۲۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۶
کد خبر: ۴۶۰۸۸۸
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی:

ارتقای سطح آگاهی جامعه در گرو ترویج فرهنگ کتابخوانی است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با بیان این‌که دشمن برای عقب‌ماندگی جوامع اسلامی به دنبال دوری مردم از کتاب و دانایی است، گفت: ارتقای سطح آگاهی جامعه در گرو ترویج فرهنگ کتابخوانی است.
محمد محمدپور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، محمد محمدپور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی شب گذشته(پنجشنبه) در مراسم تجلیل از کتابداران نمونه استان و خادمان فرهنگ کتاب و کتابخوانی در تبریز، اظهار داشت: کتاب و کتابخوانی اساس و زیربنابی توسعه اجتماعی، اقتصادی، علمی، فرهنگی و سیاسی هر جامعه است.

وی با بیان این‌که میزان سرانه مطالعه در کشور در مقایسه با دیگر کشورهای جهان تأسف‌بار است، خاطرنشان کرد: سرانه 15 دقیقهای مطالعه در ایران، برای جامعه آفت جدی محسوب می شود، از این رو نیازمند تقویت و ترویج فرهنگ کتابخوانی برای تقویت سرمایه اجتماعی هستیم.

محمدپور با بیان این‌که کتابخوانی نیاز اساسی جامعه و کتابخانه‌ها محور تعالی فکری و معرفتی اجتماع شناخته می شوند، تصریح کرد: در هر جامعه‌ای که تعداد کتابخانه‌ها، کتابفروشی‌ها و کتابخوان‌ها بیشتر باشد، به یقین باید منتظر تعالی آن کشور در تمامی عرصه ها باشیم، دشمن برای عقب‌ماندگی جوامع اسلامی به دنبال دوری مردم از کتاب و دانایی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی با تأکید بر این‌که کتابخوانی یک مقوله بسیار مهم در روابط فردی، اجتماعی، خانواده و همچنین مدیریت خانواده و جامعه است، گفت: اگر از سرمایه های اجتماعی محافظت نشود همه انسان ها آسیب خواهند دید؛ کتابداران باید پیشرو جریان کتابخوانی باشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که توسعه اقتصادی بدون توجه به فرهنگ محقق نخواهد شد، اظهار داشت: فرهنگ پایه و اساس توسعه جوامع است، شاید خیلی از مردم به دید یک شعار به این موضوع بنگرند در حالی که فرهنگ، تعیین کننده حرکت انسان ها در حوزه های مختلف است.

محمدپور با اشاره به شاخص‌های فرهنگی در جوامع مختلف یادآور شد: با مقایسه کشورهای توسعه یافته با کشورهای در حال توسعه، خواهیم یافت که کشورهای توسعه یافته، فرهنگ را در اولویت امور فردی و اجتماعی خود قرار داده اند و با موفقیت در مسائل فرهنگی مسیر توسعه را طی می کنند.

وی ارتقای خرد جمعی را از دیگر برکات ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی دانست و گفت: در هر اقدامی باید به منابع غنی علمی و فرهنگی خود متکی شویم وگرنه پیشبرد امر توسعه بدون توجه به فرهنگ بومی به منزله آب در هاون کوبیدن است، امروز نیازمند الگوی ایرانی اسلامی مبتنی بر فرهنگ بومی برای توسعه نظام هستیم./202/935/ب1

ارسال نظرات