۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۱
کد خبر: ۴۸۳۸۰۱
کارشناس مذهبی:

خطر انحراف پس از هدایت همواره وجود دارد

کارشناس مسائل مذهبی گفت: خطر انحراف پس از هدایت برای هر فرد و جامعه ای وجود دارد، همان گونه که جامعه پیامبر زاده بنی اسرائیل بعد از هدایت دچار گوساله پرستی شدند، جامعه مسلمانان هم همواره در معرض انحراف از مسیر هدایت قرار دارند.
رضا روح

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام رضا روح شامگاه یکشنبه در جلسه ای که به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) در حسینیه هنر برگزار شد، گفت: شخصیت حقوقی و جایگاه اشخاص گاهی  مورد ظلم واقع می شود و یاری کردن مظلوم یک تکلیف عمومی است.

کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به مظلوم واقع شدن جایگاه جانشینی پیامبر در صدر اسلام و تشبیه آن با مظلوم واقع شدن جایگاه هارون در غیبت 40 روزه حضرت موسی(ع) در سفر به کوه طور، افزود: حضرت موسی(ع) هارون را در ملأ عام به عنوان جانشین خود تعیین کردند و دستور اصلاح بین قوم بنی اسرائیل را به جهت وجود برخی افراد فاسد به ایشان دادند، اما هنگام برگشت از کوه طور با گوساله پرستی قوم مواجه شدند و هارون در جواب اعتراض ایشان گفت: «استضعفونی، آنان موقعیت مرا مورد ظلم و استضعاف قرار دادند»، اما آنان در واقع دین خدا را به استضعاف کشانیدند.

وی با بیان اهمیت بالای مسأله امامت در قرآن کریم، خاطرنشان کرد: قرآن کریم مسأله امامت را صراحتا مورد اشاره قرار می دهد و تأکید قرآن بر عدم انجام رسالت در صورت عدم معرفی امیرمؤمنان(ع) به عنوان امام در غدیر ناظر بر همین مسأله است، پیامبر اکرم(ص) ملزم به معرفی جایگاه امامت به عنوان مفهوم و معرفی امیرمؤمنان(ع) به عنوان مصداق امامت بودند و بروز نفاق و متهم کردن پیامبر اکرم(ص) به خویشاوندگرایی از همان لحظه معرفی امیرمؤمنان(ع) به عنوان امام امت از سوی عده ای آغاز شد، سخنرانی معروف حضرت فاطمه زهرا(س) با معرفی دین برای اثبات مورد ظلم واقع شدن جایگاه امامت و اهمیت آن در دین و نفی پندار حق خواهی خانوادگی بود.

حجت الاسلام روح شناخت جایگاه و مصداق امامت را شرط رستگاری دانست و افزود: قرآن کریم فردی را که حقیقت را نشناسد و گم کند کور می داند و پیامبر اکرم(ص) در حدیثی عدم شناخت امام را موجب کور محشور شدن در آخرت بیان می کنند، طبق فرمایش امیرمؤمنان(ع) بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) جامعه به دوران جاهلیت برگشت و به این به معنای لزوم بازگویی و تعلیم مبانی دین همچون توحید و معاد و عدل وامامت و... به افراد آن جامعه است.

این کارشناس مذهبی در ادامه خاطرنشان کرد: هم عرض و هم سطح دانستن و قبول نداشتن امیرمؤمنان به عنوان امام و معلم، کار ایشان را بسیار سخت تر از کار پیامبر اکرم(ص) می کرد، جایگاه امیرمؤمنان(ع) بسیار مخدوش شد و حضرت فاطمه(س) در پی یادآوری این جایگاه به مسلمانان بودند.

وی با اشاره به ضرورت وجود امام و راهنما در زندگی مسلمانان، گفت: انسان در دنیا مسافر و مبدأ و مقصدش دنیا و آخرت است و در این راه با موانع بسیاری همچون هوی های نفسانی رو به رو است، بنا بر این وجود راهنما در دنیا  بسیار ضرورت پیدا می کند و به گفته مولانا «هر که در ره بی قلاووزی رود، هر دو روزه راه صد ساله شود »، نتیجه قرآن بدون امام و راهنما داعش است، نتایج فقدان وجود امام و رهبر را امروزه در جوامع اسلامی همچون فلسطین شاهد هستیم.

حجت الاسلام روح با اشاره به خطر امکان انحراف پس از هدایت، افزود: قرآن در آیه 178 سوره اعراف فردی را معرفی می کند که در ابتدا آیت الله بود اما در ادامه راه به دلیل تبعیت از هوای نفس پوست انداخت و از آیات خدا خالی شد، به طوری که قرآن در وصف او کلمه سگ را به کار می برد، بنابر این همان طور که امکان انحراف پس از هدایت برای هر فردی وجود دارد این امکان در رابطه با جامعه هم ممکن است و همان گونه که جامعه پیامبر زاده بنی اسرائیل بعد از هدایت دچار گوساله پرستی شدند، جامعه مسلمانان هم همواره در معرض انحراف از مسیر هدایت قرار دارند./933/202/ب2

ارسال نظرات