اتصال دائمی به خداوند انسان را در صراط مستقیم نگه می دارد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی ظهر امروز در جلسه اخلاقی که در هلال احمر اصفهان برگزار شد، گفت: انسان معتصم انسانی است که از گناهان اثر نمی پذیرد.
وی در ادامه مباحث راه های رسیدن به عصمت افزود: عصمت به معنای نگهداری از چیزی است و زمانی برای انسان حاصل می شود که از هر گونه خطا و اشتباهی در امان باشد، به همین سبب برای رسیدن به عصمت نیاز به لطف الهی است و گرنه انسان هر چه تلاش کند گناه نکند باز هم امکان خطاهای سهوی برایش وجود دارد و به مقام عصمت نخواهد رسید.
آیت الله مهدوی اظهار کرد: آب وقتی قلیل است با ریخته شدن یک قطره نجاست به درونش، کاملاً نجس می شود و از پاکی می افتد ولی وقتی کُر می شود یعنی طول و عرض و ارتفاعش به 3.5 وجب می رسد، اگر هم یک قطره نجاست دورنش بریزد باز هم پاک باقی می ماند.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: در فقه راجع به آب کُر گفته شده است، ماءُ المُعتَصِم یعنی آبی که برخلاف آب قلیل خودش را در مواجهه با نجاست حفظ می کند.
امام جمعه موقت اصفهان ابراز کرد: ما نیز باید در طول دوران زندگی معتصم باشیم یعنی در مواجهه با گناهان اثر پذیر نباشیم، چرا که انسان ناخواسته در جامعه و در فضای مجازی با صحنه های گناه روبرو می شود و نیاز است طوری از چشم، دل، فکر و زبانش مراقبت کند که وقتی با صحنه های گناه روبرو شد، فوراً آلوده نشود، ما باید در مواجهه با گناهان مختلف شبیه آب کُر باشیم.
آیت الله مهدوی راه ماندن در صراط مستقیم را این گونه تشریح کرد: انسانی که در راه سفر کردن به مکانی تنها زمانی می تواند در مسیر بماند که از جاده اصلی منحرف نشود و راه این که انسان در صراط مستقیم بماند این است که به هیچ وجه گناه نکند، چرا که هر گناه می تواند انسان را از صراط مستقیم دور کند.
استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به آیه صد و یکم سوره آل عمران که می فرماید «...وَمَنْ یَعْتَصِمْ بِاللَّهِ فَقَدْ هُدِیَ إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ»، گفت: در این آیه شریفه راه رسیدن به اعتصام، اتصال دائمی به خداوند است یعنی اتصال دائمی به خداوند انسان را دائماً در صراط مستقیم نگه می دارد.
وی با بیان مثالی زیبا تبیین کرد: انسانی که اتصال دائمی به خداوند دارد، حکم آب قلیلی را دارد که به واسطه یک جریان آب کُر از تأثیر نجاستها حفظ می شود.
آیت الله مهدوی در تشریح مفهوم اعتصام توضیح داد: همه ما به نوعی واژه اعتصام را به معنای چنگ زدن ترجمه می کنیم و بنده نمی دانم چه کسی واژه اعتصام را برای نخستین بار به معنای چنگ زدن معنا کرده است، معنای اعتصام چنگ زدن نیست، این واژه در لغت عربی به معنای حفظ کردن است.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: عربها به پایتخت هر کشوری می گویند عاصمه، یعنی جایی که به واسطه آن یک کشور اداره و از خطرات احتمالی حفظ می شود، پس معنای اعتصام حفظ کردن است.
امام جمعه موقت اصفهان در پایان گفت: یکی از بهترین کارهایی که انسان را از گناهان حفظ می کند و به سبب آن انسان به مقام عصمت می رسد، ارتباط دائمی دل با ذات اقدس الهی است./201/867/ب1