۰۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۲
کد خبر: ۴۵۲۶۶۵
آیت‎الله مظاهری:

دشمن همواره سعی در از بین بردن عزاداری ها داشته است

حضرت آیت‎الله مظاهری با اشاره به اهمیت و تأکید اهل‎بیت(ع) بر عزاداری امام حسین(ع) گفت: دوش به دوش همین اسارت و شهادت عزاداری‎ها بودند، همیشه دشمن وقتی غلبه پیدا می‎کرد، عزاداری‎ها را از بین می‎برد.
آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیتالله حسین مظاهری، در سخنرانی هفتگی خود در مسجد حکیم با تسلیت شهادت حضرت مسلم گفت: در دهه اول محرم در خانه هایمان نباید شادی نباشد و همه جا، بازار و شهر عزادار باشد، باید در مراسم روضه و در مراسم عزاداری شرکت کنیم.

وی با بیان این که بقای تشیع به همین عاشورا و محرم است، اظهار کرد: اگر شهادت امام حسین(ع) نبود، بنیامیه شیعه را ریشهکن کرده بود، شهادت امام حسین(ع) سبب شد تا این شجره طیبه قرآن باقی باشد و تشیع جا بیفتد، تشیع پیش از ان ضعیف شده بود به اندازهای که امام حسین(ع) فرمودند اگر قیام نکنم و اگر این شهادت واقع نشود، اسلام نابود خواهد شد.

رییس حوزه علمیه اصفهان خاطرنشان کرد: امام حسین(ع) فرمود من شورش نمیخواهم بکنم و قصد من ایجاد بحران نیست، بلکه به دنبال آن هستم که امر به معروف و نهی از منکر انجام دهم و آمدهام که اسلام عزیز و سیره پیامبر(ص) و امام علی(ع) را عمل کنم، قیام کردهام که این خطر را حفظ کنم و اگر دین جدم به غیر از شهادت من زنده نمیشود، پس ای شمشیرها من را دریابید.

وی با اشاره به این که امام حسین(ع) فرمود هر کس با ما خارج نشود، روی فلاح و رستگاری را نخواهد دید، ادامه داد: نجات اسلام عزیز مرهون شهادت امام حسین(ع) است و لذا امام حسین(ع) قیام میکند و اسلام عزیز را آبیاری میکند و درخت طیبه و شجره طیبه قرآن را آبیاری میکند، امام حسین(ع) آمدند کربلا و آنچه وظیفهشان بود را عمل کردند، وظیفهشان را شناختند و به آن عمل کردند.

حضرت آیتالله مظاهری ابراز کرد: اسارت حضرت زینب(س) بعد از شهادت امام حسین(ع) نیز خیلی کار کرد، به اندازهای که یزید شال عزا به گردن زد و چند روز عزاداری کرد و با یک تشریفات خاصی اهلبیت(ع) را به مدینه فرستاد، اسارت بعد از شهادت علت مبقیه قیام امام حسین(ع) بود و اگر این نبود نیز اسلام عزیز نابود میشد و بنیامیه اسلام را نابود میکردند.

وی بیان کرد: پیامبر اکرم(ص) به عزاداری برای امام حسین(ع) خیلی سفارش میکردند، همه شنیده اند که روی منبر امام حسین(ع) را میبوسید و میفرمود در کربلا شهیدش میکنند و آن که عزاداری برای امام حسین(ع) بکند نسبت به من حق پیدا میکند و بعدش هم ائمه طاهرین(ع) روی این شهادت خیلی تأکید میکردند و در مقابل بنی امیه میخواستند این شهادت نباشد.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این که امام سجاد(ع) خودشان یک روضهخوان سیار برای امام حسین(ع) شده بودند، بیان کرد: امام باقر(ع) و امام صادق(ع) نیز خود روضهخوان امام حسین(ع) بودند و دهه اول محرم را دهه غم نامیدند، در بعضی از روایتها آمده است کسی که برای امام حسین(ع) عزاداری بکند، خداوند او را شفاعت میکند.

وی گفت: امام صادق(ع) اگر یک مداح پیدا میکرد، جلسهای برای امام حسین(ع) میکرد و مداح سوز و گداز برای امام حسین(ع) راه میانداخت و امام صادق(ع) همواره میفرمودند که این روضهخوانی را ادامه بده، نظیر این روایت، روایتهای بسیاری فراوان است، تأکید داریم که هنگامی که آب مینوشید بگویید یا حسین(ع) و اگر اسم ایشان آمد، متلاطم شو و اشک بریز.

حضرت آیتالله مظاهری با اشاره به زیارت ناحیه مقدسه از امام زمان(عج) و این که ایشان مصائب امام حسین(ع) را نقل کردهاند، ابراز کرد: علتش این است که این عزاداریها سبب بقای اسلام میشود، اول شهادت و بعد اسارت و بعد این عزاداریها تشیع نابود میشد، خیلی به شیعه ظلم شد تا شیعه را نابود کنند اما نشد.

وی ابراز کرد: دوش به دوش همین اسارت و شهادت عزاداریها بودند، همیشه دشمن وقتی غلبه پیدا میکرد، عزاداریها را از بین میبرد، مثلا رضاشاه وقتی که انگلیسیها روی کار آوردندش، دستور دادند به او که آزاد هستی اما باید یک کاری کنی و آن این که عزاداریها نباشد، مسجد باشد اما آخوند نباشد.

رییس حوزه علمیه اصفهان بیان کرد: رضاخان جلوی روضهها را در دهات و روستاها میگرفت، امنیهها میرفتند و اجازه نمیدادند که مجالس امام حسین(ع) برگزار شود، اما همان روستاییها هر گونه که میشد، عزاداری را راه میانداختند و مخصوصا در شب عاشورا حسین حسینشان بلند بود، دیگران بسیار کار کردند تا این عزاداریها به ما رسید و ما نیز باید بسیار کار کنیم تا این عزاداریها حفظ شود./914/پ202/ج1

ارسال نظرات