۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۹
کد خبر: ۴۶۱۴۴۶
دبیر شورای فرهنگ عمومی خراسان شمالی:

سرمایه‌گذاری در حوزه فرهنگ نیازمند حمایت ویژه است/ اجرای 300 برنامه در خراسان شمالی به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی

دبیر شورای فرهنگ عمومی خراسان شمالی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در حوزه فرهنگ ریسک‌های خاص خود را داشته و بازگشت سرمایه در آن به‌سختی صورت می‌گیرد، افزود: باید حمایت‌های لازم و ویژه از سرمایه‌گذار فرهنگی به عمل آید.
فرخنده - نشست خبری هفته کتاب و کتاب خوانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حسین فرخنده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان شمالی، امروز در نشست خبری بیست و چهارمین دوره هفته کتاب و کتاب‌خوانی، با اشاره به پایین بودن سرانه مطالعه کتاب در کشور، اظهار کرد: رسانه‌ها می‌توانند با تبلیغ کتاب‌خوانی و بیان ضرورت و اهمیت آن نقش بی‌بدیلی در تغییر این وضعیت ایفا کنند.

وی با بیان اینکه رسانه‌ها نقش مهمی در توسعه و ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی دارند، افزود: امروز رسانه‌ها نقش مؤثری در جهت‌دهی افکار عمومی دارند؛ ازاین‌رو بایستی ضرورت و اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی برای اقشار مختلف جامعه تبیین شود.

فرخنده با بیان اینکه رشد رسانه‌های دیجیتال در بعضی موارد شکل مطالعه را تغییر داده است، افزود: بررسی وضعیت مطالعه در بسیاری از کشورهای پیشرفته نشان می‌دهد علی‌رغم این موضوع، کتاب جایگاه خود را همچنان حفظ کرده است.

وی خاطرنشان کرد: به‌منظور افرایش رشد کتاب و کتاب‌خوانی در جامعه، خانواده‌ها نقش بسیار مهمی در ایجاد انگیزه و عادت مطالعه در بین فرزندان دارند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی با اشاره به اینکه شعار هفته کتاب و کتاب‌خوانی سال جاری عبارت «ایران می‌خواند» است، اضافه کرد: ٣٠٠ عنوان برنامه به مناسبت این هفته در استان اجرا می‌شود.

فرخنده اظهار کرد: رونمایی از کتاب، تجلیل از فعالان عرصه کتاب و کتاب‌خوانی، افتتاح و راه‌اندازی چهار کتابخانه کانون‌های مساجد، عضویت در کتابخانه‌ها، توزیع کتاب در مناطق روستایی، اهدای کتاب و برپایی نمایشگاه کتاب در شهرستان‌ها از برنامه‌های اجرایی هفته کتاب به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه امروز به فواید کتاب‌خوانی و به‌طور کلی به فواید علم توجه می‌کنیم تا خود آن و بیشتر به آن به‌مثابه یک ضرورت شغلی توجه می‌شود، خاطرنشان کرد: انگیزه‌های درونی مطالعه کتاب در جامعه ما کمتر رشد یافته و حس پرسشگری، کنجکاوی و تشنگی کتاب‌خوانی ایجاد نشده است و تا زمانی که این مهم ایجاد نشود کتاب‌خوانی دوام و قوام نمی‌یابد.

فرخنده تأکید کرد: برای توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه و کتاب و کتاب‌خوانی باید آحاد جامعه تلاش کرده و به این امر به‌عنوان یک ضرورت اساسی توجه شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان ‌شمالی گفت: سرمایه‌گذاری در حوزه فرهنگ ریسک‌های خاص خود را داشته و بازگشت سرمایه در آن به‌سختی انجام می‌گیرد؛ ازاین‌رو لازم است حمایت‌های لازم و ویژه از سرمایه‌گذار فرهنگی به عمل آید.

وی اظهار کرد: هم‌زمان و متناسب با توسعه شهری و اماکن تجاری باید به ایجاد فضاهای فرهنگی هم اندیشید.

رضا رضایی، سرپرست معاونت فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌ شمالی هم در این نشست از اهدا کتاب به مبلغ یک میلیارد ریال به مراکز، مؤسسات فرهنگی و هنری و مدارس و کتابخانه‌های استان خبر داد.

وی با بیان اینکه شمار کتابهای چاپ‌شده در استان در سال گذشته، ١٥٠ عنوان به تعداد 150 هزار جلد است، اظهار کرد: از برنامه‌های شاخص امسال درزمینهٔ کتاب خرید کتاب از ناشران و مؤلفان بومی، برنامه انتخاب کتاب سال، طرح پایتخت کتاب ایران و فصل کتاب است.

رضایی اضافه کرد: سال ٩٤ تعداد ١٣٥عنوان کتاب به تعداد 12 هزار و 500 جلد و به مبلغ ٦٠ میلیون تومان کتاب از ناشران و مؤلفان بومی خریداری شده است.

وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون در این استان با فعالیت ١٣ کتابخانه تخصصی و دکه‌های مطبوعاتی و اعطای مجوز به مؤسسات فرهنگی به زیرساخت‌های توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه کمک می‌شود.

سرپرست معاونت فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان ‌شمالی در خاتمه همچنین از برپایی نهمین نمایشگاه بزرگ کتاب در نیمه دوم آذرماه سال جاری در استان خبر داد./202/9314/ب1

ارسال نظرات