۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۲
کد خبر: ۴۷۵۳۹۶
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی:

کم‌توجهی به پیوست فرهنگی سبب تخریب بنیان‌های بخش فرهنگ می‌شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی گفت: کم‌توجهی به پیوست فرهنگی در طرح‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی، سبب تخریب بنیان‌ها و مؤلفه‌های فرهنگی در جامعه می‌شود.
حسین فرخنده - نشست شورای فرهنگ عمومی خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حسین فرخنده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان شمالی امروز در پنجاه و ششمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان که با حضور اعضای این ستاد در محل دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد برگزار شد، با اشاره به موضوع تشکیل دبیرخانه دائمی سبک زندگی اسلامی، اظهار کرد: هنوز به‌صورت دقیق مشخص نشده که دبیرخانه همایش سبک زندگی اسلامی در تهران یا استان خراسان شمالی باشد.

وی افزود: اما به دستور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مقرر شده تا در همه استانها همایش سبک زندگی اسلامی برگزار شود.

فرخنده ادامه داد: در استان خراسان شمالی هم با هماهنگی ستاد عالی کانونهای فرهنگی هنری مساجد کشور و دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری استان هرمزگان در اردیبهشت‌ماه سال آتی همایش سبک زندگی اسلامی در آموزه‌های امام سجاد (ع) برگزار می‌شود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی در ادامه با اشاره به برگزاری نمایشگاه بزرگ کتاب در استان، اظهار کرد: در این نمایشگاه کتاب‌های علوم انسانی، آموزشی و کمک‌آموزشی و کودک و نوجوان بیشترین فروش را داشتند.

وی افزود: بر اساس نتیجه نظرسنجی انجام‌شده از سوی مؤسسه نمایشگاه‌های ایران در زمینهه رضایتمندی از مکان برگزاری این نمایشگاه 63 درصد پاسخ خیلی خوب و 48 درصد پاسخ خوب داده‌اند.

فرخنده ادامه داد: در مورد رضایتمندی از دسترسی به کتاب‌های مورد نظر در این نمایشگاه هم 47 درصد پاسخ‌ خیلی خوب و 30 درصد پاسخ خوب داده‌اند و 90 درصد افراد هم در مورد وضعیت این نمایشگاه در مقایسه با نمایشگاه‌های پیشین پاسخ‌های بهتر و بسیار بهتر داده‌اند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به‌ ضرورت لحاظ شدن پیوست فرهنگی در برنامه‌ها و طرح‌های مختلف، اظهار کرد: پیوست فرهنگی در طرح‌های مختلف سابقه دیرینه‌ای داشته و از سال 1969 در کشورهای غربی مطرح شده است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی با بیان اینکه هدف نهایی پیوست فرهنگی فراهم ساختن محیطی منصفانه‌تر و پایدارتر از حیث فیزیکی و انسانی است، افزود: در ایران پیوست فرهنگی موضوع جدیدی بوده و در سال 86 از سوی رهبر معظم انقلاب مطرح شد و در بهمن‌ماه سال 86 هم شورای عالی انقلاب فرهنگی این موضوع را در دستور کار خود قرار داد.

فرخنده با اشاره به اینکه در سال 92 نظام‌نامه پیوست فرهنگی برای طرح‌های کلان تصویب شد، اضافه کرد: اهمیت پیوست فرهنگی در طرح‌های حوزه‌های مختلف اعم از سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بر کسی پوشیده نیست.

به گفته وی، بدون شک طرح‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی دارای تبعات و پیامدهای فرهنگی هستند که اگر به آنها توجه نشود سبب تخریب بنیان‌ها و مؤلفه‌های فرهنگی در جامعه خواهد شد.

فرخنده آسیب‌های پذیری فرهنگی در مقابل سایر فرهنگ‌ها، بحران هویت، در حد شعار ماندن هدف‌گذاری‌های کلان فرهنگی و تحمیل هزینه‌های سنگین را ازجمله آثار عدم توجه به پیوست فرهنگی دانست.

وی طراحی و مدیریت توسعه متوازن را ازجمله فرصت‌های توجه به پیوست فرهنگی عنوان کرد و گفت: یکی از مباحث مهم الگوی پیشرفت ایرانی اسلامی، توسعه متوازن فرهنگ با سایر بخش‌های سیاسی و اقتصادی است.

فرخنده خاطرنشان کرد: اگر چه در برنامه‌های اصلاحی از معلول‌ها به سمت علت می‌رویم؛ اما در پیوست فرهنگی به‌ صورت بنیانی‌تر و ریشه‌ای‌تر به مسائل پرداخته شده و به بنیان‌ها و زیرساخت‌های لازم برای تحقق فضائل اخلاقی می‌پردازیم.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی اظهار کرد: درزمینه پیوست فرهنگی نیازمند آموزش و تمرین و گفتمان سازی هستیم تا به آن نگاه واقع‌بینانه داشته باشیم و بتوانیم از امکانات موجود در راستای تحقق اهداف فرهنگی استفاده کنیم./9314/202/ب2

 

ارسال نظرات