۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۷
کد خبر: ۴۷۰۱۸۰
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی مطرح کرد؛

ضرورت نقش آفرینی امامان جماعت مدارس در کاهش آسیب های اجتماعی

ضرورت نقش آفرینی امامان جماعت مدارس در کاهش آسیب های اجتماعی، امنیت و سلامت جامعه نیازمند رعایت معروفات و تبیین اهمیت 9 دی بزرگترین رسالت علما و حوزه های علمیه، بخشی از اخبار کوتاه سازمان تبلیغات اسلامی است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام سید محمود مرویان حسینی در گردهمایی ائمه جماعات مدارس ناحیه دو مشهد مقدس، نماز را پرچم برافراشته مناسک دین و تربیت اسلامی در آموزه های اسلام دانست و ابراز کرد: امیدواریم با برگزاری چنین جلساتی و با همتی که روحانیون ما براساس آن تربیت حوزوی دارند، بی توقع، خردمندانه و مجاهدانه در عرصه نماز تلاش کنند و با مهارت ها و توانایی هایی که برای ارتباط با نسل جدید به تدریج پیدا می‌کنند، بتوانیم در ساماندهی به حیات معنوی نوجوانان و جوانان در مدارس آموزش و پرورش سهمی بسزایی داشته باشیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با اشاره به اینکه وظیفه دستگاه های آموزشی و فرهنگی در جای خود باقی است افزود: ما در سازمان تبلیغات اسلامی برای پشتیبانی و آموزش ائمه جماعات مدارس در راستای توانمندی ایشان وظایفی برعهده داریم و البته آموزش و پرورش نیز وظیفه دارد در قبال تلاش ارزشمند ائمه جماعات به آن حداقل هایی که طبق قانون موظف هستند جامعه عمل بپوشانند.

وی با اشاره به لزوم همکاری جدی و دل سوزانه تر بین آموزش و پرورش، دستگاه های فرهنگی و حوزه علمیه در راستای عمل به وظایفی که در برابر دانش آموزان وجود دارد اظهار کرد: امروز مهمترین منبر تأثیر گذار یک روحانی خردمند و مسئولیت پذیر، فضای دانش آموزی است، هم برای آن مخاطب آماده ای که ذهن و ضمیر خودش را در صورتی که ما به درستی از این فضا استفاده کنیم در اختیار یک دانش آموخته دین می گذارد هم برای آن شرایط ویژه ای که مخاطب ما دارد؛ یعنی سن نوجوانی و جوانی که شاید حساس ترین و اثر پذیر ترین سن در این دوره است.

حجت‌الاسلام مرویان حسینی با اشاره به رفتار و منش پیامبر گرامی اسلام در برابر جوانان خاطر نشان کرد: پیامبر اکرم و اهل بیت علیهم السلام و در استمرار خط رسالت و امامت، امام راحل عظیم الشأن و رهبر انقلاب، در سپهر گروه کسانی که با آنها سخن می گفتند و بیشترین اهتمام را در تربیت آنان داشتند جوانان بودند.

عضو شورای فرهنگ عمومی استان خراسان رضوی تأکید کرد: اسلام به جامعه سازی اهتمام ویژه دارد و ظلم ستیزی، مظلوم یاوری، تکیه بر بدنه های اجتماعی، تولید و ابتکار، از اضلاع اندیشه اسلامی است و به طور طبیعی این اضلاع، در ظرفیت و استعداد جوانانه می گنجد.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به ذهن پرسشگر نوجوان و جوان در مدرسه و دانشگاه و مسأله ها و درگیری های ذهنی ناشی از آن افزود: در وهله اول مبلّغان و ائمه جماعات، باید روانشناسی نوجوان و جوان را به خوبی دانسته و به مسائل این دوره آشنا باشند و دغدغه ها، درگیری ها، بحران ها و مشکلاتی که آنها در تعامل با دیگران همچون معلم، هم کلاسی و هم سالان و پدر و مادر دارند را دانسته تا بتوانند با شناختی کارشناسانه و تحلیل صحیح، در انتخاب نکات و اصول رفتاری با دانش آموزان و پاسخگویی و راهنمایی عملی در یک سلوک اجتماعی درست عمل کنند و نقش آفرینی امامان جماعت مدارس بایستی منجر به کاهش آسیب های اجتماعی در گروه دانش آموزی شود.

