۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۵
کد خبر: ۴۶۲۹۱۴
حجت‌الاسلام ترابی مطرح کرد؛

ضرورت کار فرهنگی در مساجد

حجت‌الاسلام ترابی با بیان اینکه نماز می‌تواند تقویت کننده بقیه مسائل ما از قبیل معنویت٬ اخلاق اجتماعی و اعتقاد به حقانیت روز رستاخیز باشد٬ گفت: مراکزی که مدیریت برنامه‌های امام جماعت را دارند، در انتخاب امام جماعت به جاذبه هم توجه کنند؛ همچنین لازم است که در مساجد٬ درباره نماز کار فرهنگی انجام شود.
حجت الاسلام ترابی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری  رسا در مشهد، حجت‌الاسلام احمد ترابی، مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی امروز دوم آذر در اختتامیه همایش ملی «نماز در فرهنگ رضوی» در تالار ابن هیثم پردیس دانشگاه شهید بهشتی مشهد، گفت: رفتارهای نادرست مدیران از عوامل کم توجهی افراد به نماز است.

وی با بیان اینکه توجه به مرکز نماز در آیات قرآن به منظور پرداختن به مسائل فرهنگی، اجتماعی و اعتقادی است، افزود: توجه به نماز به زندگی جهت می‌دهد و بی‌تفاوتی به آن در جامعه معلول رفتارهای نادرست مدیران اجتماعی است.

حجت الاسلام ترابی با بیان اینکه چنانچه وضعیت اقتصادی و اجتماعی مردم تقویت شود، صف‌های نماز نیز قوی‌تر خواهد شد، اظهار کرد: شکم گرسنه، زندگی سرد و تهی از مسائل روزمره زندگی، توفیق در نماز جماعت و نماز اول وقت را از انسان می‌گیرد.

وی بیان کرد: در آیات قرآن کریم بر اهمیت نماز و برپایی این فریضه الهی اشاره زیادی شده است و در بیشتر آیات٬ نماز در کنار حفظ حیا و حرمت و رعایت حدود و حقوق اجتماعی ذکر شده است.

کار فرهنگی در مساجد ضرورت است

حجت الاسلام ترابی با بیان اینکه نماز می‌تواند تقویت کننده بقیه مسائل ما از قبیل معنویت٬ اخلاق اجتماعی و اعتقاد به حقانیت روز رستاخیز باشد٬ تأکید کرد: مراکزی که مدیریت برنامه‌های امام جماعت را دارند، در انتخاب امام جماعت به جاذبه هم توجه کنند؛ همچنین لازم است که در مساجد٬ درباره نماز کار فرهنگی انجام شود.

مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان خراسان رضوی گفت: در مساجد برای نمازگزاران٬ مفاهیم نماز و آیه‌هایی که برای نماز آمده است٬ بیان شود زیرا شناخت مفاهیم نماز به تقویت مسائل اعتقادی و اجتماعی افراد در جامعه اسلامی کمک خواهد کرد.

وی با بیان اینکه قرآن٬ کلام وحی الهی است و حق نداریم به آن اضافه یا از آن کم کنیم٬ افزود: تکلیف ما این است که زیرساخت‌های زندگی مردم را به سبک زندگی اسلامی و قرآنی نزدیک کنیم.

حجت‌الاسلام ترابی با تأکید بر اینکه حوزه‌های علمیه باید در آموزش لحن قرآن و نماز به طلاب٬ دقت بیشتری کنند٬ گفت: هر طلبه جوانی که وارد حوزه‌های علمیه می‌شود، قبل از اینکه ادبیات عرب را یاد بگیرد باید روی قرائت و لحن قرآن و نماز به صورت جدی کار کند.

مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنان خود به تبیین داستان خلقت آدم وحوا پرداخت و خاطرنشان کرد: خداوند بعد از آفرینش آدم، همسرش را در کنار او قرار داد،‌ سپس آنان را به بهشت وارد کرد، این آیه چنین معنایی را می دهد که تکلیف بعد از فراهم شدن زیر ساخت‌های یک زندگی  است.

مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی با اشاره به پیوند نماز با مسائل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در قرآن، تصریح کرد: در بسیاری از آیات قرآن کریم نماز با کلمات دیگر پیوند خورده و در آیاتی کلمه ذکر در کنار نمار آورده شده است.

وی با بیان این‌که نگاه وحی به نماز مانند یک قلب تپنده است که وظیفه‌اش خون رسانی معنوی به جریان مختلف زندگی بشر را دارد، خاطرنشان کرد: نماز باید تقویت کننده، مسائل اجتماعی انسان و همیشه تپنده باشد.

اهمیت توجه به نماز در بازار کار و فضای دانشگاه

حجت‌الاسلام ترابی به اهمیت توجه به نماز در بازار کار و فضای دانشگاه اشاره و بیان داشت: برپایی قوی نماز در فضای کار و دانشگاه ایجاد معنویت بیشتر در این فضاها را به دنبال خواهد داشت.

مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی مسجد و محیط اقامه نماز در دانشگاه را معیار و ملاک اخلاقی آن محیط‌ها دانست و تاکید کرد: زمانی که صف نماز جماعت در دانشگاه کوتاه می‌شود، باید احساس نگرانی کرد، که چه اتفاقی در جامعه محدود دانشگاه صورت گرفته، که باعث بی‌تفاوتی افراد به نماز شده است. 

وی افزود: تعبیر اتفاقاتی که سبب کم توجهی افراد به نماز شده مسأله مهمی است، به خاطر اینکه عامل سنجش میزان معنویت در محیط‌های دانشگاه و اجتماعی نماز است.

حجت‌الاسلام ترابی بیان داشت: ظاهر نمازخانه، مساجد، امام جماعت، نوع قرائت او و همچنین فضا سازی محیط‌های برگزاری نماز جماعت در برپایی باشکوه این فریضه‌ای الهی به صورت جمعی تاثیرگذاراست./201/934/ب1

ارسال نظرات