۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۴
کد خبر: ۴۵۷۳۷۳
آیت الله ‌ری‌شهری:

افشای زشتیهای دیگران سبب خسارتهای اجتماعی و فردی می شود

آیت الله ‌ری‌شهری با بیان اینکه افشای نیکی‌ها و پوشاندن بدیهای دیگران یکی از خصایص پسندیده اجتماعی سیاسی است، گفت: افشای زشتیهای دیگران عملی قبیح است که نه تنها برای جامعه اجتماعی مضر بلکه بیش‌ترین خسران شامل فرد منتشر کننده می‌شود.
ریشهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد محمدی‌ری‌شهری، عضو مجلس خبرگان رهبری و تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، امروز در کلاس درس خارج فقه که در حوزه علمیه همین آستان مقدس برگزار شد، در تبیین این فراز از دعای مکارم الاخلاق «و افشاء العارفة و ستر العائبة»، اظهار داشت: این قسمت از دعای شریف مکارم الاخلاق اشاره به دو نکته رهنمود معرفتی و رهنمود سیاسی اجتماعی دارد.

وی افزود: افشای نیکی‌ها و پوشاندن بدیهای دیگران یکی از خصایص پسندیده اجتماعی است که سبب پیوند و اتحاد افراد جامعه  با یکدیگر می‌شود.

آیت الله ‌ری‌شهری با اشاره به نکته معاشرتی این فراز از دعای گرانسنگ مکارم الاخلاق، ابراز کرد: امیرالمومنان(ع) فرمودند: اگر شما کار نیکویی برای دیگران انجام دادید آن را بپوشانید و افشا نکنید، ولی اگر کسی در حق شما نیکی انجام داد آن را منتشر کنید.

عضو مجلس خبرگان رهبری در خصوص ثمره پوشاندن عیوب دیگران، گفت: پیامبر(ص) فرمودند: اگر کسی عیب دیگری را مخفی کرد خداوند نیز عیب او را در دنیا و آخرت پنهان و حفظ خواهد کرد.

این مفسر قرآن کریم با اشاره به خطراتی که در افشا و انتشار عیوب دیگران وجود دارد، بیان داشت: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: چنین شخصی هم در دنیا و هم در آخرت دچار رنج و گرفتاری خواهد شد؛ این عمل قبیح نه تنها برای جامعه اجتماعی مضر است بلکه بیش‌ترین خسران شامل فرد خاطی می‌شود./813/202/ب3

ارسال نظرات