۱۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۲
کد خبر: ۴۵۹۲۱۰
زاکانی در مشهد:

الگوی اقتصاد آزاد از دوره هاشمی در حال پیگیری است/ تشریح سناریوی ‌آمریکا در برجام

زاکانی با بیان این که راهکار مفسدان برای حل مشکلات رجوع به آمریکا است، گفت: الگوی اقتصاد آزاد به تقلید از غرب از دوره آیت الله هاشمی در حال پیگیری است بدون توجه به فرمان‌های رهبر معظم انقلاب دائم به سمت تعامل با آمریکا گرایش دارند.
علیرضا زاکانی، رییس کیسیون برجام و دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، نشست «تقریباً هیچ؛ فرجام اعتماد به دشمن» به منظور گرامیداشت روز ملی مبارزه با استکبار چهارشنبه شب، در سالن اجتماعات دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد.

علیرضا زاکانی، رییس کیسیون برجام و دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی در این نشست با اشاره به اینکه بین مسؤولان کشور دو نگاه درباره انقلاب اسلامی ایران وجود دارد، اظهار کرد: انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب جهانی است و در سده‌های اخیر نه تنها با انقلاب‌های فرانسه و روسیه قابل قیاس است، بلکه بسیار فراتر و بزرگتر از آن‌ها ظاهر شده است، ‌از این روی نظام سلطه با این انقلاب کنار نمی رود.

وی افزود: برخی معتقدند مسیر انقلاب اسلامی که سال 42 آغاز شد و در سال 57 به ثمر نشست، در این 38 سال یک الگو را در مقابل جامعه جهانی قرار داده است و با وجود اینکه خود در میانه مسیر تکاملی‌اش قرار دارد، توانسته است بر منطقه و جهان تأثیر بگذارد.

نماینده مجلس دوره‌های هفتم تا نهم ادامه داد:  این تفکر راه موفقیت و رسیدن به کمال را در حرکت در مسیر تکامل انقلاب، تشکیل دولت اسلامی و جامعه‌ای الگو، تکثیر آن و تشکیل تمدن اسلامی می‌بیند از این رو برخی از مسؤولان بر مدار اندیشه‌ی امام راحل(ره)‌ و رهبر معظم انقلاب به دنبال جهانی شدن هستند که در آن با عدالت گستری و حاکمیت دینی در سراسر جهان، جامعه مهدویت شکل می‌گیرد و مقدماتش به دست جبهه مقاومت و مروجان اسلام ناب محمدی رقم زده می شود.

به سخره گرفتن عزت اسلام با مشارکت در الگوی جهانی سازی آمریکا

وی با اشاره دیدگاه دوم افزود: برخی از مسؤولان معتقدند، راه و مسیر گذشته قابل ادامه نیست، دیگر نمی‌توان شعار داد بلکه باید در الگوی جهانی سازی آمریکا مشارکت کرد و تابع نظم نوین جهانی شد.

زاکانی با بیان اینکه این دو دیدگاه از ابتدای انقلاب در بین مسؤولان وجود داشته است، اظهار کرد: نگاه دوم در این 38 سال مسیرش را طی و برای خودش پیروانی جذب کرد که این افراد یا به دلیل ضعف و یا اسارت دنیا به این نگرش روی آوردند و یا افرادی بودند که از ابتدا در قلبشان نگرشی مخالف با گفتارشان و انقلاب اسلامی وجود داشت و از روی ترس یا طمع با انقلاب همراه شدند و یا افرادی که از موضع انفعال در برابر غرب مرعوب شدند.

رییس کمیسیون برجام با تأکید بر اینکه آمریکای 38 سال قبل از آمریکای امروز به شدت قدرتمند‌تر بود، عنوان کرد: آمریکای امروز که افراد دارای نگرش دوم قصد دارند خود را با آن تنظیم کرده و تابعش باشند، آمریکایی زبون و شکست خورده است که در حوزه فرهنگی و اجتماعی خودش در منجلاب گرفتار شده و در حال فروپاشی است و 17 تریلیون دلار بدهی دارد؛ این آمریکا در برابر ایران اسلامی ناتوان است و توان هماوردی با جریان مقاومت در منطقه را ندارد.

نماینده مجلس دوره‌های هفتم تا نهم ادامه داد: مبانی نظری مسؤولان و افراد دارای نگرش دوم، تمام عرصه‌های عزت آفرین اسلام را به سخره گرفته و تمام عرصه‌هایی که منجر به شکست استقلال کشور می‌شود را توصیه می‌کند.

وی افزود: امروز این نگرش در حال آسیب زدن بر بخشی از بدنه مسؤولیتی کشور است و رهبر معظم انقلاب نیز در همین راستا بیانات صریحی را پیرامون جریان نفوذ (در بدنه مسؤولیتی کشور) به عنوان گام امروزی تهاجم آمریکا بیان داشتند.

