۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۵
کد خبر: ۴۶۷۲۱۹
زاکانی تبیین کرد؛

چرایی تاکید ویژه رهبر انقلاب بر پیگیری جدی حقوق های نجومی

نماینده سابق مجلس تاکید رهبر معظم انقلاب بر پیگیری ماجرای حقوق های نجومی را به خاطر تبعات مختلف این مساله دانست.
علیرضا زاکانی

به گزارش خبرگزاری رسا، علیرضا زاکانی در نوشتاری بر لزوم برخورد قاطع با غارتگران بیت المال تاکید کرد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در خطبه های نماز عید فطر دریافت حقوق های نجومی را «برداشت‌های غیرمنصفانه و ظالمانه از بیت‌المال»، « نامشروع، گناه و خیانت به آرمان‌های انقلاب اسلامی»  دانستند و دستور دادند که «دریافتهای نامشروع باید برگردانده بشود، و اگر کسانی بی‌قانونی کرده‌اند مجازات بشوند، و اگر سوءاستفاده‌ی از قانون هم شده است بایستی اینها  را از این کارها برکنار بکنند.» اما با کمال تاسف در ماه های گذشته تلاش ها و پیگیری های لازم پیرامون این مسئله مهم صورت نگرفت به نحوی که  رهبر معظم انقلاب اسلامی مجددا فرمودند: « نتیجه رسیدگی به حقوق های نجومی برای مردم روشن نشد و سؤالات در ذهن مردم باقی ماند.»

به نظر در کنار ضرورت برخورد با غارتگران بیت المال علت توجه فراوان رهبر معظم انقلاب برای پیگیری این پرونده محور های زیر است:

فساد در بدنه حکومت:

 برخلاف رخدادهای مختلف در زمینه فساد،  حقوق‌های_نجومی در بستر ساختار حکومت از سوی مدیرانی صورت گرفته است که این حقوق های نجومی را «قانونی» و «حق طبیعی» خود می دانستند. متاسفانه رشد این تفکر زاویه دار با آرمان ها و ارزش های جمهوری اسلامی که از دولت آقای هاشمی رفسنجانی در بدنه مدیریت رسوخ کرده سبب شده است در مقطع فعلی نیز شاهد عدم همکاری دولت برای ریشه کنی این پدیده شوم با مسئولین قضایی باشیم. بنابراین  باید با این « فساد اعتقادی» به شدت برخورد شود.

تبعات اجتماعی :

 فساد اعتقادی نسبت به ارزش های انقلاب اسلامی از سوی مسئولین کشور دامنه اثرگذاری عمیق بر باورهای مردم دارد، به عبارتی تبعات اجتماعی حقوق های نجومی باعث ناامیدی و سرخوردگی در قبال مسئولین جامعه اسلامی و از سوی دیگر باعث فاصله گیری شدید مردم  از ارزش های اسلامی خواهد شد.

هنگامی که مقابله  با فساد در سطوح مختلف صورت نگیرد، در این صورت فسادخواهی به فرهنگ عمومی در جامعه بدل شده و روحیه فساد و اشرافیگری در بدنه جامعه رسوخ پیدا خواهد کرد، در این صورت قشر دارا، با گسترش اشرافیگری و  فخر فروشی و  قشر «ندار» نیز در حسرت ثروت های بادآورده هر دو مروج قارون صفتی خواهند بود و نتیجه ای جز ریختن قبح فساد در جامعه نخواهد داشت.

پیوستگی و همگرایی  شبکه های فساد:

اگر الویت مبارزه با فساد در ساختار حکومت نباشد؛ شبکه های فساد در خارج از ساختار نیز برای دست یابی به اهداف بیشتر به صاحبان قدرت نزدیک خواهند شد و همگرایی میان شبکه های فساد در داخل ساختار و خارج آن پیش خواهد آمد که ماحصل آن تضعیف نهادهای مقابله کننده با فساد، دور زدن های قانونی، شبکه سازی آهنین فساد و توسعه سریع آن خواهد بود.

لذا باید کوشید صاحبان قدرت مفسد را هدف اولیه مبارزه با فساد قرار داد که یکی از نمودهای عینی آن دریافت کنندگان فیش نجومی می باشند. /924/د102/ج

ارسال نظرات