۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۱
کد خبر: ۴۶۱۹۱۹

چند خبر کوتاه از استان هرمزگان

اهدای بیش از 700جلد کتاب به کتابخانه های مدارس شهرستان میناب، برپایی نمایشگاه کتاب در دانشگاه آزاد واحد میناب و کرسی آزاداندیشی«گفتمان اسلام و دموکراسی» در بندرعباس از جمله خبار کوتاه استان هرمزگان است. 
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا در هرمزگان، حجت‌الاسلام محمد بنی خزاعی رییس اداره تبلیغات اسلامی میناب از اهدای 700 جلد کتاب به کتابخانه های مدارس میناب خبر داد و گفت: کتب اهدایی با موضوعات مختلف مذهبی و دفاع مقدس بوده  و در مقاطع مختلف تحصیلی مدارس از سوی اداره تبلیغات اسلامی میناب اهداء شده و مورد استقبال قرار گرفته است.

وی، اهدای کتاب را یکی از کارهای ارزشمند برای غنی‌کردن منابع کتابخانه‌ های مدارس عنوان‌ کرد و افزود: اهدای کتاب به نوعی جنگ با فقر فرهنگی است که بایستی در جوامع نهادینه شود. 

رییس تبلیغات اسلامی میناب افزود: کتابخانه مدرسه پایگاه بسیار مهمی برای شروع مطالعه و ایجاد انگیزه در کودکان و نوجوانان است و کتابدار مدرسه یکی از موثرترین افراد در جهت رسیدن به چنین هدفی است، اوست که می‌تواند کتابخانه را به یک محیط سرد و متروک تبدیل کند و یا اینکه برعکس آن را زنده و روح‌ بخش کند.

وی بیان کرد: این اقدامات برای توسعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و تجهیز و تقویت کتابخانه‌ ها به در مدارس است.

حجت الاسلام بنی خزاعی از آمادگی اداره تبلیغات اسلامی این شهرستان جهت همکاری مستمر مابین مدارس، دانشگاه‌ ها و این اداره خبر داد و اذعان‌ داشت: آمادگی داریم کتاب‌های مورد علاقه دانشجویان و دانش‌ آموزان در زمینه‌ های مختلف را فراهم کنیم قطعا در ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی موثر است.

مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی تقویت باورهای دینی است

حجت‌الاسلام حمید غلام پور سرپرست تبلیغات اسلامی جاسک با حضور در جمع دانشجویان با اشاره به نقش قرآن کریم و مفاهیم و آموزه‌های این کتاب آسمانی در کاهش آسیب‌ های اجتماعی گفت: یکی از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، تقویت باورهای دینی است و گسترش فرهنگ قرآنی و نهادینه کردن آن در جامعه از بسیاری مشکلات اجتماعی و اخلاقی پیشگیری می‌ کند.

وی ادامه داد: تقوا و پرهیزگاری مهم‌ترین راهکار برای جلوگیری از هرگونه انحراف و کجروی اجتماعی است و در قرآن کریم بیشترین اهمیت به همین عنصر داده شده است.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی جاسک تصریح‌کرد: مؤمنی که به روز جزا اعتقاد دارد در مهار کردن غرایز، اندازه‌گیری تمایلات و اجتناب از جرائم و گناهان از غیر مؤمن به قیامت به مراتب موفق‌تر است.

نمایشگاه کتاب در دانشگاه آزاد واحد میناب برپا شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد هرمزگان، باقر بارانی نیا معاون آموزشی، دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد واحد میناب اظهار داشت: هر ساله در تقویم ایران اسلامی 24 آبان ماه را رو ز کتاب و کتاب خوانی نامگذاری کرده‌اند و با ارج نهادن به این روز  باید جامعه و مردم را دعوت به خرید و مطالعه کتاب کرد.

وی در خصوص کتاب و کتابخوانی بیان‌داشت: کتاب یکی از عوامل تحول فرهنگی و اجتماعی در جامعه است و باید در جهت ارتقا فرهنگی جامعه تلاش کرد.

بارانی نیا با بیان این که دانشگاهیان در این امر پیشرو و پیشتاز هستند ابرازداشت :باید سیستم آموزشی زمینه‌ای را فراهم کند که در آن فرهنگ کتاب خوانی در برنامه روزانه افراد قرار بگیر، در دین مبین اسلام نیز اهمیت کتابخوانی به قدری است که معجزه پیامبر اکرم (ص) از نوع کتاب است.

وی بیان‌داشت: تجهیز کتابخانه‌ها می‌تواند زمینه را برای علاقمندکردن افراد جامعه به کتابخوانی مهیا کند و کتابخانه‌های عمومی در صورت داشتن کتاب‌های مناسب و کتابداران زبده  نقش بسزایی در این راستا دارند.

کرسی آزاداندیشی «گفتمان اسلام و دموکراسی» در بندرعباس برگزار شد

 محسن محمودی رییس دانشکده علوم انسانی، اهمیت برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها از منظر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی را بسیار با اهمیت خواند و اظهارداشت: با توجه به مطالبه‌گر بودن قشر دانشجو، راه‌اندازی و تداوم این‌گونه جلسات که مختص فضای کلی حوزه و دانشگاه است، منجر به گفتمان‌سازی میشود.

وی با تاکید بر لزوم پرداخت به گفتمان با استفاده از لفظ دیالکتیک بیان‌داشت: انسان عاقل، اهل گفت‌وگو است، پس می‌بایست اصول گفت‌وگوی دیالکتیک را یاد بگیرید چون در این‌صورت مشق دموکراسی کرده است، در نتیجه صدای مخالف خود را شنیده و آن را با استدلال عقلی رد یا قبول می‌کند.

عضو هیات علمی واحد بندرعباس با ورود به بحث گفتمان اسلام و دموکراسی، نسبت میان دین و دموکراسی را متفاوت دانست و گفت: تلقی ما از اسلام و دیدگاه ما نسبت به تعالیم آن مستقیما بر نظر ما نسبت به رابطه اسلام و دموکراسی تأثیرگذار است، به طور خاص دین و دموکراسی دو پارادایم بنیادی در این باب است، یک طرف جایی که دین و سیاست به طور کامل در هم جوشیده و مخلوط هستند و طرف دیگر جایی است که از هم فاصله دارند.

محمودی با بیان اینکه دموکراسی در ذات اسلام ریشه دارد بطوری‌که اگر بخواهیم نظام اسلامی را به صورت واقعی در جامعه پیاده کنیم، شاهد روی کار آمدن مدل خاصی از دموکراسی هستیم که ضمن التزام به شریعت، به لحاظ شکلی هم دموکراتیک است افزود: بی‌تردید نظام اسلامی با ویژگی‌های یادشده، نظامی است مبتنی بر قانون و اخلاق و به لحاظ شکلی، لزوم مشارکت همگانی و نظارت‌پذیری، جایگاه برجسته‌ای در آن دارد./851/204/ب2

ارسال نظرات