۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۲
کد خبر: ۴۷۲۷۳۴

طلبه شهید مازندرانی قیام 19 دی قم

قیام 19 دی ماه قم نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی و آغاز خیزش بزرگ مردمی علیه رژیم شاهنشاهی بود تا آنکه ماموران سفاک شاهنشاهی با شهادت افراد حاضر در این قیام از جمله طلبه شهید علی اصغر ناصری شمارش معکوس سقوط این رژیم را به صدا درآوردند.
علی اصغر ناصری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بابل، 19 دی ماه سالروز قیام تاریخی مردم قم و نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی است. 19 دی را بی شک باید خیزش عظیم ملت ایران و تبدیل مرحله نهضت خونین 15 خرداد سال 42 به مرحله انقلاب و خیزش بلند ملت ایران برای نابودی رژیم منحوس پهلوی دانست.

خشم فروخورده ملت ایران از جنایات رژیم سفاک پهلوی با شهادت آیت الله مصطفی خمینی، فرزند برومند امام راحل، و درج مقاله ای اهانت آمیز "ارتجاع سرخ و سیاه" از سوی عوامل رژیم پهلوی با نام مستعار رشیدی مطلق در روزنامه اطلاعات با جرقه ای روشن شد تا انفجار حاصل از آن سراسر ایران را در بر گیرد. انفجاری که با حضور ده ها هزار نفری مردم قم و در راس و جلودار آنها روحانیت و طلاب مدرسه فیضیه از مسجد اعظم قم رقم خورد تا اربعین های تبریز، یزد و دیگر نقاط کشور یکی پس از دیگری پایه های رژیم استبدادی پهلوی را فرو ریزد و سرانجام در بهمن 57 شمیم خوش انقلاب در بستر لاله های به خود خفته فرزندان ملت، سراسر این کشور اسلامی را معطر نماید.

روحانیت در عرصه انقلاب و دفاع از حریم اسلام همواره پیشگامی خود را در این مسیر پرفراز و نشیب نشان داد و شهدای بزرگوار زیاد در این عرصه هم در قبل از انقلاب اسلامی و هم در جنگ تحمیلی موید این مطلب است.

قم شهر خون و قیام به وجود با برکت حضرت فاطمه معصومه(س) و حوزه های علمیه و مردمی متدین و انقلابی پیشرو در سنگر مبارزه علیه رژیم ستمشاهی محسوب می شود و باید گفت که همه حرکتهای انقلاب از این شهر و از سوی مراجع و علمای به نام آغاز می شد و شعاع آن گستره کشور اسلامی را فرا می گرفت.

واکاوی قیام 19 دی نشان می دهد که سهم علما و روحانیت مازندران در این میان برجسته و قابل ردیابی است زیرا استان لاله خیز و عالم پرور مازندران در این مسیر با تربیت طلاب و روحانیان برجسته برای انقلاب و حضور علمای نامداری مانند آیت الله میرزا هاشم آملی(ره) و حمایت صریح آنان از امام راحل، در کنار آن روحانیان و طلاب مازندرانی حوزه علمیه قم نقشی مهم در این قیام ایفا کردند تا آنجا که طلبه ای مبارز و انقلابی از شهرستان بابل پس از یورش وحشیانه دژخیمان پهلوی به راهپیمایی اعتراض آمیز مردم قم در چهار راه شهدای این شهر در حالی که تنها 19 سال داشت با اصابت گلوله ای به سر به شهادت می رسد تا تنها شهید مازندرانی از میان شهدای به ثبت رسیده در این قیام باشد.

روحانی شهید علی اصغر ناصری در سال 1339 در خانواده ای مذهبی در شهر امیرکلای بابل چشم به جهان هستی گشود.

پس از تحصیل دوران ابتدایی، راهنمایی و متوسطه شوق تحصیل در علوم دینی او را واداشت که در ابتدای تحصیل در سال سوم دبیرستان به سوی مدرسه علمیه صدر بابل نزد عالم ربانی مرحوم آیت الله هادی روحانی رود و برای کسب معارف دینی زانوی ادب بزند.

پس از فراگیری دروس مقدماتی راهی شهر قم شد تا در حوزه علمیه فیضیه و نزد اساتید آن حوزه بهره مند شود. این طلبه مبارز در کنار تحصیل علوم اسلامی، به مبارزه با رژیم ستمشاهی در کنار دیگر طلاب و علمای انقلابی آن دوران مشغول شد.

دیری نپایید که با آغاز اعتراض مردم قم در کنار دیگر طلاب، در اجتماع اعتراض آمیز 19 دی 56 علیه رژیم شاهنشاهی و به حمایت از امام راحل شرکت کرد تا آنجاکه در مذبح کین رژیم جلاد پهلوی در چهارراه شهدا قم خون پاکش درخت انقلاب را آبیاری کرد و در گلزار شهدای بهشت زهرای تهران بدن غرق به خونش جای گرفت. روحش شاد و یادش گرامی./201/1313/ب1

ارسال نظرات