۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۱
کد خبر: ۴۸۲۳۰۲
با حضور پژوهشگران حوزوی؛

کرسی علمی ترویجی عدالت و مصلحت در قم برگزار شد

کرسی علمی ترویجی عدالت و مصلحت از سوی حلقه تخصصی عدالت پژوهی مرکز مطالعات بینارشته‌ای در قم و با حضور صاحبنظران این عرصه برگزار شد.
 کرسی علمی ترویجی عدالت و مصلحت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کرسی علمی ترویجی «عدالت و مصلحت» از سوی حلقه تخصصی عدالت پژوهی مرکز مطالعات بینارشته‌ ای عصر امروز در تالار فرهنگ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قم برگزار شد.

در این کرسی علمی حجت الاسلام والمسلمین سید سجاد ایزدهی، مدیر گروه سیاست و عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به عنوان ارائه دهنده و حجج اسلام علی محمدی جورکویه و محسن مهاجرنیا از اعضای هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به عنوان ناقد حضور داشتند.

دبیری علمی این کرسی نیز بر عهده حجت الاسلام سیدکاظم سیدباقری عضو هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بود.

دبیر علمی در ابتدای این نشست به بیان تعریفی از عدالت و مصلحت پرداخت و تأکید کرد: برخی بر این عقیده اند که در موارد زیادی بین عدالت و مصلحت تعارض و تزاحم پیش می آید ولی در مقابل برخی این مسأله را قبول ندارند که در این نشست به این مسأله پرداخته می شود.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین ایزدهی با بیان اینکه نباید به مسأله عدالت ساده نگاه کرد ابراز داشت: عدالت در دین اسلام دارای مفاهیم متعددی است که همگی به یک قاعده اصلی یعنی «قرار گرفتن هرچیزی در جایگاه اصلی خود» برمی گردد و با این مسأله هیچگاه بین مصلحت و عدالت تعارضی نیست.

وی افزود: البته مصلحت و عدالت در معانی غیر شیعی با هم تعارض دارند ولی عدالت شیعی گاهی اقتضا می می کند که مصلحت پیش آمده جای عدالت را بگیرد مثل اینکه مصلحت ساخت جاده است که تخریب خانه ها در این راه خلاف عدالت نیست هرچند باید هزینه منازل به صاحبان پرداخت شود.

حجت الاسلام مهاجر نیا در ادامه نشست با انتقاد از ساده نگری نویسنده مقاله به بحث عدالت و مصلحت، یادآور شد: اتفاقا در بسیاری از موارد بین عدالت و مصلحت تعارض پیش می آید که نمونه بارز آن فرمان حکومتی رهبر و امام در جامعه است؛ همچنین در این مقاله جایگاه بحث مشخص نیست و نوآوری کمتری هم دارد.

حجت الاسلام محمدی جورکویه نیز با انتقاد از اضطراب مقاله در بسیاری از موارد عنوان داشت: تفریع مباحث بر هم در این مقاله مشخص نیست، ضمن اینکه عدالت مبتنی بر حق دانسته شده تعریفی از حق به میان نیامده است و مفهوم مصحلت نیز مشخص نشده است.

شایان ذکر است، در ادامه این نشست دو نفر دیگر از پژوهشگران پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نیز نکاتی در انتقاد به این نوشته بیان کردند و در ادامه حجت الاسلام والمسلمین ایزدهی به مقتضای زمان به برخی از اشکالات مطرح شده پاسخ گفت.

گفتنی است، گزارش تفصیلی این نشست علمی به زودی از خبرگزاری رسا منتشر و تقدیم خوانندگان محترم می شود./1330/پ202/ی

ارسال نظرات