۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۷
کد خبر: ۴۶۴۷۹۸
امام جمعه پردیسان:

حوزه در زمینه امر به معروف و تمدن اسلامی کمیته تشکیل دهد

حجت الاسلام و المسلمین قوامی گفت: خطبه خواندن کافی نیست و حوزه علمیه باید در زمینه امر به معروف و تمدن اسلامی معاونت یا یک کمیته تأسیس کند.
حجت الاسلام قوامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین سید صمصام الدین قوامی در خطبه های عبادی سیاسی نمازجمعه پردیسان که در مسجد حضرت زینب(س) برگزار شد با اشاره به آیات 21 تا 26 سوره احزاب بیان داشت: آیات 21 تا 26 سوره احزاب آیات تعصی، پیروی و تبعیت هستند که پیامبراکرم(ص) را اسوه معرفی می کنند.

امام جمعه پردیسان ادامه داد: اسوه در این آیات افاده عموم دارد به عبارت دیگر پیامبراکرم(ص) در قتال، معیشت، حیات، مرگ، فرهنگ، اقتصاد و سبک زندگی یک الگو است؛ داشتن مبانی اعتقادی کامل و همیشه یاد خداوند بودن برای اشخاص پیروی کننده ضروری است و این ویژگی ها نیز پیامبر اکرم(ص) را اسوه کرده است.

وی در زمینه واژه اسوه گفت: اسوه، حالت پیروی است مانند فرزندی که از پدر خود تبعیت و همانند او صحبت می کند و غذا می خورد؛ اسوه حالت مصدری است نه توصیفی؛ در آیات 21 تا 26 سوره احزاب نتیجه پیروی از پیامبراکرم(ص) را پیروزی در جنگ احزاب می دانند که این پیروزی یک مصداق از تبعیت است.

مدیر مرکز فقهی مدیریت اسلامی خاطرنشان کرد: روزهای 28 صفر تا 19 ربیع الاول ویژه پیامبراکرم(ص) است که در این روزها باید به معرفی ایشان پرداخت و در غیر این صورت دنیا به واسطه وجود تروریسم در منطقه دچار اشتباه خواهد شد؛ آل سعود و خلیفه نمی توانند معرف مناسبی برای پیامبراکرم(ص) باشند زیرا پیروان واقعی پیامبر در ایران زندگی می کنند.

وی با اشاره به روز قانون اساسی اظهارداشت: قانون اساسی کنونی به دلیل نیاز کشور به قانون اساسی به سرعت تدوین شده است که امروزه قابل بازنگری است؛ پس از گذشت بیش از 30 سال شناسایی نقص های قانون اساسی و برطرف کردن آنها ضروری است و حوزه علمیه نیز در شناسایی مشکلات نقشی اساسی دارد و وظیفه او است که قانون اساسی اسلامی را تدوین کند زیرا این قانون اساسی دارای توان ایجاد نظام پرآرمان نیست.

حجت الاسلام والمسلمین قوامی به هجرت پیامبراکرم(ص) از مکه به مدینه اشاره کرد و ابرازداشت: پیامبراکرم(ص) پس از هجرت به مدینه نخستین قانون اساسی مکتوب را تدوین می کند و پروفسور هندی، محمد حمیدالله در این زمینه بیان می کند پس از مطالعه فراوان دریافتم پیش از پیامبراکرم(ص) قانون اساسی مکتوبی وجود نداشته است و قانون معروف به سولون در آتن نیز یک نصیحت نامه است؛ او در ادامه تأسف می خورد و می گوید این سند را آلمانی ها کشف کردند و برای بررسی به کشور خود بردند همانند عهد نامه مالک اشتر که در سازمان ملل بررسی می شود اما ما شیعیان از آن بی بهره هستیم.

وی ادامه داد: امروزه افراد روشن فکر به اصطلاح مسلمان مجذوب حقوق بشر و قانون اساسی غربی ها شده اند که مقصر آن حوزه علمیه است زیرا مدل جدید و مدرنیته ای را معرفی نمی کند که از جذب افراد به کشورهای بیگانه جلوگیری کند و حوزه علمیه وظیفه دارد مدل اسلامی مبتنی بر سیره علوی و نبوی را ارائه دهد.

امام جمعه پردیسان با بیان این که قانون اساسی پیامبراکرم(ص) دارای 57 اصل است، خاطرنشان کرد: پس از هجرت پیامبر اکرم(ص) به مدینه قبیله های اوث و خزرج، مهاجران و انصار همچنین 9 قبیله از یهود در مدینه زندگی می کرده اند که پیامبراکرم(ص) با ایجاد قانون اساسی آرامش و امنیت و عدالت را به وجود آورد؛ امروزه در پردیسان نیز براساس تعصی به پیامبراکرم(ص) در طرح امارت و امامت محله ها با مساجد تعریف می شوند.

