۲۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۴
کد خبر: ۴۷۳۵۰۹
معاون پارلمانی رییس جمهور:

آیت الله رفسنجانی از افراط و تفریط گریزان بود

معاون پارلمانی رییس جمهور گفت: با بررسی هوشمندانه فعالیت های گوناگون و جنبه های مختلف شخصیت آیت الله هاشمی می توان دریافت که تمام ابعاد زندگی ایشان با اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی گره خورده است.
حسینعلی امیری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رییس جمهور، پیش از ظهر امروز در مراسم بزرگداشت رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی که با حضور نماینده ولی فقیه و سایر مسؤولان استانی در مسجد محمد رسول الله(ص) قزوین برگزار شد، با تاکید بر جنبه های مختلف تاثیر گذار شخصیت آیت الله هاشمی گفت: با بررسی هوشمندانه فعالیت های گوناگون و جنبه های مختلف شخصیت آیت الله هاشمی می توان دریافت که تمام ابعاد زندگی ایشان با اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی گره خورده است و ایشان در مقاطع حساس متناسب با آرمان ها نقش آفرین بوده اند.

وی ادامه داد: آیت الله هاشمی رفسنجانی در  زمینه مبارزاتی و سیاسی پیش از انقلاب از جایگاه بالایی برخوردارد بود و زمان هایی را در تبعید و زندان رژیم پهلوی گذراند، همچنین در دوره ای دارای زندگی مخفی بود و تمام این سختی ها را در جهت به ثمر رسیدن انقلاب و تخقق اهداف امام خمینی(ره) که اعتلای اسلام و برپایی حکومت اسلامی بود تحمل کرد.

معاون پارلمانی رییس جمهور در ادامه عنوان کرد: آیت الله هاشمی رفسنجانی صبورانه و آگاهانه دوره زندان و سختی را سپری کرد و حتی زندان را نیز به فرصتی برای خود تبدیل کرد و به نوشتن و مطالعه مشغول بود و حتی در رفتار با زندانبانان و شکنجه گران نیز اسوه و الگویی برای سایرین بود، این عالم کتاب امیر کبیر و سرگذشت فلسطین را در دوره های سخت پیش از انقلاب تالیف کرد که این همواره از روحیه انقلابی او حکایت می کند.

وی درباره نقش رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دوره پس از پیروزی انقلاب ابراز داشت: آیت الله هاشمی در سازماندهی و مدیریت یاران امام خمینی(ره) نقشی ویژه را ایفا کرد و در صحنه های مختلف که لازمه انقلاب اسلامی بود به عنوان تکلیف حضور می یافت و یار و مشاور امام راحل بود.

امیری افزود: شکل گیری شورای انقلاب، تدوین قانون اساسی، تشکیل دولت موقت، شکل گیری مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری نیز از جمله مواردی بودند که آیت الله هاشمی در آنها نقش داشتند.

وی با بیان نقش آیت الله هاشمی در دوران دفاع مقدس خاطر نشان کرد: با توجه به همکاری و حمایت استبار جهانی از عراق در جنگ تحمیلی، فرماندهی جنگ در دفاع مقدس بسیار پیچیده بود و فردی مدبر برای اداره آن لازم بود که امام خمینی(ره) فرماندهی جنگ را به آیت الله هاشمی که دارای تحلیل از شرایط داخلی و بین المللی بود و امین امام و نزدیک ترین شخص به ایشان بود واگذار کرد، از نظر امام خمینی(ره) تا نهضت زنده است، هاشمی زنده است.

امیری با بیان این که همگرایی و وحدت از ابعاد مهم شخصیت رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام بود، ابراز داشت: ایشان با تاکید بر همگرایی و وحدت از افراط و تفریط گریزان بود و اهداف امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی و تاکید بر رهبری برای شان از اولویت برخوردار بود و این امور را به عنوان قانونی خدشه ناپذیر پذیرفته بودند، بنابراین با جریان های سیاسی داخل نظام پدرانه برخورد می‌کرد و بر این باور بود که تفرقه و افراطی گری انقلاب را از مسیر خود دور می‌کند.

وی با پرداختن به شخصیت علمی این عالم بزرگ عنوان کرد: آیت الله هاشمی از 14 سالگی تحصیل در حوزه علمیه قم را آغاز کرد و با تلمذ نزد استادان و علمای برجسته جهان اسلام همچون آیت الله بروجردی، محقق داماد، علامه طباطبایی و امام خمینی(ره) به مرتبه اجتهاد رسید، بنابراین از نظر شخصیت علمی از جایگاه بالایی برخوردار بود.

معاون پارلمانی رییس جمهور ادامه داد: این عالم بزرگ در جهت تلاش برای اعتلای فرهنگ دینی و قرآنی فعالیت هایی منحصر به فرد و طولانی داشت که تالیف کتاب تفسیر راهنما که خدود 20 از آن انتشار یافته است از جمله آنها است، اما شخصیت علمی و فرهنگی وی با تحت الشعاع قرار گرفتن در شخصیت سیاسی به مقدار کافی معرفی نشد.

وی در پایان گفت: با رحلت آیت الله هاشمی، ایران فرزند بزرگی را از دست داد و حضور افراد قشرهای مختلف در مراسم تشییع ایشان یک قدردانی در حق مردی ایران دوست فرا جناحی و همچنین تحقق عهد الهی برای بندگان صبور و مجاهدش بود، ما باید سلوک سیاسی او یعنی وحدت، اعتدال و انسجام را پیگیری کرده با همدلی و همراهی اختلافات را کنار بگذاریم، این می‌تواند مهم ترین پیام آیت الله هاشمی برای ما باشد./955/پ203/ج 

 

ارسال نظرات