۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۵
کد خبر: ۴۶۵۴۴۰
در درس خارج فقه‌ رسانه مطرح شد؛

گسترش مسائل معنوی و عبادی از اهداف میانی رسانه

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی گسترش امور معنوی و عبادی در جامعه را یکی دیگر از اهداف میانی رسانه دینی برشمرد و خاطرنشان کرد: مقصود از بسط و گسترش امور معنوی آن است که رسانه دینی مسجد پرور باشد و جامعه را به سوی امور معنوی و عبادی سوق دهد.
حجت الاسلام والمسلمین عباس رفعتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قم، حجت‌الاسلام و المسلمین عباس رفعتی نائینی، رییس مرکز تخصصی حقوق و قضای حوزه علمیه قم، در درس خارج فقه رسانه که در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، گسترش امور معنوی و عبادی در جامعه را یکی دیگر از اهداف میانی رسانه دینی برشمرد.

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی خاطرنشان کرد: مقصود از گسترش فضای معنوی و عبادی در جامعه به معنای مسجد شدن، مصلا شدن و عبادتگاه شدن رسانه دینی نیست؛ بلکه مقصود آن است که رسانه دینی، رسانه‌ای مسجدی پرور باشد و جامعه را به سوی امور معنوی و عبادی سوق دهد.

رییس مرکز تخصصی حقوق و قضای حوزه علمیه قم در ادامه افزود: مقصود از امور معنوی و عبادی آن اموری است که روحیه تعبد، اخلاص و پرستش خداوند در بندگان افزایش یابد.

وی با بیان ادله قرآن و سنت، وظیفه رسانه دینی را گسترش امور معنوی و عبادی دانست و آیه «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُونِ» را یکی از مصادیق آن معرفی و خاطرنشان کرد: رسیدن انسان به مرحله عبودیت، هدف و فلسفه خلقت و آفرینش آن است.

این استاد حوزه علمیه آیه 44 سوره اسرا را یکی دیگر از مصادیق هدف رسانه دینی مبنی بر گسترش امور عبادی و معنوی دانست و تأکید کرد: واژه شیء در آیه «... مِنْ شَیْ ءٍ إِلاَّ یُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ ...» این است که خداوند هر چیزی را برای حمد و ستایش خود آفریده است و هیچ چیزی وجود ندارد که حمد و ثنای خداوند را نگوید.

وی تأکید کرد: اهداف رسانه دینی باید با اهداف خلقت مطابقت داشته باشد چرا که اگر اهدافش با اهداف خلقت مغایرت داشته باشد، با فلسفه اصلی تأسیس رسانه دینی منافات خواهد داشت.

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی با بیان این که در آیات متعدد از آیات قرآن، هدف انبیا و تعالیم همه انبیا، عبادت و پرستش خداوند بوده است، تصریح کرد: هیچ پیامبری نبوده است که بگوید خدا را نپرستید؛ از این رو آیات گوناگونی در این باره وجود دارد که آیه پنجم سوره مبارکه بینه «وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ حُنَفَاءَ وَيُقِيمُوا الصَّلَاةَ وَيُؤْتُوا الزَّكَاةَ وَذَلِكَ دِينُ الْقَيِّمَةِ» از جمله آنها است .

وی آیه 61 سوره یاسین را از دیگر مصادیق هدف رسانه دینی مبنی بر گسترش امور عبادی و معنوی دانست و افزود: خداوند متعال از بنی‌آدم عهد و پیمان گرفته و فرموده است به دنبال پرستش و عبادت شیطان نباشید بلکه به دنبال عبادت خداوند باشید.

وی ابراز داشت: مأموریت رسانه دینی باید مأموریت انبیا باشد؛ زیرا هدف و وظیفه رسانه دینی همان رسالتی است که انبیا داشته‌اند. /878/پ203/س

اکتای بهمنی
ارسال نظرات