۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۱
کد خبر: ۴۸۵۴۰۵
مسؤول دبیرخانه کانون‌های مساجد استان قم خبر داد؛

گسترش هسته‌های پژوهشی در مساجد با تشکیل 205 اتاق فکر

حجت الاسلام روحانی فعالیت‌های پژوهشی در مساجد را مهم‌ ارزیابی کرد و از تلاش برای تشکیل 205 اتاق فکر با هدف گسترش هسته‌های پژوهشی در مساجد خبر داد.
حجت الاسلام سعید روحانی، مسؤول دبیرخانه کانون های مساجد استان قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سعید روحانی، مسؤول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی_ هنری مساجد استان قم، روز یک‌شنبه در نشست خبری که در محل دبیرخانه کانون‌های مساجد استان قم، برگزار شد، به تبیین و تشریح عملکرد‌های سالانه این دبیرخانه پرداخت.

حجت الاسلام روحانی با بیان این که در تفاهم‌نامه‌هایی که در سال‌های گذشته با کانون‌های فرهنگی_هنری امضا می‌شد، تفاوت‌هایی ایجاد شده است، اظهار داشت: درسال‌های گذشته با کانون‌های فرهنگی_هنری دو بار تفاهم‌نامه امضا می‌شد اما امسال این تفاهم‌نامه تنها یک بار امضا شده است.

تجمیع تفاهم‌نامه‌های اوقات فراغت و سال تحصیلی به تفاهم‌نامه جامع

وی ابراز داشت: در سال‌های گذشته دو تفاهم‌نامه با عنوان‌های تفاهم‌نامه اوقات فراغت و تفاهم‌نامه سال تحصیلی با کانون‌های فرهنگی_هنری امضا می‌شد اما امسال این تفاهم‌نامه، با عنوان تفاهم‌نامه جامع، تجمیع شده بود تا این که به جای دو تفاهم‌نامه، یک تفاهم‌نامه امضا شود.

مسؤول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی_ هنری مساجد استان قم با مثبت ارزیابی کردن تفاهم‌نامه جامع نسبت به تفاهم‌نامه‌های پیشین، تصریح کرد: کانون‌های فرهنگی_هنری در سال‌های گذشته می‌بایست در دو زمان خاص تفاهم‌نامه را امضا می‌کردند و اگر برنامه‌ای باقی می‌ماند، نمی‌توانستند آن را انجام دهند.

وی ادامه داد: تفاوت میان این دو تفاهم‌نامه در این بود که برخلاف تفاهم‌نامه‌های پیشین، در تفاهم‌نامه جامع، کانون‌های فرهنگی_هنری آزاد بودند تا از ابتدای سال تا پایان سال هر زمانی که می‌خواهند از میزان برنامه‌های باقی مانده خود استفاده کنند.

حجت الاسلام روحانی با تأکید بر این که تعداد‌ کانون‌های فرهنگی_ هنری بیش از مقداری است که با ما تفاهم‌نامه‌ امضاء کرده‌اند، گفت: تعداد کانون‌های فرهنگی_ هنری که امسال با ما تفاهم‌نامه امضاء کرده‌اند، 375 کانون بوده‌اند که تعداد اعضای آنها به همراه اطلاعاتشان به 39‌هزار و 400 نفر می‌رسد.

وی با اشاره به میزان آموزش‌های کانون‌های فرهنگی_هنری، اظهار داشت: میزان‌ آموزش‌هایی که در کانون فرهنگی_هنری به صورت نفر ساعت داده شده است، 96 هزار و 760 نفر ساعت بوده است

مسؤول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی_ هنری مساجد استان قم ابراز داشت: 285 کتابخانه در کانون‌های فرهنگی_هنری مساجد وجود دارد که این تعداد اعم از کتابخانه‌های مخزن‌دار و باز می‌باشد که 15 هزار اعضای فعال در این کتابخانه‌ها در حال فعالت هستند.

برگزاری طرح تلاوت نور در 375 کانون فرهنگی_هنری در استان قم

وی با بیان این که همه 375 کانونی که با ما تفاهم‌نامه امضاء کرده بودند طرح تلاوت نور را برگزار کردند، افزود: در میان این کانون‌ها 30 کانون به عنوان مرکز خانه‌‌های نور بودند که به صورت ویژه در مباحث قرآنی فعالت داشته‌اند و میزان حمایت از این کانون‌های قرآنی بالغ بر 6 میلیون و 300 هزار تومان بوده است.

حجت الاسلام روحانی با تأکید بر این که 28 عنوان فعالیت در مجموع کانون‌های فرهنگی_هنری استان قم، موضوعات فعالیت این کانون‌ها بوده است، خاطرنشان کرد: مراکز مجری طرح شکوفه‌های بهشت که مربوط به نونهالان و مهد‌های کودک می‌شود 25 مرکز بوده است.

