راضیشدن به ایمان متوسط، سبب توقف انسان در سیرالیالله
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه تفسیر نهج البلاغه شب گذشته که در حسینیه جواد الائمه(ع) واقع در چهار راه شکرشکن برگزار شد، گفت: فقط انسان بصیر حقایق را می پذیرد.
وی در تفسیر حکمت 160 نهج البلاغه که امیرمؤمنان(ع) در آن می فرمایند «صبح روشن شد برای کسی که دو چشم بینا دارد»، افزود: انسان نابینا به دلیل داشتن مانع نمی تواند تغییرات شب و روز را درک کند.
آیت الله مهدوی با بیان این که چنین روایت هایی از روی کنایه است، ادامه داد: منظور از انسان نابینا در این روایت انسان بی بصیرت است که وجود حق را درک نمی کند؛ برای درک حقانیت وجود حق کافی نیست بلکه برای درک حقانیت یک موضوع نیاز است انسان بصیرت داشته باشد.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیه چهل و ششم سوره حج، بیان کرد: افرادی چشم دلشان کور است، به همین سبب همچون انسان نابینا که روشنایی روز را درک نمی کند، با این که حق وجود دارد ولی حق را درک نمی کنند.
باید افکارمان را با حقایق منطبق کنیم
امام جمعه موقت اصفهان با بیان این که حق برای هر انسانی جلوه گری نمی کند، تشریح کرد: انسان هایی که فکرشان با حق منطبق است از نور حق بهرمند می شوند و کسانی که فکرشان با حق انطباق ندارد نمی توانند حق را بپذیرند به همین سبب از نور حق بی بهره می مانند.
نماینده ولی فقیه در هلال احمر اصفهان با بیان این که هر انسان وظیفه دارد فکرش را با حقایق منطبق کند، تبیین کرد: اکثر افراد دنیا از نور حق بی بهره هستند؛ غربی های روشنفکری که خیلی می خواهند منصفانه حرف بزنند، می گویند هر چه به دلمان بیفتد آن حق است، در صورتی که گاهی خطوراتی به دل انسان می رسد که از جانب شیطان است و منطبق با واقعیت نیست.
وی با اشاره به آیه دوازدهم سوره حجرات که می فرماید «یا ایها الذین آمنوا اجتنبوا کثیرا من الظن ان بعض الظن اثم...»، ادامه داد: گاهی انسان نسبت به دیگران گمان های بدی در ذهنش ایجاد می شود که علاوه بر این که با حق انطباق ندارد، گناه است و سبب دور ماندن انسان از فیوضات الهی می شود.
آیت الله مهدوی افزود: عموم انسان ها به داشتن عقل افتخار می کنند، در صورتی که عقل آفریده خداوند است و افتخارش نیز مال خداوند است؛ انسان در صورتی می تواند به خودش افتخار کند که عقلش را به کار بیندازد و به اصطلاح تعقل کردن افتخار دارد نه عقل داشتن.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که انسان در صورت استفاده کردن از عقلش از حیوان بالاتر است، گفت: انسان زمانی می تواند ادعا کند مافوق یک حیوان است که قوه عقلش را به کار گیرد؛ فرق عقل و تعقل در اعطا و اعمال است، یعنی خداوند عقل را اعطا کرده است ولی انسان با بکار گیری عقلش تعقل کرده است.
امام جمعه موقت اصفهان با بیان این که اعطای خداوند کمبود ندارد بلکه اِعمال انسان ها کمبود دارد، اظهار کرد: اگر انسان از لوازمی که خداوند در اختیارش گذاشته است تا حقایق را درک کند، درست استفاده نکند، هرگز به یقین نمی رسد.
آیت الله مهدوی گفت: یقین عموم انسان های متدین در حدّ توسط توقف دارد چرا که این افراد فکر می کنند خوب هستند به همین سبب تلاشی در راستای به دست آوردن کمالات انجام نمی دهند؛ ایمان متوسط در حدّ خودش نصرت بخش انسان است ولی وقتی انسانی با ایمان متوسط در شرایطی قرار می گیرد که باید از عزیزترین چیزهایش در راه رضای خداوند بگذرد، نمی تواند.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که یقین متمّ عبادت است، بیان کرد: انسانی که به یقین رسیده است ارزش عباداتش به مراتب بالاتر از انسانی است که نسبت به خداوند شک یا سوء ظن دارد؛ اگر عباداتمان را در کنار عبادات اهل بیت(ع) قرار دهیم تفاوت ها کاملاً مشخص می شود.
امام جمعه موقت اصفهان با اشاره به روایتی از امام معصوم(ع)، گفت: یقین افضل عبادت ها است؛ خودِ یقین عبادت است و خواب انسان موقن از نماز انسانی که به عالم غیب شک دارد، با ارزش تر است.
وی با بیان روایتی که امام معصوم(ع) می فرمایند، انسان زرنگ به کم تر از یقین راضی نمی شود، اظهار کرد: به سبب این که درک برخی از افراد پائین است معمولاً غبطه افراد پولدار را می خورند ولی در روز قیامت انسان مغموم کسی است که به یقین نرسیده است و انسان مغبوط کسی است که در دنیا به یقین رسیده است.
آیت الله مهدوی ادامه داد: انسان مغموم یعنی کسی که غم و غصه بر وجودش حاکم شده و انسان مغبوط کسی است که دیگران به حال او غبطه می خورند؛ امام معصوم(ع) در روایتی می فرمایند، یقین بالاترین سرمایه در قیامت است./867/201/ب2