۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۳
کد خبر: ۴۸۲۸۹۲
عضو هیأت علمی مؤسسه حکمت و فلسفه ایران:

علامه طباطبایی وامدار یک تاریخ بسیار نفیس در تبیین امامت است

عضو هیأت علمی مؤسسه حکمت و فلسفه ایران با بیان اینکه اگر علامه طباطبایی نبود اثری از فلسفه و عرفان باقی نمی‎ماند، گفت: علامه طباطبایی وامدار یک تاریخ بسیار نفیس در تبیین امامت است.
حجت الاسلام غفاری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید احمد غفاری عضو هیأت علمی مؤسسه حکمت و فلسفه ایران، چهارشنبه شب در بزرگداشت خواجه نصیرطوسی با موضوع «امامت» که در موسسه آموزشی و پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد، با اشاره به امام پژوهی علامه طباطبایی(ره)، گفت: مرحوم علامه طباطبایی اگر نبود امروز اثری از فلسفه و عرفان در ایران وجود نداشت.

وی افزود: شیعه به حفظ دین خدمت بسیاری کرد، تبیین آیه به آیه قرآن تنها با شیوه شیعه میسر می‌شود، اگر نگاه شیعه نبود ما در فهم تک تک آیات قرآن معتل بودیم.

حجت‌الاسلام غفاری با بیان اینکه حکمت الهی بر محفوظ ماندن قرآن استوار است، ابراز کرد: وجود مبارک ائمه معصومین(ع) در پاسداری از آیات الهی امری انکار ناپذیر است زیرا اگر اهل بیت(ع) نبودند امروز اثری از قرآن کریم و اسلام باقی نمی‌ماند.

عضو هیأت علمی مؤسسه حکمت و فلسفه ایران با بیان اینکه مرحوم علامه طباطبایی وامدار یک تاریخ بسیار نفیس در تبیین امامت هستند، بیان داشت: کسی می‌تواند ریاست دنیا را بر عهده داشته باشد که دین آشنا باشد در غیر این صورت همه ابعاد اجتماعی را به آلودگی خواهد کشاند.

وی با اشاره به امامت تکوینی، عنوان کرد: امامت به حسب باطن، گونه‌ای از ولایت بر مردم است در اعمالشان، و هدایت موجود در امامت رساندن آنان به سوی مطلوب و به فرمان خداوند است و ائمه معصومین(ع) صرفا نشان دهنده راه نیستند زیرا این شان در خور انبیاء و مومنان است.

حجت‌الاسلام غفاری گفت: امامت به گونه‌ای ولایت معنا می‌شود، ولایت قدرت تصرف دارد پس امام در جبهه حق صاحب قدرت تصرف است، شیطان در جبهه باطل، قدرت ریاست و امام در جبهه حق، قدرت امامت دارد.

عضو هیأت علمی مؤسسه حکمت و فلسفه ایران در تبیین اینکه امام رهبر است و راهنما نیست، عنوان کرد: امام با توجه به مقامی که دارد مردم را در راه صحیح حرکت می‌دهد، اهل بیت(ع) از جایگاه امر الهی برخوردار هستند.

وی افزود: امر الهی به ائمه معصومین(ع) عطا شده و این نشان از ولایت تکوینی آن بزرگان دارد، کسی می‌تواند عهده‌دار ریاست جامعه باشد که ولایت تکوینی داشته باشد بنابراین اگر جامعه‌ به دست غیر حکیمان سپرده شود باید فاتحه آن جامعه را خواند./813/202/ب1

 

ارسال نظرات