۲۴ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۹
کد خبر: ۴۷۳۷۴۸
عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان تشریح کرد؛

سبک زندگی اسلامی در خوردن، خوابیدن و کار کردن

بانکی پورفرد پرخوری، پرخوابی و تنبلی و بیکاری را سه عامل مهم در کاهش قدرت خویشتن داری جنسی دانست و گفت: تنظیم اوقات و برنامه خوردن و خوابیدن ما باید مطابق با سبک زندگی اسلامی باشد تا نشاط لازم را داشته باشیم، قویترین ابزار برای تربیت و اصلاح انسان کار است، متأسفانه بیشتر جوانان ما تا 25 سالگی بیکار هستند که بسیار مضر است.
بانکی پورفرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، امیرحسین بانکی پورفرد، عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان، عصر امروز در نشست سبک زندگی اسلامی، گفت: پرخوری، پرخوابی و تنبلی سه مورد از کارهای باطلی است که در روایات ما پرهیز از آنها سفارش شده است و به ویژه جوانان ما باید به شدت از آنها پرهیز کنند.

وی ادامه داد: این سه عامل به شدت بر روی خویشتن داری جنسی مؤثر هستند، اگر جوانی غذای زیاد بخورد طبعاً انرژی زیادی هم در بدنش تولید می شود و اگر این انرژی اضافی به موقع دفع و مهار نشود بر روی غریزه جنسی و تقویت آن تأثیر مستقیم خواهد گذاشت، همچنین خواب بیش از 8 ساعت برای یک جوان در شبانه روز سبب تحریک غریزه جنسی می شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان افزود: برنامه تنظیم خواب از جمله مواردی است که در سبک زندگی اسلامی باید به آن توجه ویژه ای شود، میزان خواب معمولاً بر اساس عادتهای افراد است، البته افراد مسن خواب کمتری دارند، اما در حالت معمول خواب جوان نباید کمتر از 6 ساعت و بیشتر از 8 ساعت در شبانه روز باشد، وقت خوابیدن هم بسیار مهم است، مثلاً 20 دقیقه خوابیدن در وسط روز کار چند ساعت خوابیدن در ابتدا و انتهای روز را انجام می دهد.

چیزی به نام شام به معنای امروزی متداول در جامعه ما در اسلام وجود ندارد

بانکی پورفرد بیان داشت: خواب اول روز و خواب نزدیک غروب بسیار بد است، خواب اول صبح هم سبب کاهش قوای بدن و کم شدن نشاط در انسان می شود، خوابهای نیمه اول شب از نظر انرژی بخشی به انسان دو برابر خواب نیمه شب اثر دارد، یکی از مواردی که باید در سبک زندگی خود اصلاح کنیم همین چگونه خوابیدن است، بسیاری از مردم عادت کرده اند که در نیمه های شب تازه می خوابند که کاملاً اشتباه است، باید وقت خواب ما با ساعت بدنمان هماهنگ باشد.

وی ابراز داشت: در دین ما نماز شب را نماز خفتن هم می گویند، یعنی باید بعد از نماز عشا بخوابیم، بهترین ساعت برای خوابیدن در سبک زندگی اسلامی خوابیدن در ابتدای  شب و بعد از وقت فضیلت نماز عشاست، وقت فضیلت نماز عشا وقتی است که قرمزی باقی مانده در گوشه آسمان هم محو شده و آسمان کاملاً تاریک می شود، بعد از آن وقت خواب است.

کارشناس و محقق مسائل خانواده، افزود: سؤال می شود که با این نحوه وقت خواب در فرهنگ اسلامی پس هنگام خوردن شام چه زمانی است، باید بگوییم وقت تناول وعده غذایی شام در سبک زندگی اسلامی قبل از اذان مغرب است، اصلاً وقت مناسب برای غذا خوردن وعده نهار که مردم ما استفاده می کنند، نیست، بلکه بهترین وعده های غذایی در ابتدا و انتهای روز است، شام اسلامی سازگار با بدن باید هنگام عصر میل شود.

