۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۸
کد خبر: ۴۵۷۶۹۳
استاد حوزه علمیه خراسان:

طمع به انجام کار حرام ایمان را از بین می‌برد

حجت‌الاسلام والمسلمین ضیائی در تبیین چگونگی حفظ ایمان، گفت: باید کارهای حرام را ترک کرد و حتی به انجام کار حرام طمع نداشت، این طمع سبب می‌شود همان ایمان اندک نیز از دست برود.
حجت الاسلام ضیایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن ضیائی، استاد حوزه علمیه خراسان امروز در جلسه تهذیب نفس و مراقبت بر خویشتن در مدرسه آیت الله خوئی با اشاره به این‌که در روایات ایمان 10 درجه دارد، گفت: ایمان در هر درجه‌ای باشد، انسان باید آن را حفظ کند. علاوه‌ بر حفظ ایمان در راسخ بودن آن نیز باید بکوشد.

وی در پاسخ به این سؤال که چگونه می‌توان حداقل ایمان را دارا بود و آن را حفظ کرد، اظهار داشت: باید کارهای حرام را ترک کرد و از آن بهتر این است که دیگر به انجام کار حرام طمع نداشت. این طمع باعث می‌شود همان ایمان اندک نیز از دست برود.

حجت‌الاسلام والمسلمین ضیائی در ادامه افزود: شخصی که طمع نداشته باشد دیگر چشم به دنیا و آن چیزی که در آن است و مردم ندارد و این چشم نداشتن به اموال و دارایی‌های مردم و مؤمنان، سبب می‌شود در سطح جهانی نیز این افراد انتظاری از کشورهای دیگر نداشته باشند و سعی کنند روی پای خود بایستند.

وی تصریح کرد: علم نافع مراتبی و علم غیرنافع مراتبی در پی دارند، ما موظف هستیم علم نافع را بیاموزیم که شامل این‌گونه مراتب است؛ اول، علم به احکام خدا یعنی علم به فقه یقینی که همان علم به سنت نبوی و عمل به آن است، دومین مرتبه از مراتب، علم اخلاق است که اخلاق الهی و اخلاق مخلوقات را در بر می‌گیرد. اخلاق الهی، فوق أحسن است.

استاد حوزه علمیه خراسان در تبیین مرتبه سوم از مراتب علم نافع، گفت: علم به عقاید سومین مرتبه از مراتب علم است، این مرتبه عقایدی را در برمی‌گیرد که عقاید عملی و توحیدی است، چنین علمی از علم اخلاق و فقه بالاتر قرار دارد با این‌که هر سه برای باقی ماندن علم جزو ضروریات هستند.

وی در پایان افزود: انسان مؤمن در دعاها و مناجات‌های خویش از خداوند بخواهد که به او علم و حکمت بدهد تا بتواند در مسیر حق قدم بردارد./۸۶۲/203/ب2

ارسال نظرات