حجت‌الاسلام مرویان حسینی مرحله دوم برای فعالیت در میان قشر جوان را، کسب مهارت های لازم دانست و تصریح کرد: امروز امپراتوری رسانه ای غرب برای فاصله انداختن بین نسل جوان و مناسک دینی و باورهای اعتقادی و به‌ویژه بنیان های تأثیر گذار در شخصیت آنها، سرمایه گذاری فراوانی کرده است و این سرمایه گذاری جریان های تبلیغاتی بیگانه، کار را برای ما و شما به‌عنوان فعالان فرهنگی مرتبط با نوجوان، پیچیده و حرفه ای کرده است.

وی تأکید کرد: اگر روحانی، هنرمندانه همراه با فروتنی، کارشناسانه همراه با صمیمیت با مخاطبان تعامل داشته باشند می تواند نوجوانی را که از مدرسه و محیط رسمی آموزش و حرف های کلیشه ای، آموزش های یکسان به نوعی حالت خستگی و فشار و گریز دچار شده، جذب کنند.

 امنیت و سلامت جامعه  نیازمند رعایت معروفات است

حجت‌الاسلام مختار کرمی در دومین جلسه کارگروه بانوان و خانواده بسیج کارمندان کردستان که در سنندج برگزار شد، اظهار کرد: انسان‌ها موجوداتی اجتماعی هستند که به همدیگر نیاز دارند و باید با هم و در کنار هم زندگی کنند لذا باید نسبت به موضوعاتی که در اطرافشان می‌گذرد حساس باشند و احساس مسئولیت کنند.

وی با اشاره به اهمیت رعایت امر به معروف و نهی از منکر به‌عنوان یکی از تاکیدات دین اسلام و قرآن کریم افزود: رعایت این مهم همانند نماز بر همه ما مسلمانان واجب است و بی‌شک براساس آموزه‌های دینی دوام و بقای فرائض دینی مستلزم رعایت امر به معروف و نهی از منکر است و همگی باید نسبت به این قضیه حساس باشیم.

وی یادآور شد: اگر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه جاری و ساری باشد اتفافات خوبی در جامعه خواهد افتاد و شاهد سلامت جامعه، برقراری امنیت، کسب روزی حلال و رفع معضلات اجتماعی خواهیم بود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی کردستان با اشاره به اینکه امر به معروف و نهی از منکر فریضه بزرگ الهی است و از وظایف عمومی مسلمانان است، اضافه کرد: علاوه بر آیات فراوان قرآن، احادیث بسیاری درباره اهمیت این وظیفه بزرگ اجتماعی وارد شده است که در آنها به ثمرات و برکات آن و همچنین به خطرات و عواقب ترک آن تاکید شده است.

حجت‌الاسلام کرمی افزود: بر اساس تعالیم دین مبین اسلام امر به معروف و نهی از منکر که نه تنها موجب حفظ دین و ارزش‌های دینی است، بلکه یک وظیفه همگانی است که می‌تواند جامعه اسلامی را در عرصه‌های گوناگون از فساد انحراف و سقوط نجات دهد.


وی خاطر نشان کرد: گسترش و ترویج امر به معروف و نهی از منکر به‌عنوان نخستین وظیفه انبیا الهی نه تنها از وظایف اساسی سازمان‌ها، نهادها و موسسات آموزشی فرهنگی و تبلیغی است و براساس عقل، فطرت و دین، آحاد مسلمانان وظیفه دارند در حد توان خویش از معروف‌ها (خوبی‌ها و ارزش‌ها) دفاع نمایند و فضای جامعه اسلامی را از منکرات (بدی‌ها و زشتی‌ها) پاکسازی نمایند.

