۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۷
کد خبر: ۴۷۵۲۷۳
امام جمعه موقت اصفهان:

انسان هیچ دلیلی برای تکبر و خودپسندی ندارد

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی با تشریح وضعیت انسان قبل از ورود به دنیا و بعد از مرگ، گفت: انسانی که از یک قطره آب بدبو آفریده شده است و در پایان عمرش به گوشت گندیده و متعفنی تبدیل می شود، هیچ دلیلی برای مغرور شدن ندارد.
حجت الاسلام ميردامادي، امام جمعه موقت اصفهان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین سید مجتبی میردامادی در سخنرانی شب گذشته که در مسجد الغفور خیابان سروش برگزار شد، گفت: انسان متکبر از حیوان پست تر است.

وی در تفسیر حکمت 454 نهج البلاغه که امیرمؤمنان(ع) در آن می فرمایند، چه بسا كسى به سبب گفتار نيك مردم درباره او در فتنه و سختى افتاده است، افزود: انسان باید به درکی از وجود خودش و جهان هستی دست پیدا کند که تعریف و تمجیدهای مردم سبب متکبر شدن او نشود.

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی با اشاره به حکمت دیگری از نهج البلاغه که مؤید حکمت 454 است، ادامه داد: امیرمؤمنان(ع) در روایتی می فرمایند، بنی آدمی که ابتدایش نطفه ای بی جان  است و در پایان زندگی اش گوشتی متعفن خواهد شد، دلیلی برای متکبر شدن ندارد.

امام جمعه موقت اصفهان اظهار کرد: توصیه اسلام مبنی بر دفن هر چه زودتر میّت به سبب این است که بعد از جدا شدن روح از بدن، جسم انسان توان دفاعی خود را از دست می دهد و در مواجهه با فعالیت انواع میکروبها، بوی بسیار متعفنی به خودش می گیرد.

استاد اخلاق حوزه علمیه توضیح داد: خداوند در جسم انسان ارتشی قرار داده است که علی الدوام با میکروبها و ویروسها مبارزه می کنند، اگر این ارتش که تعدادش برای هر انسان، 4 برابر کلّ جمعیت جهان است، تضعیف یا نابود شود، جسم انسان با مشکلات جدی رو به رو خواهد شد.

وی ادامه داد: یکی از ویروسهایی که از طریق آمیزش یک انسان با میمون به عموم افراد جهان منتقل شده است و راهکاری برای نابود کردن آن وجود ندارد، ویروس ایدز است، این ویروس از طریق خون و عموماً از راه ارتباط جنسی، از یک نفر به طرف مقابل سرایت می کند، عملکرد ویروس ایدز به این صورت است که گلبولهای سفید بدن را تخریب می کند و بدین سبب توان دفاعی بدن نابود می شود، شخص آلوده به ویروس ایدز با ورود اولین میکروب به بدنش به راحتی هلاک می شود.

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی با بیان یک داستان، خاطرنشان کرد: چند روز پیش در یک روزنامه مطالعه کردم که همسایه های یک واحد آپارتمانی با بوی بسیار متعفنی مواجه شده بودند، آنها بعد از مدتی به آتشنشانی خبر می دهند و بعد از ورود آتشنشانی به آن واحد آپارتمانی، خبر مرگ ناگهانی یک شخص گزارش می شود.

امام جمعه موقت اصفهان با بیان اینکه مردار بعد از چند روز متعفن می شود و در میان مردم ممکن است جسم برخی از اولیای الهی سالم بماند، اظهار کرد: روزی جوانی که فرزند یکی از ثروتمندان شهر بود بدون اینکه به یک پیرمرد توجه کند با تکبر از کنار او می گذرد، پیرمرد خطاب به آن جوان می گوید، چرا این قدر خودپرست هستی، آن جوان می گوید، آیا من را می شناسی، پیرمرد پاسخ می دهد، آری می شناسم، تو یک قطره آب بدبو بودی که وجودت پُر از نجاست و کثافت است و بعد از مرگ، گوشت گندیده ای می شوی که بوی تعفنت قابل تحمل کردن نیست.

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به آیه معروف «وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيرًا مِّنَ الْجِنِّ وَالإِنسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لاَّ يَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لاَّ يُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لاَّ يَسْمَعُونَ بِهَا أُوْلَـئِكَ كَالأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُوْلَـئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ»، تشریح کرد: انسان به واسطه داشتن ایمان، صداقت، رعایت حقوق دیگران و تقوا از تکبر خارج می شود و اگر از تکبر خارج نشود، در زمره افراد پست تر از حیوان قرار می گیرد.

وی با اشاره به داستانی از صدر اسلام و با بیان اینکه خویِ انسانی یا حیوانی هر کس در روز قیامت مشخص می شود، ابراز کرد: روزی یک ملعون به حضرت سلمان فارسی می گوید ریش تو بهتر است یا دم الاغ، حضرت سلمان پاسخ می دهند در روز قیامت اگر من به بهشت بروم، ریشم از دم الاغ با ارزشتر است ولی اگر جهنمی شوم، دم الاغ بر ریش من ارجحیت دارد.

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی در پایان افزود: انسانی که اختیار روزی خودش را ندارد و همه ارزاقش را از جانب خداوند دریافت می کند، هیچ دلیلی برای متکبر شدن ندارد، اگر ثروتی دارد به جهت امتحان کردن او است و اگر در فقر به سر می برد باید شکر خداوند را به جای آورد./867/201/ب2

ارسال نظرات