۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۳
کد خبر: ۴۶۷۶۹۳
استاد حوزه تشریح کرد؛

غیبت های مجاز در اسلام

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه در آیین اسلام یکی از بدترین گناهان غیبت است، گفت: خداوند در آیات قرآن کریم به مرتکب شوندگان غیبت وعده عذاب داده ولی مطابق با آیات و روایات غیبت بعضی از گروه ها در اسلام گناه نبوده و حرمت نداشته و مجاز است.
غیبت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم زنجانی، استاد حوزه علمیه قم شامگاه امروز در آستان حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه غیبت در زمره گناهان کبیره بوده و خدواند به مرتکب شوندگان این حرام وعده عذاب داده است، گفت: با این وجود در روایات اسلامی بعضی از غیبت ها منع قانونی نداشته و غیبت کننده با انجام این کار مرتکب حرام نمی شود و این نوع ازغیبت ها به استناد روایات مجاز است.

وی افزود: بعضی از غیبت ها برای حفظ اسلام راستین و آگاه سازی مسلمانان و همچنین برای مبارزه با ظلم و حمایت از مظلوم لازم است و اگر از این اقدام خودداری شود؛ زیان هایی بزرگتری از زیان غیبت به وجود آمده و جامعه را دچار خطر سقوط، تباهی و فساد می کند؛ بنابراین در اینجا غیبت کردن مجاز است.

استاد حوزه علمیه قم با تاکید براینکه اولین گروه که غیبتشان در منابع اسلامی مجاز شمرده شده، غیبت متظاهران به فسق مانند کسانی است که آشکارا در ملاعام شرب خمر می کنند، گفت: حضرت رسول(ص) در این زمینه می فرمایند که« کسی که پرده حیا را از چهره بیفکند و در مقابل مردم بدون احساس شرمساری مرتکب گناه شود برای او غیبتی نیست».

زنجانی غیبت در مورد بدعت گذاران در دین را از دیگر غیبت های مجاز شمرد و افزود: بدعت یعنی اضافه کردن یک سنت و روش که در قرآن و منابع دینی نیامده و هدف بدعت گذاران از این کار انحراف در دین است.

وی تصریح کرد: به همین دلیل غیبت بدعت گذار در گناهی که مرتکب شده نه تنها حرام نیست؛ بلکه رسول خدا(ص) فرموده اند که« وقتی بعد از من اهل ریب و بدعت را دیدید علنا از آنها تبری بجویید، به بدی یادشان کنید، در سخنان خود مورد ملامتشان قرار دهید، به رنج و وحشتشان بیندازید تا آنکه به فساد در اسلام طمع نکنند».

استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: حضرت رسول(ص) در ادامه حدیث می فرمایند که« لازم است مردم از آنها(بدعت گذاران) حذر نمایند از بدعتشان چیزی نیاموزند و خداوند این رفتار با بدعت گذاران را در زمره حسنات برای مردم قرار داده و آنها را در طبقات بالای بهشت جای می هد».

زنجانی ادامه داد: شکایت از کسی که حقش تضییع شده و برای احقاق حق به محکمه قضا می رود و از تعدی متجاوز شکایت می کند و قاضی شرع که به مقام دادرسی می پردازد و آن غیبت را استماع می کند؛ در اینجا نه شاکی مرتکب غیبت شده و نه قاضی غیبت حرام استماع کرده است.

وی یادآور شد: همچنین حضور در مقام شهود و شهادت دادن بر علیه کسی که حق دیگران را مورد تجاور قرار داده نیز مشمول قاعده غیبت نمی شود./968/َ202/ب3

ارسال نظرات