روش های تقابل آمریکا با ایران

زاکانی مطرح کرد: نقشه نخست آمریکا در ده سال ابتدایی انقلاب، هدایت جنگ سخت بود که آن را با ایجاد تفرقه قومی و مذهبی در کشور، هشت سال جنگ و سایر جنایات بر کشور تحمیل کرد، با این وجود در سال 1367به این نتیجه رسیدند که نمی‌توانند این نوع جنگ را ادامه دهند از این رو به جنگ نرم یا همان شبیخون فرهنگی روی آوردند.

دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی بیان کرد: کشور در جنگ سخت صدمه و آسیب‌های زیادی متحمل شد اما دشمن به هدفش نرسید و مهم‌تر اینکه انقلاب اسلامی ایران بیمه و به جهان صادر شد، جنگ نرم هم به کشور آسیب و لطمه وارد کرد اما باز هم دشمن به اهدافش نرسید و انقلاب به دلیل مواجه با این جنگ، رشد پیدا کرد.

به گفته وی آمریکا در اواخر دهه 70 و اوایل دهه 80 جنگ بین مسؤولان را در دستور کار قرار داد و با وجود وارد شدن آسیب به کشور، باز هم به اهدافشان نرسیدند.

زاکانی ادامه داد: آن‌ها در فتنه 88 ایجاد دوگانگی و تفرقه در جامعه را آغاز کردند و تمام تجربه‌هایی که از انقلاب‌های رنگی سایر کشورها به دست آورده بودند را در آن برهه زمانی پیاده‌سازی و انقلاب را تا لبه پرتگاه بردند اما با هدایت رهبری و بصیرت مردم، آن قائله آسیب زا که هنوز زخمش بر پیکره جامعه باقی مانده است، ختم شد.

دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: از طریق تشدید حصر و جنگ اقتصادی، سعی کردند ملت را به شورش علیه نظام وادار کنند؛ سناریویی که سفیر آمریکا در بحرین در سال 2009 به صراحت آن را عنوان کرد اما در این جنگ هم شکست خوردند و اوباما و جان کری اعلام کردند حصر اقتصادی هم بر ایران تأثیر گذار نیست.

تهاجم نهایی آمریکا از طریق نفوذ

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها در تهاجم نهایی خود بحث نفوذ را مطرح کردند، گفت: سطح اولیه نفوذ این است که فرد نفوذی یک مسؤول را دچار اشتباه محاسباتی می‌کند؛ در سطح دوم نفوذ فرد نفوذی محاسبات غلط و اشتباه را به یک مسؤول القاء می‌کند و در خطرناک‌ترین نوع نفوذ که بخش‌هایی از جامعه هم گرفتار آن است، یک مسؤول عامدانه تصمیم‌هایی غلط و اشتباه می‌گیرد و جامعه را گرفتار مشکلات می‌کند.

زاکانی با بیان اینکه آمریکا قصد داشت در جریان برجام یک، معیشت مردم را با موضوع هسته‌ای گره بزند و  به واسطه فشار اقتصادی‌اش جامعه را به دو قطبی تبدیل کند که یا باید از حوزه هسته‌ای گذشت و یا باید سختی‌های معیشتی را تحمل کرد، بیان کرد: در این دوگانگی و القاء غلط به جامعه، جریان و مسؤولانی که می‌توانند پرچم دار نگرش دوم به انقلاب باشند، با نگاهی خسته از مسیر انقلاب و یا با نگرشی که در آن عناصر نفوذی آن را به آمریکا متمایل کرده است،‌ برجسته شوند و مورد حمایت قرار بگیرند.

سناریوی آمریکا در برجام

رییس کمیسیون برجام عنوان کرد: بخش اول سناریوی آمریکا در برجام این بود که بخش هسته‌ای کشور مورد معامله قرار دهند و سپس در برجام2 توانمندی جریان مقاومت را مورد معامله قرار داده و به محصور سازی ایران در مرزهای جغرافیای خودش، ایجاد دوگانگی در بین ملل مسلمان و مصونیت سازی برای رژیم صهیونیستی بپردازند.

وی افزود: آمریکا در برجام3 قصد داشت توانمندی‌های درونی این انقلاب محصور شده در مرزهای جغرافیایی خودش را نیز از بین ببرد که یکی از این توانمندی‌ها، قدرت موشکی است؛ سپس در برجام4 نرم افزارهای نظام اسلامی و آنچه که مورد پسند آن‌ها نیست، مانند حقوق بشر، را در مقام معامله قرار دهند.

زاکانی با بیان اینکه خواسته‌های آمریکا برآورده نشد و افرادی که در داخل کشور متعهد به طی کردن مسیر برجام شده بودند، نتوانستند آن را به سرانجام برسانند، خاطرنشان کرد: در حالی که توصیه رهبر معظم انقلاب بر این بود که این مسیر گام به گام طی شود، یک گام از طرف ما و یک گام از طرف مقابل برداشته شود؛ تیم ایرانی تلاش خود را کرد اما رعب و وحشتی که از یک جهت نسبت به کدخدای جهانی داشتند و از طرف دیگر عدم دقت و کارشناسی در مذاکرات، باعث شد تا امروز با شرایطی روبرو شویم که پس از گذشت بیش از یک سال از برجام ما تمام تعهدات خود و حتی فراتر از آن را انجام داده و منتظریم طرف مقابل تعهداتش را انجام دهد که از این امر امتناع می‌کنند.

