۲۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۴
کد خبر: ۴۷۹۹۵۱

مجلس ترحيم آيت الله حليمي كاشاني برگزار شد

مجلس ترحيم عالم رباني آيت الله حاج محمد علي حليمي كاشاني از سوي آيت الله نمازي با حضور روحانيان، طلاب و مردم كاشان در آستان مقدس سلطان امير احمد شهرستان كاشان برگزار شد.
حجت الاسلام مرتضي صالحي خوانساري مجلس ترحيم عالم رباني آيت الله حاج محمد علي حليمي كاشاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام مرتضي صالحي خوانساري پنجنشنبه شب در مجلس ترحيم عالم رباني آيت الله حاج محمد علي حليمي كاشاني در آستان مقدس سلطان امير احمد اين شهرستان با تسليت رحلت اين عالم رباني با اشاره به پيام تسليت رهبر معظم انقلاب، گفت: معظم له بيشتر از واژه حجت الاسلام والمسلمين استفاده مي‌كند اما در پيام تسليت رهبرمعظم انقلاب به مناسبت درگذشت اين عالم رباني مي فرمايد، درگذشت عالم پارسا آيت الله محمد علي حليمي كاشاني را بازماندگان و دوستان و علاقمندان ايشان تسليت مي گويد.

وي با اشاره به فرازهايي از پيام تسليت رهبرمعظم انقلاب به مناسبت درگذشت اين عالم رباني، گفت: معظم له در پيام تسليت خود مي فرمايد، آن روحاني بزرگوار از نخستین فضلائي بود که هنگام تبعيد امام راحل رضوان الله عليه به نجف اشرف به حلقه‌ علمي ايشان پيوسته و سالها همراه آن رهبر عظيم‌الشأن بودند و پس از انقلاب نيز در مأموريتي دشوار و به‌ عنوان نماينده‌ امام خدمات خود را به انجام رساندند.

حجت الاسلام صالحي خوانساري در ادامه يادآور شد: اين عالم رباني، كاشان و قم و نجف را به هم دوخته بود و ايشان در تبعيد امام به نجف جزو مستقبلين بود و تلاش در تقدير  تعظيم امام و در درس امام و اقتدا در نماز امام و خدمت در بيت امام درنجف بود.

وي افزود: فعاليت سرپرستي و سازماندهي و سازماندهي عاشقان كربلا و پياده روي و راهپيمايي ها زائران و عاشقان امام حسين(ع) از تنظيم كنندگان اين برنامه بود و با مرحوم آيت الله مصطفي خميني(ره) همكاري داشت.

اين استاد حوزه علميه قم، يادآور شد: با اخراج ايراني ها از سوی صدام، ايشان دوباره به قم  آمد و در درس آيات گلپايگاني، حاج شيخ مرتضي حائري و در زمان طوفان امام و ملت قهرمان ايران، ايشان در توزيع اعلاميه ها و كتابهاي امام خميني(ره) فعاليت داشت.

وي خاطرنشان كرد: بعد از پيروزي انقلاب اسلامي به نيابت از امام و به امر ايشان در لاهور پاكستان منصوب شد و حوزهاي علميه را سرپرستي و حوزه مقدس جامعه القائم را تأسيس و بعد از رحلت امام خميني(ره) در طرف رهبر معظم انقلاب خدمت مي‌كرد.

حجت الاسلام صالحي خوانساري، بیان کرد: خدمت به طلاب و رفع گرفتاريهاي طلاب و از اين عمر با بركت نزديك به يك قرن خوب و كاملا استفاده كرده است و امروز كه از دنيا رفته است چيزي از دنيا نداشت كه باقي بگذارد.

وي با بيان اينكه اين عالم رباني عمر خودش را صرف علم دين، روحانيت، خدمت به دين و مومنان و حوزه هاي علميه كرد، گفت: مرحوم آيت الله حليمي كاشاني خدمتگزار، عالم، فقيه، مومني بود و فهميد علم را از كجا اكتشاف كند و اكتشاف كرد.

