۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۹
کد خبر: ۴۶۴۴۱۳
رییس اداره اوقاف و امور خیریه بابل:

بابل دارای بیشترین موقوفات در سطح مازندران است

رییس اداره اوقاف و امور خیریه بابل با بیان این مطلب که شهرستان بابل دارای 70 هزار رقبه است، گفت: شهرستان بابل دارای بیشترین موقافات در سطح استان مازندران است و هشتصد اماکن متبرکه و یکصد امامزاده واجب التعظیم در این شهرستان قرار دارد.
جعفر صفری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بابل، جعفر صفری، رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بابل امشب در جمع خیران معنوی وقف در بابل با تسلیت درگذشت عالم ربانی حضرت آیت الله فاضل استرآبادی، گفت: آیت الله فاضل واقف بزرگ مالی، علمی و معنوی بود که تمام دارای زندگی خود را برای ایجاد و گسترش حوزه علمیه فیضیه مازندران وقف کرد.

وی افزود: متاسفانه خدمات بزرگ مرحوم آیت الله فاضل در زمینه وقف برای جامعه ما ناشناخته است زیرا وی حتی تنها دارایی باقیمانده خود، یعنی منزل ارثیه پدری را برای توسعه حوزه علمیه فیضیه وقف کرد.

رییس اداره اوقاف بابل آیت الله فاضل را نگین درخشان منطقه شمال کشور عنوان کرد و خاطرنشان کرد: تلاش ها و خدمات بزرگ آیت الله فاضل در حوزه وقف باید در جهت ترویج این سنت حسنه، برای جامعه ما شناسانده شود.

وی به تشریح واژه واقف معنوی پرداخت و اظهار داشت: کسی که زندگی و وقت گرانبهای خود را صرف امور خیر و ترویج فضایل و معنویات می نماید، یک واقف معنوی است.

صفری شهرستان بابل را شهرستانی نمونه و کم نظیر در حوزه وقف در کشور دانست و تصریح کرد: بسیاری از نقاط شهرستان بابل با نگاه نیک اندیشانه و خیرخواهانه گذشتگان وقف شده است و درآمدهای ماحصل این املاک و مستغلات بر اساس نیت واقفان صرف امور عام المنفعه و دینی می شود.

وی ادامه داد: شهرستان بابل بر اساس اسناد اوقاف و امور خیریه دارای 70 هزار رقبه و 170 متولی وقف است.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه بابل با بیان این مطلب که شهرستان بابل دارای یکصد امامزاده واجب التعظیم است، گفت: شهرستان بابل بیشترین موقافات در سطح استان مازندران را دارا است و 800 مکان متبرکه در این شهرستان قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه در دوران رضاخان بسیاری از املاک موقوفه از سوی رژیم پهلوی مصادره شده بود، خاطرنشان کرد: متاسفانه در گذشته 90 درصد اماکن موقوفه در شهرستان بابل از حالت وقفیت خارج شده بود و برخی از آنها هم اسناد ملکی دریافت نمودند.

صفری تعداد رقبه های شناسایی شده خارج از نظارت اداره اوقاف 713 رقبه بیان کرد و گفت: با حمایت برخی از علما و تلاش مجدانه انجام شده تا کنون 400 رقبه خارج شده از وقف، دوباره بر اساس نیت واقفین آنها به دامن وقف برگردانده شد.

رییس اداره اوقاف بابل با اشاره به بازسازی و بهینه سازی برخی از اماکن موقوفه در شهرستان بابل، تاکید کرد: با تخریب 35 رقبه عرصه و عیان در شهرستان بابل، 189 واحد تجاری و مسکونی به ارزش 440 میلیارد ریال از سوی اداره اوقاف و امور خیریه بابل احداث شده است.

وی افزود: این واحدها به مساحت 22 هزار متر مربع برای زوج های جوان و خانواده های بی بضاعت از محل درآمدهای وقف در بابل احداث شده است.

صفری از برگزاری کنگره علمای واقف بابل خبر داد و خاطرنشان کرد: کنگره علمای واقف استان مازندران پنجشنبه هفته جاری در تکیه بزرگ حمزه کلا این شهرستان با سخنرانی حجت الاسلام ناطق نوری، مشاور مقام معظم رهبری برگزار می‌شود.

وی هدف از برگزاری این کنگره را تجلیل از 2 عالم واقف بابلی شیخ کبیر و آیت‌الله روحانی برشمرد و ادامه داد: مجموعه وقف‌های علامه آیت الله العظمی شیخ کبیر321 رقبه و مرحوم آیت الله روحانی 14 هزار متر مربع زمین است که در این کنگره مورد تجلیل قرار می‌گیرد./202/1313/ب1

ارسال نظرات