۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۹
کد خبر: ۴۵۵۴۰۷
استاد اخلاق حوزه علمیه:

عمل بدون نیت مانند جسم بدون روح است

حجت الاسلام کشکولی ریشه توفیقات آینده انسان را در گذشته او دانست و گفت: امام صادق(ع) همه اثر کار را در نیت آن می دانند‏، عمل بدون نیت مانند جسم بدون روح است، حتی همه اعمال خوب ما هم قابلیت ارائه به خداوند را ندارند چرا که خالی از نقص و اشتباه نیستند.
حجت الاسلام کشکولی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام کریم کشکولی، مدیر مدرسه علمیه اباصالح(عج) اصفهان امروز صبح در تکیه مرحوم مشک فروش ‏اصفهان، گفت: نظام آفرینش نظام علت و معلولی است، علت باید متناسب با معلول باشد، انسان همواره مزد اعمال خود را می گیرد، اسباب توفیقات معنوی هم با اعمل گدشته ما فراهم می شود، توفیقات ریشه در رفتار و اعمال ما دارد.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: گاهی انسان در خواب به محضر وجود نورانی امام حسین(ع) می رسد و بدون هیچ هزینه و رنج بدون واسطه سیدالشهدا(ع) را زیارت می کند، در حالی که اگر می خواست به کربلا برود باید هزینه و وقت صرف می کرد و رنجهای سفر را هم تحمل می کرد و فقط به ضریح امام حسین(ع) می رسید، این قبیل توفیقات انعکاس رفتار گذشته ماست.

وی افزود: انسان موجودی است که بین گذشته و آینده زندگی می کند، ‏امروز سر سفره گذشته نشسته ایم و فردایمان ما را سر سفره امروزمان می نشاند، خدا در قرآن می فرماید که به طعام خود نگاه کن و مراقب باش که چه چیزی می خوری، نیت در اعمال نقش بزرگی دارد، امام صادق(ع) همه اثر کار را در نیت آن می دانند.

حجت الاسلام کشکولی اظهار داشت: اگر نیت را از عمل گرفتیم دیگر اعتباری ندارد و مانند جسم بی روحی می شود که تنها یک لاشه است و ارزش دیگری ندارد، حضرت سلمان(ره) ارزش دم سگی را که از صراط عبور می کند را از محاسن خود که عبور نکند، بیشتر می دانست، یعنی عنوان اشخاص کارآیی ندارد و عمل مهم است، حسن عمل هم وابسته به حسن نیت است.

استاد اخلاق حوزه علمیه ابراز داشت: فردای انسان بر اساس امروز او ساخته می شود، پس فردای ما در دست خودمان است، اگر امروز حواسمان را جمع کنیم و بهتر عمل کنیم، فردایمان هم بهتر خواهد بود، هر چند عمل انسان غیر معصوم هیچ وقت خالی از اشکال و اشتباه نیست، یعنی اگر ما به ظاهر بهترین اعمال را هم انجام دهیم و اهل گناه هم نباشیم، باز هم اعمال ما ایراد دارند.

سلمان با شرط اطاعت از دستورات امیرمؤمنان نقص فرمانداری خود را جبران کرد

وی اظهار داشت: چون ما نمی توانیم اعمال خالی از اشکال انجام دهیم، پس اعمال ما که به خیال خودمان بهترین اعمال هم هستند قابلیت عرضه به خدای تبارک و تعالی را ندارند، امیرمؤمنان(ع) در هنگام جان دادن سلمان(ره) بالای سر او حاضر شد و 2 بیت شعر خواند که بر روی کفن سلمان و سنگ قبر علما در تخت فولاد هم نوشته شده است، مضمون شعر این است که من چیزی دنبال خود به آن دنیا نیاوردم و حسنات من چون منسوب به من است هیچ کدام قابلیت ارائه ندارد، اما هنگامی که کوچ ما به سمت کسی است که در پذیرش اعمال به لطف خود نگاه می کند، اعمال خوب ما پذیرفته می شود.

حجت الاسلام کشکولی بیان داشت: عمل ما هیچ گاه کامل نیست و نقص در همه اعمال خوب ما هم وجود دارد، اما خداوند به عمل ما نگاه نمی کند، بلکه پروردگار عالم به نیت عمل ما نگاه می کند و اگر نیت ما خدایی شد عمل ما هم منسوب به خدا می شود و این نیت ماست که به درگاه خداوند پذیرفته می شود.

مدیر مدرسه علمیه اباصالح(عج)‏ اصفهان، تصریح کرد: سلمان وقتی مأمور به فرمانداری مدائن شد 2 شرط گذاشت، یکی اینکه امیرمؤمنان(ع) به او فرمان رفتن بدهد و دیگری اینکه جز دستورات و خواسته امام علی(ع) عمل نکند، سلمان با این شروط خود در واقع نیت همه اعمال خود در عنوان فرمانداری را خدایی و نقص آنها را جبران کرد./202/869/ب1

ارسال نظرات