۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۵
کد خبر: ۴۷۵۷۵۳
امام جمعه موقت اصفهان:

وحی الهی قابل اعتمادترین راه کسب معرفت الله است

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی با بیان اینکه برخی راه های تشریح شده در راستای رسیدن به معرفت الله احتمال دارد با خطا همراه شود، گفت: تنها راهی که هیچ احتمال خطا و اشتباه در آن وجود ندارد، وحی های الهی به انبیاء است.
حجت الاسلام والمسلمین میردامادی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین سید مجتبی میردامادی در سخنرانی شب گذشته که در مسجد الغفور خیابان سروش برگزار شد، گفت: برخی از انسانها با سوء استفاده کردن از غرائض فطری خود سدی در برابر خودشان و خداوند می سازند.

وی با مروری بر مبحث راه های رسیدن به معرفت الله، افزود: احساس و تجربه، علم و عقل، عبرت گرفتن از تاریخ و توجه به نیازهای فطری از جمله راه های رسیدن به معرفت الله بود که به الطاف الهی راجع به آن بحث کردیم.

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی با اشاره به چهارمین راه رسیدن به معرفت الله یعنی توجه به غرائض فطری، ادامه داد: خداوند غرائض فطری را برای درک هر چه بیشتر و بهتر وجود خودش در وجود انسانها نهادینه کرده است ولی متأسفانه بالاترین سوء استفاده ها از همین غرائض فطری در حال به وقوع پیوستن است.

امام جمعه موقت اصفهان با ذکر یک مثال توضیح داد: مثلاً خداوند غریزه شهوت را در وجود انسان قرار داده است تا وسیله ای باشد برای بقای نسل بشر ولی انسان با سوء استفاده کردن از این غریزه به دنبال زنا و همجنس بازی می رود و از معرفت الهی دور می ماند.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان اینکه محبت به مال دنیا برای افراد عادی عامل اصلی به وجود آمدن تکاپو و تلاش در آنها است، تبیین کرد: اگر محبت به مال دنیا در وجود انسان نهادینه نمی شد کسی برای به دست آوردن روزی تلاش نمی کرد و همچنین برای تأمین زندگی اش سختیها را تحمل نمی کرد و بیشتر مراکز اقتصادی و تولیدی تعطیل می شد.

وی در تشریح تأثیر علم در معرفت الله گفت: علم برای کسب معرفت الله بسیار مفید است ولی برخی از همین علم سدی در برابر خودشان و خداوند می سازند که عبور از آن ممکن نیست، مثلاً علم هسته ای برای بسیاری از امور زندگی کارآمد است ولی به خاطر زیاده خواهیهای بشر، از آن بمب هسته ای می سازند و برای دیگران خطرآفرین می شوند.

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی با بیان اینکه احتمال ورود خطا در علم وجود دارد، ادامه داد: علم نیز همچون شهوت می تواند دچار اشتباه شود، مثلاً بارها و بارها اتفاق افتاده استکه دکتری دارویی را تجویز می کند ولی بعد از مدتی متوجه می شود تجویز این دارو نه تنها مؤثر نبوده است، بلکه موجبات ضرر رساندن به مصرف کننده فراهم آورده است.

امام جمعه موقت اصفهان با بیان اینکه احتمال تحریف شدن وقایع تاریخی وجود دارد، اظهار کرد: تاریخ نیز به عنوان یک عامل صد در صد قابل اعتماد برای رسیدن به معرفت الله نیست، چرا که احتمال تحریف در وقایع تاریخی وجود دارد، مثلاً راجع به واقعه کربلا برخی گفته اند، قیام امام حسین(ع) به خاطر علاقه ایشان به یک زن بوده است.

استاد اخلاق حوزه علمیه افزود: تنها راه صد در صد قابل اطمینان برای رسیدن به معرفت الله، وحی به انبیاء است، مثلاً کتابی مثل قرآن کریم با وجود اینکه در همه ابعاد وجودی بشر و عالم هستی ورود کرده است ولی خالی از اشتباه است، چرا که وحی از جانب خالق به مخلوق معصوم فرستاده شده است و احتمال خطا و اشتباه در آن وجود ندارد.

وی با اشاره به آیه معروف«و لا یَنطِقُ عَنِ الهَوِی»، تصریح کرد: حجتهای الهی هرگز از روی هوا و هوس مطلبی را بیان نمی داشتند، به همین سبب خداوند راجع به پیامبرش می فرماید «نطق او از روی هوا و هوس نیست بلکه هر چه می گوید وحی مطلق است».

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی ادامه داد: کسانی که سخنان پیامبر(ص) در زمینه ولایت امیرمؤمنان(ع) را نادیده گرفتند و فکر می کردند این انتصاب به خاطر نسبت پیامبر(ص) با امیرمؤمنان(ع) است، به این آیات شریفه توجه نکرده بودند و نمی داستند که در اعمال و رفتار پیامبر(ص) احتمال خطا و اشتباه وجود ندارد.

امام جمعه موقت اصفهان با بیان اینکه وحی مخصوص پیامبران نیست ولی تنها وحی پیامبران قابل اعتماد است، تبیین کرد: انسانهای عادی نیز ممکن است در معرض وحی قرار بگیرند ولی این وحی بین وحی های الهی و وحی های شیطانی مشکوک است و نمی توان به صورت صد در صد به آن اعتماد کرد و بر اساس آن برنامه ریزی انجام داد.

استاد اخلاق حوزه علمیه خواب انبیاء را نوعی وحی دانست و گفت: طبق داستان حضرت ابراهیم(ع) که در خواب دیدند در حال بریدن سر فرزندشان هستند و این عمل را انجام دادند، متوجه می شویم که خواب انبیاء به منزله وحی و مأموریت الهی است، در روایتی پیامبر(ص) می فرمایند، ارزش خواب اولیای الهی بعد از من نسبت به خواب انبیاء 1 به 70 است، البته می دانیم اهل بیت(ع) مستثنی هستند.

وی با بیان اینکه اگر صد بار در خواب ببینیم که در حال بریدن سر فرزندمان هستیم نباید چنین عملی را انجام دهیم، اظهار کرد: خواب انبیای الهی با خواب انسانهای عادی فرق دارد، اگر انسان در خواب ببیند که در حال بریدن سر فرزندش است، هرگز نباید چنین کاری را انجام دهد.

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی در پایان افزود: مهمترین راه ارتباطی خداوند با پیامبران از طریق جبرئیل بوده است، البته جبرئیل گاهی به شکل یک انسان عادی حضور پیامبران می رسیده است و گاهی فقط صدایش از سوی پیامبران شنیده می شده است./867/201/ب2

ارسال نظرات