۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۳
کد خبر: ۴۵۹۸۲۷
مفتی استانبول خواستار شد؛

نقش‌آفرینی هرچه بیشتر ایران در جهان اسلام

مفتی اعظم استانبول در دیدار با سركنسول و وابسته فرهنگی كشورمان، گفت: جمهوری اسلامی ایران به دلیل داشتن جایگاه مناسب در جهان اسلام، باید نقش فعال‌تری در دنیای اسلام ایفا كند.
دیدار مقامات کنسولی ایران به مفتی ترکیه

به گزارش خبرگزاری رسا، بختیار اسدزاده، سرکنسول و عبدالرضا راشد، وابسته فرهنگی ايران با رحمی یاران، مفتی اعظم استانبول در محل مفتی‌گری ترکیه در استانبول ديدار و گفت‌وگو كردند.

در این دیدار مفتی اعظم استانبول به وضیعت کنونی جهان اسلام اشاره کرد و گفت: متأسفانه جهان اسلام در آتش جنگ می‌سوزد و نیروهای پشت‌پرده در مسأله ترور در منطقه، آن را شعله‌ور می‌کنند.

وي افزود: قدرت‌های فرامنطقه‌ای در ایجاد آتش و دامن زدن به این آتش، نقش اساسی بازی می‌کنند و دشمنان خارجی با دسایس و استثمار اقلیت‌ها، مذاهب، اختلافات و دامن زدن به اختلافات مذهبی، نقش منفي خود را در منطقه ايفا مي‌كنند.

رحمي ياران ادامه داد: متأسفانه جهان اسلام وقوف کامل بر اینگونه حیل و دسایس نداشته و به همین  دلیل است که باید گفت جهان اسلام نیاز به رهبران عاقل و مدبر دارد. همچنين معتقدم كه جمهوری اسلامی ایران به دلیل داشتن جایگاه مناسب در جهان اسلام، باید نقش فعال‌تری در دنیای اسلام ایفا كند.

در ادامه اين ديدار نيز بختیار اسدزاده، سرکنسول کشورمان در استانبول، ضمن تأکید بر اهتمام ویژه جهان اسلام بر لزوم مبارزه با تروریسم، اظهار كرد: اختلاف مذاهب خیلی آسان و سریع گسترش مي‌يابد؛ ولی به سختی قابل کنترل است.

وی با اشاره به تهدیدات مشترکی که جهان اسلام با آنها روبروست، خطاب به مفتي اعظم استانبول تأکید کرد: هزینه این تهدیدات از سوی دشمنان اسلام، بر مسلمانان تحمیل می‌شود. شما به عنوان عالم دینی و ما به عنوان دیپلمات باید تلاش خود را برای عدم ایجاد اختلاف بین مسلمانان و جهان اسلام به کار گیریم.

سرکنسول کشورمان افزود: دولتمردان و مردم جمهوری اسلامی ایران، از اینکه کشور دوست و برادر ترکیه، با اتکا به قدرت مردمی و دورنی خویش و بهره‌مندی از نقش اجتماعی دین بر کودتا فائق آمد، بسیار خوشحال است.

همچنين عبدالرضا راشد، وابسته فرهنگی کشورمان در استانبول نیز در این دیدار گفت: مهم‌ترین آرمان انقلاب جمهوری اسلامی ایران تحقق وحدت امت مسلمان و احیاي اقتدار جهان اسلام و مبارزه با اسلام‌هراسی است. تقرب هر چه بیشتر نهادهای دینی و فرهنگی دو کشور دوست و برادر ایران و ترکیه گام بسیار ارزشمند در تحقق این مهم  است./847/ب102/ک

منبع: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

ارسال نظرات