طرحی که تنها در قم اجرا شده است

روحانی در ادامه به آمار‌هایی که مطابق با تفاهم‌نامه بوده است اشاره و تصریح کرد: این تفاهم‌نامه به صورت کتابچه‌ای تهیه شده و در اختیار کانون‌های فرهنگی_هنری قرار گرفته است که طراحی آن منحصر بفرد بوده و از جد‌ول‌هایی تشکیل شده است که در آن امتیاز‌های ویژه هر کانون درج شده است.

مسؤول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی_ هنری مساجد استان قم با اشاره به این که در این جدول‌ها، بسته به نوع فعالیت هر کانون بودجه‌‌ای به آن اختصاص می‌یابد، عنوان کرد: برای برخی از کانون‌ها تا سقف 800 هزار تومان، بعضی تا سقف یک میلیون و 800 هزار تومان و برخی دیگر تا 3 میلیون 300 هزار تومان برای انجام انواع برنامه‌ها، بودجه سالیانه تعلق می‌گیرد.

وی بودجه‌های تخصیص داده به کانون‌ها را کارشناسی شده قلمداد کرد، در ادامه افزود: بر اساس جداولی که برای کانون‌های فرهنگی_هنری در نظر گرفته شده است، هر کانون بر اساس بودجه‌ای که در اختیار دارد، می‌تواند 30 درصد در برنامه‌های فرهنگی، هنری و مهارتی، 30 درصد در برنامه‌های آموزشی و علمی و40 درصد را در برنامه‌های تفریحات سالم و 10 درصد دیگر را در حوزه ارتباطات همچون نمایشگاه‌ها استفاده کند.

روحانی با تأکید بر این که قم تنها استان در کل کشور است که تفاهم‌نامه‌ای یک‌ساله و به صورت کتابچه‌ای با کانون‌های فرهنگی_هنری مساجد تدوین شده است، اظهار داشت: کانون‌ها بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که با دبیرخانه کانون‌های فرهنگی_ هنری مساجد استان قم امضاء کرده‌اند، می‌توانند فعالیت‌های خود را بر اساس نیاز‌های محله خود در طول سال توزیع و برنامه‌‌ریزی کنند.

برگزاری 10 عنوان برنامه در حوزه آموزش و مهارت در مساجد استان قم

وی با بیان این که در طول یک سال گذشته در حوزه آموزش و مهارت، 10 عنوان برنامه در مساجد استان قم برگزار شده است، ابراز داشت: 320 جلسه حلقه‌‌‌های آسمانی در مساجد استان قم تشکیل شده است که در آن کلاس‌هایی با موضوعان روانخوانی، روخوانی، تجوید، قرائت و حفظ برگزار شده است.

مسؤول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی_ هنری مساجد استان قم عنوان کرد: جلسات تفسیر قرآن کریم، اعم از تفسیر موضوعی، ترتیبی و جزء چهارم در مساجد راه‌اندازی شده است که تعداد آن به 191 جلسه در طول یک سال می‌رسد.

وی با تأکید به برگزاری حلقه‌های درسی، خاطرنشان کرد: این جلسات ویژه سال تحصیلی بوده است که در آن جلساتی همچون کلاس‌های تقویتی، آزمون‌های پیوسته و کلاس‌های مخصوص کنکور، طی 129 جلسه برگزار شده است.

تأثیر شگرف فعالیت‌های پژوهشی در مساجد

حجت الاسلام روحانی فعالیت‌های پژوهشی در مساجد را مهم‌ ارزیابی و تصریح کرد: معتقدیم ظرفیت‌های فراوانی در عرصه پژوهش وجود داشته و فعالیت‌های پژوهشی می‌تواند تأثیر شگرفی در شکوفایی استعداد‌های جوانان و نوجوانان داشته باشد، از این رو با تشکیل 205 اتاق فکر در صدد گسترش هسته‌های پژوهشی در مساجد هستیم.

وی افزود: 247 جلسه آموزش مهارت‌های زندگی ویژه والدین و با عنوان خانه‌های بهشتی، 238 جلسه سؤالاتی که جوانان نمی‌توانند این سؤالات را در هر جایی مطرح کنند با عنوان پرسمان جوان و 187 کلاس مهارتی همچون کلاس‌های فتوشاپ، نویسندگی، عکاسی، سخنوری و فیلمبرداری برگزار شده است.

