبی در این سامانه به ثبت رسیده است.
وی در بخش دیگری از سخنانش بر گسترش فعالیت های قرآنی در هیئات مذهبی تاکید کرد و گفت: ما از نشریات تخصصی مثل نشریه خیمه که پیرامون هیئات مذهبی فعالیت میکنند، حمایت میکنیم. موسسه هنر و ادبیات هلال نیز از طریق سایت مدایح خدمات خوبی را در خصوص اشعار و نغمات عاشورایی به کاربران به انواع زبانهای محلی متناسب با هر استان ارائه می دهد.
معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان یادآور شد: ستاد «ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبات مذهبی» به دستور شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد شد. اعضای این ستاد را دستگاههای اصلی فرهنگی کشور تشکیل می دهند. اقدامات شایسته ای در این ستاد تاکنون صورت گرفته است.هم اکنون این ستاد در ۲۴۰ شهرستان کشور فعال است وطبق قانون مصوبات آن لازم الاجراست.
روحانی نژاد اضافه کرد: در سال ۱۳۹۴ ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت های مذهبی ۵۶۹۲ اقدام انجام داد و ۳۰۳۲ جلسه در کل کشور برگزار کرد.
وی افزود: در محرم امسال همچنین نمایشگاه هایی با مشارکت سازمان تبلیغات اسلامی، شهرداری و بخشهای مردمی برگزار میشود که در این نمایشگاه ها برخی اقلام مورد نیاز هیئت ها برای برگزاری هر چه بهتر مراسم ها به آنان ارائه میشود.
روحانی نژاد ادامه داد:تلاش ما بر این است که عزاداریها به سمت مسجد هدایت شوند؛ در سال ۹۴، از مجموع بیش از ۲۱ هزار هیئتی که به صورت مشاهدهای توسط ارزیابان سازمان تبلیغات مورد ارزیابی قرار گرفتند ۴۳ درصد هیأتهای مذهبی در کشور در مساجد، ۲۳ درصد عزاداریها در حسینیهها، ۱۳ درصد در تکایا، ۱۰ درصد در منازل، ۵ درصد در بقاع متبرکه و ۶ درصد در کارخانجات و اصناف برگزار شده است.
روحانی نژاد تاکید کرد: بنا بر همین ارزیابی ۴۰ درصد هیئات مذهبی برنامه قرآنی داشته اند، ۶۹ درصد هیئات مذهبی دارای سخنران بوده اند، در ۵۶ درصد هیئات دعا و زیارت اجرا شده، در ۳۸ درصد هیئات احکام مطرح شده و در ۱۵ درصد آنها مناجات. همچنین ۵۶ درصد هیئات مذهبی به برگزاری نماز ظهر عاشورا اهتمام داشته اند.
معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی گفت:شورای هیأتهای مذهبی و سازمان تبلیغات اسلامی به هیأتهای مذهبی استانها توصیه کرده است که هیأتهای مذهبی فقط در یک وعده، تجمع عمومی داشته باشند مانند تجمع زنجان، اردبیل، لرستان، کرمان. چون باید پیامهای عاشورا در مساجد، منازل و... در همه جا بیان شود. از همه جای کشور باید صدای یا حسین بیاید.
وی همچنین ازفراهم آوردن مقدمات اعطای مجوز به هیئات مذهبی که توسط اتباع کشورهای دیگر تشکیل شده اند خبر داد و گفت: سازمان تبلیغات اسلامی نگاه ایجابی به هیئات مذهبی دارد./1325/د102/ی