وی عنوان کرد: باید در برابر همه نعمت‌هایی که دریافت کرده‌ایم، پاسخگو باشیم و از طریق اجرای امر به معروف و نهی از منکر این شکرگذاری را به جای آوریم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی کردستان همچنین به بحث آسیب‌های اجتماعی در استان اشاره کرد و افزود: متاسفانه امروزه بسیاری از خانواده‌ها درگیر با فضای مجازی شده‌اند و گاهی ساعت‌ها وقت خود را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند بدون آنکه از هم اطلاع داشته باشند و این خود نوعی آسیب‌هاست که می‌تواند هم فرد، هم خانواده و هم جامعه را دچار تنش کند.

حجت‌الاسلام کرمی گفت: نمی‌توان منکر جذابیت‌های ارتباط در فضای مجازی شد اما این نکته را نیز نباید از یاد برد که فضای مجازی، فضایی است که در عین داشتن فرصت‌ها و قابلیت‌ها، می‌تواند مخاطرات و تهدیدهای زیادی را نیز همراه داشته باشد.

تبیین اهمیت 9 دی بزرگترین رسالت  علما و حوزه های علمیه

حجت‌الاسلام مهدوی،مدیر کل تبلیغات اسلامی لرستان در گفت و گو با خبرنگار دفتر روابط عمومی ضمن تبریک فرا رسیدن 9 دی ماه گفت: فتنه لایه پنهانی از حلمه‌های ناجوانمردانه افکار التقاطی است که در آن امر بر مردم مشتبه شده و نمی‌توانند حق و باطل را از یکدیگر تمیز دهند علت هم عدم آگاهی و بصیرت است لذا بصیرت عاملی راهگشا در اسلام، امور دینی و حفظ نظام است.

وی با بیان این مطلب که لازم است اهمیت و چرایی قیام بزرگ 9 دی برای مردم از تریبونهای مختلف عمومی و خصوصی اطلاع‌رسانی و روشنگری گردد افزود: روحانیان و مسئولان نظام در این راستا نقش محوری و اساسی را به عهده دارند.

حجت‌الاسلام مهدوی در خصوص اهمیت یادآوری و بازخوانی واقعه تاریخی 9 دی، تصریح کرد: امروز در تبیین اهمیت 9 دی بزرگترین رسالت متوجه علما و حوزه های علمیه است.

وی در تبیین اهداف فتنه گران علیه ملت ایران به تهدیدهای جریان فتنه علیه "استقلال" و "آزادی" اشاره کرده و اظهار داشت: بسترسازی جریان فتنه برای طمع ورزی دشمن و پایمال کردن مرزهای "استقلال" کشور از یک سو و نفی رأی و خواست مردم و به جای آن تحمیل رأی و خواست خود و در نتیجه نقض "آزادی" از سوی دیگر از مهم ترین خیانت های جریان فتنه علیه ملت ایران بوده است.

وی افزود: دشمن هیچگاه بیکار ننشسته و به دنبال نفوذ در همه مسائل و ارکان نظام است،تنها سدی که جلوی نفوذ را می گیرد بصیرت و آگاهی است.

لزوم نهضت تبیینی در خصوص حماسه ماندگار 9 دی

حجت‌الاسلام مسعود صفی یاری مدیر کل تبلیغات اسلامی استان زنجان با حضور در همایش تخصصی حماسه 9 دی گفت: فتنه 88 و حماسه 9 دی نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی است. این حماسه موجب تعمیق رابطه مردم با رهبری و حاوی پیام های بزرگی بود لذا خواص جامعه باید به وظیفه خود که همان تبیین ابعاد فتنه 88 و حماسه 9 دی است، بپردازند.