وی اضافه کرد: قانون اساسی پیامبراکرم(ص) موقت بوده و شامل افراد ساکن مدینه می شود و قانون اساسی اصلی ما قرآن کریم است که در تمام زمان ها و مکان ها جریان دارد؛ یک قانون اقتضایی نیز وجود دارد که در پرتو قرآن کریم به مقتضیات زمان و مکان ایجاد می شود و بر این اساس تغییر قانون اساسی پس از گذشت هر 25 سال ضروری است و امام خمینی(ره) نیز خطاب به شاه بیان می کرد قانون اساسی شما را نسلی قبول کرده است و امکان دارد نسل بعدی آن را قبول نکند.

مدیر مرکز فقهی مدیریت اسلامی تصریح کرد: ای کاش افراد بازنگر قانون اساسی پست ریاست جمهوری را حذف و نخست وزیری را جایگزین می کردند در این صورت به فتنه ها و به هدر رفتن انرژی دچار نمی شدیم؛ قانون اساسی دارای 16 فصل است که فصل 14 آن مربوط به بازنگری است؛ زمانی که یک قانون ضررش بیشتر از نفعش است همانند قانون ریاست جمهوری که از اکنون همه در آشوب هستند که سال آینده چه خواهد شد.

وی ادامه داد: تنها اصلی که در قانون اساسی قابل تغییر نیست اصل ولایت فقیه است زیرا مشروعیت قانون اساسی به ولایت فقیه است چنانچه یکی از علمای بزرگ نقل می کرد شهید بهشتی بیشترین تلاشش در قانون اساسی برای اصل ولایت فقیه بوده است و بشترین مقابله ها نیز در همین اصل بوده است؛ در حالی که قانون اساسی تا زمان امضای امام خمینی(ره) مشروعیت نداشته است برخی بیان می کنند رهبری باید تحت قانون اساسی باشد؛ محدود کردن ولایت فقیه در اصل 110 یک ظلم است.

وی افزود: این گونه افراد ولایت فقیه را به درستی نشناخته اند؛ درصورت وجود ولایت فقیه در زمان مشروطه دچار آن مشکلات نمی شدند و امروزه ما با وجود ولایت فقیه دارای عزت هستیم و مشاهده می شود چگونه با دشمن برخورد می کند و پیش بینی رهبرمعظم انقلاب در زمینه برجامی که هیچ عزتی ندارد مبنی بر تحریم های آمریکا نمونه بارز آن است.

حجت الاسلام والمسلمین قوامی با تصریح بر این که پس از گذشت بیش از 30 سال در برخی مسائل عقب گرد داشته ایم، افزود: ریشه این گونه مشکلات قانون و مدیریت است؛ به چه دلیل فرهنگ به ولنگاری تبدیل شده است و یا این که امر به معروف دارای وزارت خانه نیست؟ تا زمانی که سازمان امر به معروف تشکیل نشود مشکلات فرهنگی تمام جامعه را خواهد گرفت که مسؤلان باید آن را پیگیری کنند؛ امام جمعه مسؤول امر به معروف شهر است اما بازوی انجام آن را ندارد و به هنگام مطرح کردن طرحی در مقابل آن ایستادگی می کنند؛ همان گونه که امام خیمی(ره) فرموده اند امر به معروف نیازمند سازمانی فوق قوای سه گانه است اما پس ازگذشت 37سال از انقلاب مجلس قانون امر به معروف را وصله و پینه می کند.

وی ادامه داد: خطبه خواندن کافی نیست و حوزه علمیه باید در زمینه امر به معروف و تمدن اسلامی معاونت یا یک کمیته تأسیس کند؛ روحانیت در مقابل مردم امام خمینی(ره) و شهدا مسؤول است زیرا پس از گذشت قرن ها خداوند توفیق تشکیل حکومت اسلامی را داده است اما ما علما با دست خودمان در حال دفن کردن آن هستیم؛ اکنون حلب در حال آزادشدن است و ما پس از آن چه خواهیم کرد؟ بوسنی و هرزگوئین را نیز آزاد کردیم اما باز هم فرهنگ قبلی در آن حاکم است نه اسلام بلکه غربی ها آماده هستند تا فرهنگ کشورها را تصاحب کنند و هنگامی از ایران که مرکز حکومت اسلامی است برنامه ای ارائه نشود آنها راه را برای خود باز می دانند حال خواندن رسائل و مکاسب به تنهایی کافی نیست./1324/پ201/ج1

ارسال نظرات