۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۶
کد خبر: ۴۸۲۸۹۸
اعوانی:

کوربن، معرف تشیع و جنبه باطنی اسلام به جهان غرب بود

اعوانی گفت: کوربن تشیع و جنبه باطنی اسلام را نسبت به سایر افراد به جهان غرب معرفی کرده و حق بزرگی به تشیع دارد.
اعوانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، غلامرضا اعوانی چهره ماندگار فلسفه و عضو پیوسته فرهنگستان علوم ایران، چهارشنبه شب در بزرگداشت خواجه نصیرطوسی با موضوع «امامت» که در موسسه آموزشی و پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد، با اشاره امام شناسی هانری کوربن، گفت: کوربن اسلام شناس و شرق شناس بزرگی بودند.

وی افزود: معمولا اسلام شناسان شیعه را به عنوان یک جریان سیاسی تلقی می‌کنند تا این که آن را یک مذهب واقعی بدانند.

اعوانی بیان داشت: اسلام شناسان شرقی نسبت به تعالم باطنی ائمه شیعه که بسیار با اهمیت بود، توجهی نداشتند، از بین آنان کمتر کسی یا به گونه‌ای هیچ فردی پیدا نشد که اسلام را از زوایه الهی بودن آن مورد توجه قرار دهد، بلکه بسیاری از آنان حجیت قرآن و اهل بیت(ع) را قبول نداشتند و نسبت به آن با نگاه شک و تردید می‎نگریستند.

عضو پیوسته فرهنگستان علوم ایران ادامه داد: اسلام شناسان غربی نیز بیشتر به علوم نقلی پرداختند و به علوم عقلی عنایتی نداشتند و به عرفان و حکمت روی خوش نشان نمی‌دادند.

این چهره ماندگار فلسفه اضافه کرد: پروفسور کوربن به تنهایی در برابر این تفکرات ایستاد و به تفکرات آنان پاسخ داد، اندشه او به تفکر شیعه بسیار نزدیک بود همچنین می‌توان گفت کوربن بسیاری از متون شیعه را مورد مطالعه قرار داده است.

وی اضافه کرد: کوربن به استمرار ولایت بعد از نبوت اعتقاد داشت و با معتبرترین روایات این مهم را ثابت کرد همچنین وی مباحثی از شریعت، طریقت و حقیقت بیان می‌کند و می‌گوید انفصال این سه عنصر از یکدیگر امری محال است.

اعوانی درباره اینکه کوربن معتقد است که اقرار به نبوت بدون قبول داشتن ولایت باطل است، اظهار داشت: کوربن معتقد است که امامان معصوم(ع) مفسران آیات الهی هستند، وی بیان می‌کند که ما در گذشته لفظ «ولی» نداشتیم بلکه این اصطلاح در قوم محمد(ص) شندیده شد و خداوند از امت محمد(ص) دوازده نفر را به عنوان اولیا برگزید و مقرب خود گردانید.

عضو پیوسته فرهنگستان علوم ایران عنوان کرد: کوربن معتقد بود دین از سه جهت ضربه می‌خورد نخست از ناحیه فقهایی که جنبه باطنی دین و ولایت را انکار می‌کنند، دیگر برخی از فقهای تشیع که قائل بر ولایت هستند ولی جنبه باطنی ولایت را نادیده می‌گیرند و آخر بعضی از عرفایی که به ولایت قائل هستند ولی منشا ولایت را که ائمه باشند را نادیده می‌گیرند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: کوربن تشیع و جنبه باطنی اسلام را نسبت به سایر افراد به جهان غرب معرفی کرده و حق بزرگی به تشیع دارد./813/202/ب1

ارسال نظرات