۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۴
کد خبر: ۴۶۷۰۴۶
رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان خبرداد؛

تدوین موسوعه آیت الله مظاهری در 38 جلد/ انتشار 76 عنوان کتاب و برگزاری 25 کرسی ترویجی

حجت الاسلام قطبی با بیان اینکه از سال قبل تا به امروز 122 جلد کتاب در 76 عنوان در واحد پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان منتشر شده از تدوین موسوعه حضرت آیت الله مظاهری در 38 جلد خبرداد و گفت: این موسوعه پنجشنبه این هفته در کنگره بزرگداشت این عالم بزرگوار رونمایی خواهد شد.
حجت الاسلام محمد قطبی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست چهارمین روز هفته پژوهش و دومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی ویژه تجلیل از ادارات برتر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در سالن همایش غدیر دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد.

حجت الاسلام محمد قطبی رییس دفتر تبلیغات اسلامی شعبه اصفهان در این نشست با اشاره به اینکه دفتر اصفهان کوچکترین واحد پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی است، اظهار داشت: ما مثل گلی هستیم که آسمان را بالای سرخود می بنیم ولی برای قد کشیدن مانعی مثل یک توری می بینیم که امیدواریم با مساعدت دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و به ویژه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی این موانع برطرف شود.

وی افزود: ما در واحد پژوهشی دفتر تبلیغات اصفهان مجموعا چهار عضو هیأت علمی و چهار گروه مصوب داریم که گروه های ما فلسفه و کلام، گروه اخلاق، گروه ادیان و گروه فقه است که البته چراغ گروه فقه به دلایلی روشن نشده است؛‌ البته در کنار هسته های علمی که در قالب هیأت علمی و گروه های چهارگانه فعالیت می کنند، بخش های مفصلی را نیز تدارک دیده ایم که مهمترین آنها اقداماتی است که برای توسعه فرهنگ پژوهش در حوزه علمیه اصفهان انجام داده ایم.

حجت الاسلام قطبی با بیان اینکه حوزه علمیه اصفهان به صورت مستقل تا سطح 4 برادران و خواهران ظرفیت علمی وسعت یافته خوبی دارد، تأکید کرد: امروز ارتباط بخش پژوهش ما با مدارس علمیه روان تر شده و از مجموعه 70 مدرسه علمیه 40 مدرسه ارتباط مستقیم با ما دارند.

وی با اشاره به برگزاری نشست های علمی و ترویجی و کرسی های آزاد اندیشی در اصفهان ابراز داشت: در واحد پژوهشی دفتر اصفهان میانگین سالانه 25 کرسی ترویجی برگزار می شود که همراه با حضور نزدیک به 200 نفر از طلاب سطوح عالی است به همین دلیل ارتباط ما در مجوعه مدارس علمیه در زیرساخت فرهنگ پژوهش هویت پیدا کرده است و آینده این جریان می تواند به پژوهش های تبلیغی دفتر کمک می کند.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی شعبه اصفهان افزود: ما در اصفهان فصلنامه اخلاق داریم که از نظر تاریخ نشر از جمله فصلنامه های به روز است و همچنین نشریه الکترونیک نو قلم را برای طلبه های ورودی به عرصه پژوهش راه اندازی کرده ایم و سطح آن را بالا نیاوردیم تا طلاب بتوانند به راحتی در این فضا قلم بزنند تا آرام آرام قابلیت هایی پیدا کنند و ظرفیت خوبی از آنها برای مجلات علمی دیگر پیدا کنیم.

وی با اشاره به ساماندهی واحد پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی شعبه اصفهان نسبت به پایان نامه های حوزوی سطح سه و چهار تأکید کرد: ما در اصفهان دو مؤسسه آموزش عالی سطح سه و چهار داریم که برای هدایت پایان نامه ها با آنها توافق کرده ایم به گونه ای که ضریب نفوذ ما در تعیین عنوان پایان نامه بالا بوده و از همین رو سعی کردیم پایان نامه ها را به اهداف دفتر نزدیک تر کنیم.

برگزاری همایش ادیان در اصفهان

حجت الاسلام قطبی ادامه داد: در کنار این فعالیت ها همایش ادیان را نیز برگزار کردیم چرا که یکی از نشانه های نظام جمهوی اسلامی این است که گفت‌وگوی بین ادیان به راحتی در آن شکل می گیرد و در تعامل با ادیان علاوه بر تعامل زیستی در حد تبادل علم هم می توان ورود کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه ما امروز در عرصه علوم انسانی اسلامی غالب خروجی فعالیت های علمی را به حوزه محصولات مکتوب محدود کرده ایم، ابراز داشت:  امروز دنیا وسیع تر شده و به همین دلیل باید به سمت بسته های فناورانه و الگوهایی که نیازهای جامعه را برطرف کند برویم همچنانکه بسیاری از بزرگان ما روی به تألیف نیاورده اند و کارهای پژوهشی خود را در قالب های دیگری ارائه دادند؛ نیاز جامعه امروز این است که علوم انسانی و اسلامی تبدیل به یک الگوی اجرایی و یا حتی انیمیشین هایی برای کودکان شود، چراکه یقینا روی آوردن صرف به فعالیت های مکتوب ما را از بدنه جامعه دور می کند.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی شعبه اصفهان در پایان افزود: ما از سال گذشته تا به امروز 122 جلد کتاب در 76 عنوان منتشر کردیم و اخیرا موسوعه حضرت آیت الله مظاهری در 38 جلد را آماده کرده ایم که پنجشنبه این هفته در کنگره بزرگداشت این عالم بزرگوار رونمایی خواهد شد./1330/202/ب3

ارسال نظرات