۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۵
کد خبر: ۴۸۵۰۶۹
نگاهی به رمان "برکت"؛

کنکاش در مسائل اعتقادی؛ جذابیت داستان طلبه جوان

رمان "برکت" نوشته ابراهیم اکبری دیزگاه است؛ رمانی که خاطرات یک طلبه را در مواجهه با مردم یک روستا روایت می‌کند.
برکت

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از نسیم آنلاین، به‌راستی بر سر طلبکارها و ماجرای ضمانت نارفیق یونس چه می‌آید؟ آیا آن‌ها از خیر طلبشان می‌گذرند؟ سونیا مهریه و طلاقش را می‌گیرد یا فقط رفتن به مسافرت با پدر برایش کافی است؟ به‌راستی بر سر سمیرا چه آمده که مجبور به خودکشی شده که حالا بخواهد این‌همانی شود با جمیله، دختر ایمان‌پرس؟ سوختن عکس‌های سمیرا یا بی‌توجهی یونس به او دلالت منطقی برای امر خودکشی هست؟

این‌‌ها سوالاتی است که با خواندن رمان "برکت" به ذهنتان می‌رسد؛ رمان "برکت" نوشته ابراهیم اکبری دیزگاه است؛ رمانی که خاطرات یک طلبه را در مواجهه با مردم یک روستا روایت می‌کند.

حاج "برکت" شخصیت پیچیده‌ای ندارد؛ بارزترین خصیصه‌اش حجب‌وحیای بیش از حدش است که او را در موضع ضعف قرار می‌دهد.

مثل هر آدم دیگری، گرفتاری‌های خاص خودش را دارد؛ روحانی‌ای است که مشکلاتش با همسری که وصله‌ای ناجور برای او و خانواده‌اش بوده او را وارد مرحلهٔ جدیدی از زندگی کرده است. از خانواده طرد شده و تحمل رفتارهای همسرش را هم ندارد. در واقع، کسی است از این‌جا رانده و از آن‌جا مانده … برای فرار از همین مشکلات است که به بهانهٔ تبلیغ به این روستا آمده تا چندی، دور از هیاهوی زندگی، آرامش را تجربه کند.

نویسنده، با تمرکز بر شخصیت اصلی، طلبه‌ جوان کنونی و دانشجوی دانشگاه عکاسی، برای عدم تعادل اولیه رمان، گره‌های متعددی را در ابتدای متن برای شخصیت لحاظ می‌کند.

یونس به خاطر دوری و قهر از همسر ناسازگار و کم‌دینش، سونیا، اخراج از روزنامه و بیکاری، در کنار بدهی به طلبکاران بابت ضمانت نارفیق برای کار در سازمان تبلیغات به روستا می‌آید، روستایی که مردمانش روزه نمی‌گیرند، نماز نمی‌خوانند و دل خوشی از شیخ و شیوخ ندارند؛ به همین خاطر با طلبه‌ی جوان بدرفتاری می‌کنند و او را با سیب له‌شده در دیدار اول مورد آزار و اذیت قرار می‌دهند.

شروع داستان آنقدر جذاب است که نمی‌توان آن را رها کرد می خواهی بدانی سرانجام روحانی که مشکلات شخصی زیادی دارد و با آمدن به روستا، مشکلاتش چندین برابر می‌شود به کجا می‌رسد.

شاید بتوان گفت، کنکاش در مسائل اعتقادی از سوی اکبری دیزگاه نوعی شهامت و جسارت خاص می‌طلبد که در این داستان به آن توجه شده است؛ نویسنده مسائلی را در داستانش مطرح کرده است که مخاطب را جذب می کند و داستان را برایش جذاب و باعث می‌شود که سوال های زیادی در ذهنش شکل بگیرد.

زبان روان نویسنده در روایت داستانش یکی دیگر از جذابیت‌های کتاب دیزگاه است؛ مطمئنا این روانی و ساده نوشتن مخاطب را جذب می‌کند تا سرنوشت یونس، سونیا و سمیرا را بداند.

رمان "برکت" توسط انتشارات کتابستان معرفت به چاپ رسیده؛ این کتاب افتخار و جایزه هم کسب کرده است و توانست در جایزه ادبی جلال آل‌احمد به عنوان کاندیدای بخش رمان و در شانزدهمین جایزه کتاب سال شهید حبیب غنی‌پور در بخش آزاد شایسته تقدیر شناخته شود./1325//102/خ

ارسال نظرات