اين استاد حوزه علميه قم در ادامه با اشاره به اينكه انسان موجودي است كه خودش را نشناخته است، افزود: شناخت خود، شناخت خدا است چرا كه عالم اكبر در انسان گنجانيده شده است و انسان كتاب خلقت است و هر سلول انسان نهفته ها را ظاهر و آشكار مي‌كند.

به گفته وي، به آنچه كه خدا و قرآن از ما مي خواهد به آن نخواهيم رسيد مگر اينكه خودمان را بشناسيم و اين در حالي است كه خودمان را نشناختيم و خودمان را گم كرديم و نيافتيم.

حجت الاسلام صالحي خوانساري در ادامه با بيان اينكه از امام معصوم سؤال شد، عاليترين علم، علم فقه و تفسيرقرآن است خاطرنشان كرد: مقدس ترين و عاليترين علم، شناخت خود است كه اگر خودم را شناختم نه اينكه هركس خود را شناخت، خدا را شناخته باشد بلكه هركس خود شناخت تا خدا شناخته است.

وي با بيان اينكه، انسان همه چيز است و اگر انسان خود را شناخت همه چيز را شناخته است، گفت: خداوند مي فرمايد، من خزانه اي دارم كه از عرش بزرگتر است و از همه ملكوت و مظاهر آسمانها زيباتراست، از كرسي وسيع تر است و آسمان آن ايمان است و زمين آن معرفت است و خورشيد آن شوق و عشق است و ماه آن محبت است و خاطرات آن ستارگان خزانه من است و بار خزانه من ابر است و باران آن رحمت است و درخت اش حكمت است و ميوه شجره حكمت طاعات و عبادت است و چهار باب الصبر، باب شكر، باب رضا و باب علم  دارد كه  نام آن دل است.

حجت الاسلام صالحي همچنين طرح اين سؤال كه علم كجاست و آيا علم تنها خطوطي است كه در كتابهاي فقهي و اصولي فلسفه است، گفت: اينها علم نيست بلكه اين كتابها به عنوان تابلوي راهنما به طرف علم است و علم در آسمانها نيست در زمين هم نيست، اگر زمين بكاود ممكن است به معدن طلا و نقره و نفت و اورانيوم برسد اما به علم نمي رسد.

وي ادامه داد: اميرمومنان(ع) فرمود، علم در درون انسان است اگر خودمان را بكاويم و شخم بزنيم و به درون خود برويم علم را مي بينيم، اما كار سختي است و كار هر كسي نيست.

اين استاد حوزه علميه، گفت: امير مومنان(ع) مي فرمايد، به آداب خدا مودب شويد و به اخلاق خدا در بياييد تا آن نهفته اي را كه  در درون خود پيدا نكرده ايد، آشكار شود و نه تنها علم از درون و مخفيگاه دل بيرون خواهد آمد، بلكه به گونه اي ظاهر مي شود كه انسان را در قنداقه خودش مي‌پيچد او را مي پوشاند اما كار سختي است.

حجت الاسلام صالحي ادامه داد: من معتقدم ما علماي خود نشناختيم و تصور مي‌كنيم، يك صبحانه و نهار خوردند و كتابهاي فقه و اصول را مطالعه كردند و آيت الله حليمي شده اند در حاليكه كار آساني نيست و زحمت و گرسنگي و تشنگي و بيخوابي و نداري و مشقت دارد.   

لازم به ذكر است، تشيع پيکرعالم وارسته مرحوم آيت الله حاج شيخ محمد علي حليمي کاشاني، بعد از تشييع روز گذشته در قم، امروز پنجشنبه تشييع پيكر اين عالم رباني در كاشان با حضور آيت الله عبدالنبي نمازي، نمايندگان بيوت برخي مراجع عظام تقليد، روحانيان، مديران حوزوي، اساتيد، طلاب و اقشار مختلف مردم ولايتمدار شهرستان هاي کاشان و آران و بيدگل تشييع و در امامزاده سلطان امير احمد(ع) تشييع و در اين  مکان مقدس به خاک سپرده شد./202/1307/ب1

ارسال نظرات