۳۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۵
کد خبر: ۴۶۲۴۷۳
استاد درس اخلاق:

معیار هدایت و گمراهی خط امامت است

حجت الاسلام روح با بیان این‌که تنها اسم ائمه(ع) را دانستن برای پیروی کردن کافی نیست، گفت: امام صادق(ع) می‌فرمایند: هر کسی معصیت خدا را انجام دهد من امام او نیستم، دلیل این فرمایش آن است که اگر فرد معصیت می‌کند حتما از الگویی غیر از ائمه (ع) پیروی می‌کند.
حجت الاسلام روح

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام روح، مفسر قرآن کریم و استاد درس اخلاق حوزه علمیه شب گذشته در مسجد امام خمینی (ره) مشهد پیرامون روز اربعین به سخنرانی پرداخت و ضمن توضیح زیارت اربعین، گفت: در زیارت اربعین چند نوع سلام به امام حسین (ع) وجود دارد. بعد از آن آمده است؛ « وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فیک».

وی افزود: «مهجه» به معنای خون دل و در اینجا کنایه از روح است؛ یعنی حضرت(ع) جان خویش را در راه خدا داده است، حال این جان دادن در راه خدا به چه علت بوده است در این فراز آمده؛ «لِیَسْتَنْقِذَ عِبادَک مِنَ الْجَهالَةِ وَ حَیْرَةِ الضَّلالَةِ»، یعنی امام حسین(ع) جان خود را در راه تو داد برای اینکه بندگان خدا از نادانی و سرگردانی ضلالت نجات پیدا کنند.

حجت الاسلام روح با اشاره به اعتقاد مسیحیان به فدا شدن حضرت عیسی(ع)، گفت: مسیحیان اعتقاد دارند حضرت عیسی(ع) فدا شد تا مردم فدا نشوند، این در حالی است که ما معتقد هستیم امام حسین(ع) شهید شدند تا مردم از نادانی به سوی دانایی بازگردند و همچنین مردم از سرگردانی و ظلالت نجات پیدا کنند.

وی در توضیح این مطلب ابراز داشت: قرآن کریم مسیر و خطی را به ما نشان می‌دهد که عده‌ای گمراه می‌شوند و عده‌ای راه و مقصد را می‌یابند. خط هدایت یعنی انسان راه خدا را طی کند تا بتواند به مقصد الهی برسد که لقاء پروردگار است. به بیان دیگر به همان مقصد و هدفی که آفریده شده است نائل شود.

استاد درس اخلاق حوزه علمیه در پاسخ به این سؤال که چگونه می‌توانیم بفهمیم در مسیر هدایت هستیم یا در مسیر گمراهی، اظهار داشت: قرآن کریم می‌فرماید معیار هدایت و گمراهی خط امامت است البته امامتی که تعریف آن نیز در قرآن کریم وجود دارد.

وی با بیان اینکه در قرآن کریم دو نوع امام معرفی شده است، افزود: قرآن می‌فرماید عده‌ای «ائمه نار» هستند یعنی انسان را به طرف ذلالت می‌فرستند، در طرف مقابل عده‌ای هستند که انسان را به طرف نور هدایت می‌کنند. قرآن کریم در ارتباط با ائمه هدایت‌گر در آیه 73سوره انبیاء می‌فرماید؛ «وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنَا؛ و برای آنان پيشوايانى قرار داديم كه به فرمان ما هدايت می‌کردند.»

حجت‌الاسلام روح با تلاوت آیه۴۱سوره قصص « وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً يَدْعُونَ إِلَى النَّارِ» گفت: این آیه در مقابل آیه گذشته است و نشان می‌دهد که مفهوم امام در قرآن کریم دو گونه است و مصادیق متعددی دارد، مانند؛ پیامبران، اوصیای انبیاء، وارثان اوصیای انبیاء همچون عالمان ربانی، رهبران فکری و حتی یکی از مصادیق امام، فرعون است.

وی افزود: در قرآن کریم به فرعون نیز امام می‌گویند، به عنوان نمونه در سوره هود آیات ۹6تا۹۸خداوند می‌فرماید؛ آنها به سخنان حضرت موسی (ع) پاسخی ندادند اما به سوی فرعون رفتند. فرعون همانطور که در دنیا امام و پیشوای آن‌ها شده است در آخرت نیز آن‌ها را به سوی جهنم می‌کشاند و وارد آتش می‌کند.

استاد درس اخلاق با بیان این‌که بین امام و مأموم جدایی وجود ندارد، گفت: یکی از خاصیت‌های امام و پیرو او این است که اگر در دنیا فردی را به عنوان امام انتخاب کنیم در آخرت نیز با او خواهیم بود و بین آن دو تفکیک وجود ندارد. به این مفهوم آیه ۹۸سوره هود تصریح دارد و می‌فرماید؛ « يَقْدُمُ قَوْمَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَأَوْرَدَهُمُ النَّارَ؛ روز قيامت پيشاپيش قومش مى ‏رود و آنان را به آتش درمى‌‏آورد.»

وی افزود: در زمان حضرت موسی (ع) قوم ایشان به جای تبعیت از جانشین ایشان یعنی هارون به پیروی از سامری روی آوردند و گمراه شدند. بنابراین تغییر امام باعث گمراهی قوم حضرت موسی (ع) شده است.

حجت الاسلام روح در ادامه توضیح انواع امام، گفت: امام بودن مفهومی است که شامل زن و مرد نیز می‌شود. قرآن کریم در آیه ۱۰سوره تحریم« ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِينَ كَفَرُوا امْرَأَتَ نُوحٍ وَامْرَأَتَ لُوطٍ» به همسر حضرت نوح (ع) و همسر لوط اشاره می‌کند و آن‌ها را امام گمراهی معرفی می‌نماید.

وی در ارتباط با ائمه نوری که زن هستند، ابراز داشت: در آیه ۱۰سوره تحریم« وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِينَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ» خداوند به زنی اشاره می‌کند که امام هدایتگر و نور است. همچنین در آیه بعد حضرت مریم را نیز امام هدایت معرفی می‌کند.

وی تأکید کرد: در آیه ۱۱سوره تحریم از کلمه «آمنوا» متوجه می‌شویم که حضرت مریم و همسر فرعون امام و الگوی زنان و مردان عالم هستند. این حرف بسیار اشتباه است که عده‌ای می‌گویند حضرت زهرا (س) الگوی زنان عالم است و علی (ع) الگوی مردان است بلکه هر کدام از این عزیزان الگوی زنان و مردان تمام عالم هستند. به همین دلیل است که امام زمان (عج) فرموده‌اند که مادر من الگوی من است.

حجت الاسلام روح با اشاره به این‌که معیار هدایت نماز و روزه و حج نیست، گفت: معیار این است که امام انسان چه کسی هست. امام نیز تنها فردی نیست که اسم او را می‌دانیم، امام فردی است که از او درس و الگو می‌گیریم و پا به پای او حرکت می‌کنیم. آیه ۷۱سوره اسراء« يَوْمَ نَدْعُو كُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ» به همین نکته اشاره دارد.

وی افزود: بنابراین تنها اسم ائمه (ع) را دانستن کافی نیست زیرا امام صادق (ع) می‌فرمایند: هر کسی معصیت خدا را انجام دهد من امام او نیستم. دلیل این فرمایش آن است که اگر فرد معصیت می‌کند حتما از الگویی غیر از ائمه (ع) پیروی می‌کند در حالی که اگر الگوی فرد اهل بیت (ع) باشد این الگوها اهل معصیت نیستند./862/201/ب2

ارسال نظرات