رویای پیمودن مسیر برجام

وی با اشاره به کارشناسی ضعیف تیم ایرانی در مذاکرات، خاطرنشان کرد: پس از مذاکرات ژنو ظریف، وزیر امور خارجه در نشست غیر علنی مجلس حضور یافت و با افتخار عنوان می‌کرد در این نشست تیم ما 16 نفر بود و تیم آمریکایی 143 نفر، تیم انگلیس نزدیک به 50 نفر و  امثال آن که مشخص شد در این مذاکرات تیم ایرانی کمترین اعضا را داشته است و ظریف از این موضوع با بزرگی یاد می‌کرد و آن را نشان از توانمندی بالای تیم ایرانی می‌دانست در حالیکه آن‌ها با نگاهی واقع بینانه و توجه به عقلانیت، به چشم دشمن به ما نگریسته و مسیر را کارشناسانه تعیین کرده بودند.

زاکانی یکی دیگر از علل نتیجه برجام را حرکت در مسیر رویاگونه و عدم تطبیق آن با واقعیت عنوان کرد و افزود: تیم ایرانی در این مذاکرات بر خلاف سخنان خودشان، به آمریکا به چشم دشمن نگاه نکرده است و سند این سخن هم برجام است که نشان از اعتماد به آمریکا دارد،‌ سندی که هیچ فرد کامل و عاقلی آن را نمی‌پذیرد؛ این «تقریباَ هیچ» دستاورد سیاسی نگرش دوم است که آن را دنبال می‌کنند.

دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی ابراز کرد: متأسفانه جای پرسشگر و پاسخگو در جامعه عوض شده است، افرادی که مشکلات به وسیله آن‌ها ایجاد شده است با فرار رو به جلو و فریاد کشیدن قصد دارند مردم را ترغیب کنند تا افراد دیگر را مقصر بدانند.

وی با بیان اینکه در کشور عرصه‌های مهمی چون امنیت، فرهنگ، اقتصاد، سیاست، اجتماع و علم و فناوری وجود دارد، ابراز کرد: با وجود اینکه منطقه در آتش جنگ گرفتار است، ایران اسلامی از امنیت بسیار بالایی دارد زیرا امنیت کشور در دست مسؤولان معتقد به نگاه و نگرش نوع اول به انقلاب و معتقد به ایستادگی و در رأس آن رهبر معظم انقلاب است؛ اگر امنیت در دست گروه دوم باشد، اتفاقات کشور لیبی برای ایران رقم می‌خورد.

زاکانی بیان کرد: اقتصاد کشور از ابتدا دست افرادی که موافق تعاملات با آمریکا بوده‌اند قرار داشته است.

زاکانی در بخش دیگر سخنان خود به امنیت پایین وسایل نقلیه داخلی و میزان کشته‌های آن در سال اشاره و بیان کرد: کسی در کشور جهت ایمن سازی این وسایل گام بر نمی‌دارد زیرا کسی به آن اعتقادی ندارد چرا که این حوزه دست افراد دارای نگاه و نگرش دوم است.

رجوع به آمریکا؛ راهکار مفسدان اقتصادی

وی با بیان اینکه اقتصاد کشور از ابتدا تا امروز در دست گروه دوم بوده است و با وجود تمام توصیه‌ها و تأکیدات رهبری بر اقتصاد مقاومتی، این افراد باز هم مسیر خودشان را طی کرده اند، خاطرنشان کرد: الگوی اقتصاد آزاد به تقلید از غرب از دوره آیت الله هاشمی در حال پیگیری است بدون توجه به فرمان‌های رهبر معظم انقلاب دائم به سمت تعامل با آمریکا گرایش دارند.

نماینده مجلس دوره‌های هفتم تا نهم تأکید کرد: این افراد باید پاسخ‌گوی وضع نامطلوب اقتصادی، بی عدالتی و فقر باشند اما مدام نسخه بدلی ارائه داده و می گویند باید به آمریکا رجوع کرد تا آن‌ها مشکل ما را حل کنند، این افرادی که فساد را به خوب و بد تقسیم و اختلاس چندین هزار میلیاردی را قرض دادن تلقی می‌کنند باید پاسخگوی ملت ایران باشند.

وی بیان داشت: امروز هرکسی که در حوزه اقتصادی به جهاد، خدمت و ایجاد امنیت اقتصادی بپردازد بزرگترین خدمت را در مسیر مبارزه با آمریکا انجام داده و هرکس مسیری که ما را وابسته به آمریکا می کند را طی کند، بزرگترین خیانت را در حق ملت انجام داده است.

زاکانی تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی به معنای قطع رابطه با جهان نیست بلکه به معنای توانمند سازی داخلی و بهره‌گیری از همه قدرت‌‌های بین‌المللی است اما این امر باید با حفظ استقلال و منافع ملی صورت بگیرد./1308/پ200/ج

ارسال نظرات