دو ساعت بعد از اذان مغرب تا یک ساعت قبل از اذان صبح بهترین اوقات برای خوابیدن است

بانکی پورفرد ‏توضیح داد: یکی از دلایل مهم عدم وجود نشاط لازم در جامعه امروز ما همین رعایت نکردن صحیح وقت خواب و غذاخوردن است، امیرالمؤمنین(ع) فرمودند« مراقب باشید تا دیگران در عمل به اسلام از شما پیشی نگیرند» ، یکی از مواردی  که مشمول این حدیث گرانقدر می شود هم همین رعایت نکردن آداب اسلامی در زندگی روزمره و تنظیم اوقات خواب و خوراک است، چیزی به نام شام به معنای امروز متداول در جامعه ما در اسلام وجود ندارد.

وی گفت: دو ساعت بعد از اذان مغرب تا یک ساعت قبل از اذان صبح بهترین اوقات برای خوابیدن است و نشاط کافی را به انسان می دهد، البته خوای نیمه روز هم در اسلام سفارش شده است، اما این خواب باید بسیار اندک  و نهایتاً تا نیم ساعت باشد، گاهی 5 دقیقه خوابیدن در نیمه روز معادل با چند ساعت خواب در ابتدای روز ارزش دارد، فرد مسلمان باید خوردن و خوابیدن خود را مدیریت کند چرا که تأثیر مستقیم بر زندگی و رفتار او خواهد داشت.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان، اظهار  داشت: تنبلی و بیکاری هم برای جوان بسیار خطرناک است و سبب کاهش توانایی در خویشتن داری جنسی می شود، پرکاری یک مهارت رفتاری است، بعضاً جوانانی در خانواده های مذهبی هم پیدا می شوند که والدینشان از نماز نخواندن و تنبلی آنها شکایت دارند، من به آنها توصیه می کنم ابتدا باید کار جوان حل شود و از بیکاری نجات پیدا کند، اگر مشکل بیکاری حل شد، آن جوان نماز هم می خواند، بیکاری برای جوان سم مهلک است.

قویترین ابزار برای تربیت و اصلاح انسان کار است

بانکی پورفرد ‏ابراز داشت: اغلب جوانهایی که دچار انحرافات جنسی و آسیبهای اجتماعی شده اند بیکار و کم کار هستند، امروزه درست است که استخدام کم شده، اما همیشه کار برای جوانان هست، کار باید هدفمند باشد، جوان نباید از کار و مسؤولیت دور باشد، آیت الله مطهری(ره) در کتاب تعلیم و تربیت در اسلام می گوید«من برای تربیت یک فرد و اصلاح او روشی قویتر از کار سراغ ندارم» .

وی تصریح کرد: متأسفانه امروزه بسیاری از جوانان ما تا سن حدود 25 سالگی فقط درس می خوانند و کار نمی کنند، تعطیلات تابستان را هم کلاسهای جنبی و اضافه درسی می روند، اما ابزاری که نیمه ای از مغز جوان که مرتبط با مسائل نظری نیست را راه می اندازد کار کردن است و کار قویترین ابزار تعلیم و تربیت است، پس در واقع ما با بیکار کردن جوانان خود از تربیت آنها غافل می شویم.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان ابراز داشت: تقویت احساس مسؤولیت، پشتکار و همت در جوانان با کار کردن به دست می آید، با کار کردن انرژی اضافی بدن جوان ما تخلیه می شود، والدینی که جوانشان را به بهانه های مختلف از کار محروم می کنند، احساس مسؤولیت و جدی بودن در زندگی را از او می گیرند و سبب ایجاد انحراف در فرزندشان می شوند.

بانکی پورفرد ‏اظهار داشت: والدین وظیفه دارند تا در ایام تعطیلات مدارس و دانشگاهها و یا در طول سال تحصیلی در ساعات بیکاری جوان، برای فرزندشان کار و مسؤولیت تعریف کنند، باید برخی از نقشها در خانواده را بر عهده فرزندان دختر و پسر خود بگذاریم، باید از فرزندان بخواهیم تا عهده دار مسؤولیتی در خانه یا بیرون از خانه شوند، البته باید در ابتدا به آنها کمک کنیم و فرصت بدهیم، سعی کنیم کارهایی به نوجوانان و جوانان بدهیم که علاقه بیشتری به آنها دارند./869/201/ب2

ارسال نظرات