معاد باوری اساس اعتقادی مؤمن را شکل میدهد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام حسین جوشقانیان امروز در مراسم سخنرانی آستان مقدس حضرت معصومه(س) که در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد به تشریح وقایع تاریخ اسلام در موضوع رحلت شهادت گونه حضرت نبی اکرم(ص) و امام حسین مجتبی(ع) پرداخت و اظهار داشت: یکی از موضوعاتی که قرآن کریم بیش از یکسوم آیات قران را به خود اختصاص داده است موضوع معاد باوری مؤمن است.
عضو هیئتامنای مؤسسه فرهنگی روایت سیره شهدا با اشاره به اینکه قرآن کریم دنیا را در تمام ابعادش دنیا را حقیر توصیف کرده است، گفت: خداوند متعال در آخرین فراز آیه 77 سوره نساء فرموده است«قُلْ مَتَاعُ الدُّنْيَا قَلِيلٌ وَالْآخِرَةُ خَيْرٌ لِّمَنِ اتَّقَى وَلَا تُظْلَمُونَ فَتِيلًا؛ به آنها بگو سرمایه زندگى دنیا، ناچیز است و سراى آخرت، براى کسى که پرهیزگار باشد، بهتر است و بهاندازه رشته شکاف هسته خرمایى، به شما ستم نخواهد شد.»
رییس مجمع عالی بسیج استان قم با اشاره به اینکه قیامت در منظر آیات قرآن 2 هزار آیه قرآن را به خود اختصاص داده است، عنوان داشت: قیام عاشور در تمام اوصاف خود خطبههایی از سوی امام حسین(ع) به خود دیده است که در این خطبهها پس از حمد و ثنای خداوند متعال و پس بیان شهادت نبوت پیامبر اکرم(ص) یاد معاد اساس خطبهها را به خود اختصاص میدهد؛ بر اساس این حقیقت عاشورا بر محور معاد به تبلیغ عظیمترین مفاهیم خود پرداخته است.
کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به اهمیت تقوا در اساس سبک زندگی اسلامی اظهار داشت: در آیه 27 سوره مائده خداوند متعال بهصراحت فرموده است«وَ اتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ ابْنَيْ آدَمَ بِالْحَقِّ إِذْ قَرَّبا قُرْباناً فَتُقُبِّلَ مِنْ أَحَدِهِما وَ لَمْ يُتَقَبَّلْ مِنَ الْآخَرِ قالَ لَأَقْتُلَنَّکَ قالَ إِنَّما يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقينَ؛ داستان دو پسر آدم هابیل و قابیل را بهحق و درستی بر آنها بخوان ، آن گاه که آن دو کار تقرب آوری انجام دادند هابیل شتر نحر کرد و قابیل اندکی گندم پیش آورد پس از یکی پذیرفته شد و از دیگری پذیرفته نشد. قابیل گفت حتماً تو را خواهم کشت.» بر اساس این پیامبر اکرم(ص) چهار رکن اساسی را برای تقوا تعیین فرموده است که قابلتأمل و تفکر است.
حجتالاسلام جوشقانیان با اشاره به اینکه ویژگیهای تقوا از منظر رسول اکرم(ص) تصریح کرد: حضرت رسول اکرم(ص) فرموده است«لِلتَّقْوی أرْبَعَةُ أرْکانٍ؛ اَلْخَوْفُ مِنْ رَبِّ الْجَلیلِ وَ الْعَمَلُ بِالتَّنْزِیلِ وَ القَنَاعَةُ بِالْقَلیلِ وَ الْاِسْتِعدَادُ لِیَوْمِ الرَّحِیلِ؛برای تقوی چهار رکن است؛ ترس از پروردگار بزرگ، عمل به آنچه نازلشده، قناعت به اندک و آمادگی برای مرگ.» بر این اساس ائمه معصوم(ع)در روایات میراث داری زمین، میراث داری بهشت، بهرهگیری از علم الهی، آسان شدن امور و عدم ترس از آفریدگان از نتایج تقوا بیانشده است./837/202/ب3