مسؤول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی_ هنری مساجد استان قم اظهار داشت: 58 کلاس فنی همچون رباتیک و الکترونیک و 227 کلاس هنری همچون نقاشی، خوشنویسی، گل‌دوزی در حوزه آموزش و مهارت توسط کانون‌های فرهنگی_هنری در مساجد برگزار شده است.

وی ابراز داشت: نشست‌های شبی با قرآن که در ماه‌ رمضان بوده است 135 جلسه، هیأت قرآنی 158 جلسه هفتگی، جزء خوانی در مساجد 289 جلسه، هیأت‌های هفتگی 194 جلسه، یادواره شهدا، 130 جلسه، نماز یاوران ویژه نوجوانان 242 جلسه از فعالیت‌های مساجد در حوزه فرهنگ و هنر بوده است.

روحانی تأکید کرد: 265 دیدار با خانواده شهدا، 47 نشریه مختلف، 123 گروه مختلف در زمینه‌های مختلف همچون سرود، تواشیح و تئاتر، 60 گروه سنگر نت که در فضای مجازی فعالیت دارند و 264 سفره افطاری از دیگر اقدامات کانون‌های فرهنگی و هنری در مساجد بوده است.

 وی 63 اردوی مشهد و راهیان نور، 158 اردوی یک روزه، 50 اردوی دو روزه، 163 اردوی درون استانی و 232 اردوی درون شهری را از جمله مهم‌‌ترین فعالیت‌های سال گذشته کانون‌های مساجد در حوزه تفریحات سالم برشمرد و خاطرنشان کرد: 266 سانس استخر، 129 سالن ورزشی و 148 مورد شهربازی از دیگر موارد حوزه تفریحات سالم در یک سال بوده است.

اهم فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی_هنری مساجد در حوزه ارتباطات

مسؤول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی_هنری مساجد استان قم در ادامه به تشریح برنامه‌های یک ساله کانون‌های مساجد در حوزه ارتباطات پرداخت و تصریح کرد: 80 برنامه مشارکتی، 29 کانون تخصصی در بخش‌های ورزش و مشاوره و... ، 93 مورد نمایشگاه فرهنگی، 194 مورد افتتاحیه و 209 اختتامیه در برنامه‌های فرهنگی برگزار شده است.

وی افزود: تعداد تفاهم‌نامه‌هایی که دبیرخانه کانون‌های فرهنگی_هنری مساجد استان قم با خواهران و برادران امضاء کرده است، خواهران دو سوم تفاهم‌ نامه‌ها را نسبت به برادران داشته‌اند.

حجت الاسلام روحانی با تأکید بر این که برنامه‌های ستادی کانون‌های فرهنگی_هنری در یک سال گذشته بسیار مفصل بوده است، اظهار داشت: هیچ نهاد و ارگانی به اندازه کانون‌های فرهنگی_ هنری مساجد استان قم، یادواره شهدای مدافع حرم نداشته است چرا که در معاونت فرهنگی و هنری، برنامه‌های گسترده‌ای در رابطه با یادواره شهدای مدافع حرم با عنوان لاله‌های زینبی برگزار شده است.

فعالیت‌های معاونت آموزش و پژوهش در کانون‌های فرهنگی_هنری مساجد

وی با اشاره به فعالیت‌هایی که در معاونت‌ آموزش و پژوهش انجام شده است، ابراز داشت: در این معاونت پژوهش 85  روحانی متخصص در زمینه کار با کودک و نوجوان اعزام شده است.

مسؤول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی_ هنری مساجد استان قم با تأکید بر اهمیت آموزش طب سنتی، خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم سبک زندگی آحاد جامعه، سبک زندگی اسلامی باشد، چاره‌ای جز فراگیری طب اسلامی وجود ندارد، از این رو 175 جلسه از سلسله نشست‌های آشنایی با طب اسلامی در مساجد برگزار شده است.

وی عنوان کرد: یکی از کار‌های مهمی که انجام شده است، برگزاری کارگاه‌های آموزشی در راستای روش‌های ارائه مفاهیم غدیر بوده است.

حجت الاسلام روحانی در پایان این نشست خبری با اشاره به طرح کتابخانه فهیم، ابراز داشت: این طرح گام مهمی بود تا کتابخوانی را در استان ترویج کنیم، لذا با کارشناسی‌هایی که شده بود، کتاب‌های کم‌حجم و کاربردی که چندین جلد بودند انتخاب شدند تا به افراد ارائه شوند و این افراد پس از مطالعه کتاب‌ها، به دلیل جذاب بودن و کم‌حجم بودنشان، تشویق می‌شدند تا جلد‌های دیگر این کتاب‌ها را نیز مطالعه کنند. /878/پ201/ی

اکتای بهمنی
ارسال نظرات