وی با اشاره به زمینه های انقلابی در استان زنجان افزود: زنجانی ها افتخار اولین تظاهرات بانوان علیه رژیم ستم شاهی را به نام خود ثبت کردند و از سوی دیگر ولایتمداری و عشق به حضرت ابا عبدلله (ع) نیز در میام مردم این استان موج میزند از این رو استان زنجان زمینه های انقلابی بسیار خوبی جهت رشد و شکوفایی دارد در چنین فضایی جریان گفتمان انقلاب در حوزه های مختلف خصوصا 9 دی بسیار موثر خواهد بود.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان زنجان ادامه داد: علی رغم اینکه برخی ها در تلاش اند تا حماسه 9 دی را به باد فراموشی سپارند اما مقام معظم رهبری از 9 دی به‌عنوان خط قرمز نظام یاد کرده و همه را به بازخوانی این حماسه مهم فرا میخواند.

حجت‌الاسلام مسعود صفی یاری فتنه 88 را فتنه ای برنامه ریزی شده با هدف براندازی حکومت دانست و گفت: مقام معظم رهبری از سال71 مسئولان را از وجود شکافی در باور ها و انحراف از آرمان ها آگاه ساخته و آنان را به بصیرت دعوت کردند.

وی اظهار داشت: عدم حضور جوانان و مردم انقلابی در تبیین ابعاد حماسه 9 دی فضا را برای ضد انقلابیون به بیگانه و افرادی که به خون انقلاب تشنه اند باز میکند. افراد انقلابی باید در صحنه حضور داشته باشند.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان زنجان همچنین به نقش قابل توجه هیت های مذهبی در تحقق حماسه 9 دی اشا ره کرد و گفت: بیشک هیئت های مذهبی و اقشار انقلابی جامعه نقش خود را در جریان فتنه 88 به خوبی ایفا کرده و حماسه ای ماندگار در تاریخ انقلاب اسلامی را پدید آوردند.

حجت السلام صفی یاری با بیان اینکه مدیریت و رهبری پیامبر گونه مقام معظم رهبری بیشک ضامن سلامت و امنیت جامعه در فتنه 88 بود، بیان کرد: رهبر فرزانه انقلاب اسلامی با رهبری حکیمانه خود تهدید دشمن را به فرصت تبدیل کرد. دشمنان در فتنه 88 امنیت کشور را نشانه رفته بودند که ایشان توانستند با مدیریت خود امنیت پایدار نه تنها در داخل بلکه در خارج از کشور به وجود آورند. بیشک پیروزی های اخیر رزمندگان اسلام در سوریه و عراق مرهون درایت های مقام معظم رهبری در فتنه 88 بود.

سازمان تبلیغات اسلامی یک ارگان تاثیرگذار فرهنگی است

حجت‌الاسلام محمدصادق مهرابی مدیر کل تبلیغات اسلامی فارس، بیان داشت: خبرگزاری مهر و سازمان تبلیغات اسلامی از یکدیگر جدا نیست و هر افتخاری برای هر دومجموعه است بنا براین باید این دو مجموعه از گذشته بیشتر همکاری داشته باشند.

وی افزود: رویکرد جدید سازمان تبلیغات اسلامی توسعه مباحث دینی و فرهنگی در بخش های مختلف است که در این راستا رسانه های استان و به خصوص، می توانند نقش موثری داشته باشند.

در ادامه این دیدار که به میزبانی اداره کل تبلیغات اسلامی برگزار شد،هژیر فتحی سرپرست خبرگزاری مهر طی سخنانی ضمن آمادگی برای همکاری کامل با اداره کل تبلیغات اسلامی گفت: خبرگزاری مهر آمادگی کامل برای پوشش اقدامات و فعالیت های اداره کل تبلیغات اسلامی استان را دارد./1325/303/ب3

ارسال نظرات