۰۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۲
کد خبر: ۴۷۶۲۵۵
امام جمعه بجنورد:

همه موجودات عالم بر صراط مستقیم خلق شده‌اند

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: خداوند همه گیاهان و موجودات زنده را بر صراط مستقیم خلق کرده؛ اما تنها انسان است که گاهی با اختیار خود صراط کج را برمی‌گزیند، پس می‌توان گفت دیگر موجودات عالم در این باره از انسانها جلوتر هستند.
حجت الاسلام یعقوبی - جلسه تفسیر قرآن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، چهارشنبه‌شب، در جلسه تفسیر قرآن، با اشاره به صراط مستقیم در سوره حمد، اظهار کرد: خداوند همه موجودات زنده را بر صراط مستقیم خلق کرده اما گاهی انسان راه نادرست و کج را در پیش می‌گیرد.

وی افزود: برای اینکه بفهمیم موجودات زنده بر صراط مستقیمی که خداوند برای آنها برگزیده حرکت می‌کنند می‌توان به این مثال اشاره کرد که اگر دانه‌ای در زیر خاک قرار بگیرد پس از چند روز خاک را می‌شکافد، رشد می‌کند، بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود و میوه می‌دهد و تا آخرین روزی که زنده است همین چرخه را ادامه می‌دهد و همان مسیری که خداوند برایش تعیین کرده را ادامه می‌دهد.

وی افزود اما در مقابل سایر موجودات این انسان است که با اختیار خود هر راهی را می‌تواند برگزیند خواه مسیر مستقیمی که خداوند آفریده و خواه راه کج که او را به قهقرا می‌برد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی در تفسیر آیه پایانی سوره مبارکه حمد، افزود: صراط مستقیم که خداوند در این آیه به آن اشاره می‌کند تنها یک راه است نه سه‌راه و اینکه برخی آن را به راه کسانی که نعمت یافته‌اند، راه کسانی که مورد غضب قرار گرفته‌اند و راه کسانی که گمراه شده‌اند، تقسیم می‌کنند نادرست است.

وی اضافه کرد: قرآن کریم در جایی دیگر راه نعمت یافتگان را معرفی کرده که عبارت است از راه انبیا، صالحان، شهدا و صدیقان که این افراد به گفته قرآن کریم «حَسُنَ اُولَئِکَ رَفیقاً» هستند.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه خراسان شمالی اظهار کرد: نعمتی که در آیه پایانی سوره حمد بیان شده، نعمت باطنی است نه نعمت ظاهری؛ زیرا نعمت‌های ظاهری و دنیایی حتی به افراد بی‌دین هم داده شده که مصداق آن در تاریخ زیاد است، مانند فرعون و قارون که از نعمت‌های ظاهری دنیا برخوردار بودند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی خاطرنشان کرد: در زبان عرب یک عِوَج وجود دارد و یک عَوَج که هر دو به معنی کجی هستند؛ اما اعراب عَوَج را به چیزی می‌گویند که با چشم ظاهری می‌بینند و کج است؛ اما عِوَج را به چیزی گویند که از لحاظ واقعی و فکری کج باشد و قرآن هم صراط مستقیم را این‌گونه ترسیم می‌کند که عِوَج نیست؛ یعنی از هیچ نظری چه ظاهری و چه باطنی کج نیست.

رییس شورای استانی حوزه‌های علمیه خراسان شمالی در خصوص راه کج، افزود: قرآن کریم در آیه 45 سوره مبارکه اعراف می‌فرماید: «الَّذِينَ يَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللّه‏ِ وَيَبْغُونَها عِوَجاً وَهُمْ بِالاْخِرَةِ كافِرُونَ»؛ یعنی کسانى كه راه خدا را سد می‌کنند و راه‏هاى كج را ادامه می‌دهند و آن‏ها به آخرت كافر هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی اضافه کرد: همچنین خداوند در آیه 3 سوره مبارکه ابراهیم می‌فرماید: «الَّذينَ يَسْتَحِبُّونَ الْحَياةَ الدُّنْيا عَلَي الْآخِرَةِ وَ يَصُدُّونَ عَنْ سَبيلِ اللَّهِ وَ يَبْغُونَها عِوَجاً أُولئِکَ في‏ ضَلالٍ بَعيدٍ»؛ یعنی همان‌ها که زندگی دنیا را بر آخرت ترجیح می‌دهند و مردم را از راه خدا باز می‌دارند و می‌خواهند راه حق را منحرف سازند آنها در گمراهی دوری هستند.

وی در توضیح آیات فوق، افزود: از این دو آیه می‌توان نتیجه گرفت که راه مستقیم و صراط حق تنها یک راه بوده و این انسان است که راه خدا را کج می‌کند./9314/202/ب2

ارسال نظرات