۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۱
کد خبر: ۴۸۵۸۷۹
مهدویت در رسانه ها؛

راه مقابله با جنگ آخرالزمانی هالیوود، برنامه های کارشناس محور صداوسیما نیست

حجت الاسلام عرفان تاکید کرد: قدرت رسانه ای فیلمی مانند ۲۰۱۲، مثل قدرت یک تانک و توپخانه است و زمانی که ما در رسانه ملی این فیلم را نقد ظاهری کنیم، گویی با کلوخ به جنگ تانک رفته ایم که قطعا اثری نخواهد داشت.
مهدویت

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شبستان، رسانه هایی همچون خبرگزاری ها و سایت های خبری، صدا و سیما، فضای مجازی، منبر، کتاب، فیلم و سینما در کشور، وظیفه مهم فرهنگ سازی و نهادینه کردن ارزش ها و باورهای خاص را برعهده دارند، یکی از موضوعات مهمی که رسانه های کشور باید به آن بپردازند، ترویج و تبلیغ آموزه مهدویت است که متاسفانه آنچنان که باید و شاید به آن پرداخته نشده است.

از این رو و در بررسی راهکارهای بهبود نقش رسانه ها در زمینه نهادینه سازی فرهنگ مهدویت با حجت الاسلام و المسلمین امیرمحسن عرفان، نویسنده کتاب «رسانه و آموزه های مهدویت» سلسله گفت وگوهایی را ترتیب داده ایم تا نقش هر یک از رسانه ها را در این زمینه مورد بررسی قرار دهیم که در شماره دوم این مطلب، نقش رسانه ملی را در زمینه نهادینه سازی فرهنگ مهدویت بررسی می کنیم که در ادامه شماره دوم این گفت وگو را می خوانید:

حجت الاسلام و المسلمین امیرمحسن عرفان، مدرس دانشگاه معارف اسلامی با اشاره به اینکه رقبا اعم از فرقه های انحرافی، مدعیان مهدویت و صهیونیست مسیحی و یهودی در مبارزه با اندیشه نجاتبخش مهدویت، نمادهای رسانه ای را تولید می کنند، اظهار کرد: یکی از مهم ترین شاخصه های فعالیت رسانه ای رقیب، تدریجی و عمقی بودن است و آنها گاهی اوقات، در برنامه بلندمدت چندساله خود، با تولید چند مستند یا فیلم سینمایی و حتی انیمیشن یا برنامه های ترکیبی، باور به تولد امام زمان(عج) را زیر سوال می برند، به همین جهت رسالت مدیران رسانه ملی ما و تهیه کنندگان این عرصه دوچندان است و باید این تهدیدها را با برنامه ریزی های دقیق، تبدیل به فرصت کنند.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه درصداو سیما اهتمام هنری چندانی نسبت به دکور برنامه های مهدوی نمی شود، تصریح کرد: متاسفانه تهیه کنندگان این برنامه ها، گله دارند که به دلیل حداقلی بودن نوع نگاه به برنامه های دینی و مذهبی، طبیعتا سرمایه گذاری خاصی هم برای تولید نمادهای مهدوی و دکورهای مناسب صورت نمی گیرد و در بسیاری از برنامه های ترکیبی، از دکورهای کلیشه ای و ازمدافتاده، استفاده می شود.

عرفان با اشاره به اینکه نقص این نگاه زمانی مشخص می شود که بدانیم دشمن چه سرمایه گذاری عظیمی، انجام داده است، گفت: مدیران رسانه ای کشور باید توجه داشته باشند که تنها در عرصه هنری برنامه هایی که جذب تبلیغ می کنند، نباید کار شود بلکه برنامه های مذهبی هم به شدت نیازمند دکورسازی هایی هستند که از هنر در آنها برای جذب مخاطب استفاده شده باشد.

 

باور به قدرت نرم اندیشه مهدویت در مدیران رسانه ملی نهادینه شود

 مدرس دانشگاه معارف اسلامی با اشاره به سومین راهکار در عرصه رسانه ای صداو سیما در زمینه نهادینه سازی فرهنگ مهدویت، گفت: این راهکار، باور به قدرت نرم اندیشه مهدویت است و در این زمینه مدیران رسانه ملی، شبکه های تلویزیونی، معاونت برون مرزی و معاونت صدا باید تمام تلاش خود را به کار گیرند تا با قدرت رسانه ای که در اختیار دارند، اندیشه مهدویت را به مثابه قدرت نرم جهان اسلام، به مخاطب ارائه کنند.

وی با اشاره به نتیجه این باور و ارائه این چنینی باور مهدویت به مخاطب، تصریح کرد: اگر باور ما باشد که در عرصه رسانه، اندیشه مهدویت دارای قدرت نرم است، باعث نظم بخشی فعالیت ها می شود و نمای آینده در حال وقوع به مخاطب ارائه می شود زیرا یکی از بزرگترین اتفاقاتی که در آینده رخ خواهد داد، براساس اندیشه مهدویت است و این باور، رسالت رسانه ای ما را تغییر خواهد داد و از سوی دیگر اگر ما باور داشته باشیم که مهدویت قدرت نرم است، بر افکار عمومی هم تاثیرگذار خواهیم بود و نیز می توانیم خطرات این عرصه را درک کنیم و در سطح بین المللی نیز حضوری فعال داشته باشیم.

عرفان با بیان اینکه متاسفانه هنوز درکی از قدرت نرمِ رسانه ای مهدویت در کشور ایجاد نشده است، گفت: اگر این باور وجود داشت، سرمایه گذاری کلان در این زمینه انجام می شد، در حالی که ما به شدت نیازمند تبیین رسانه ای آموزه های مهدویت در عرصه های مختلف جامعه شناختی، روانشناسی، اقتصاد، سیاست، اجتماعی، فلسفه تاریخی، فرهنگی و تمدنی هستیم اما هنوز زوایای پنهان این اندیشه مهدویت با نگاه رسانه ای و هنری به مخاطب ارائه نشده است.

 

لزوم تدوین منطق رسانه ای بیان و بلاغ اندیشه های مهدویت

مولف کتاب «رسانه و آموزه های مهدویت» با اشاره به اینکه تدوین منطق رسانه ای مهدویت، پنجمین راهکار نهادینه سازی این باور در رسانه ملی است، تاکید کرد: آیا برای بیان و تبلیغ اندیشه های مهدویت، صرف حضور یک کارشناس مذهبی و ارائه بحث در یک برنامه زنده یا تولیدی کفایت می کند؟، منطق بیان و تبلیغ اندیشه مهدویت چگونه باید باشد؟ وقتی جوانان درباره طول عمر حضرت بقیه الله الاعظم(عج) سوالی دارند، منطق رسانه ای برای تبیین این موضوع چگونه باید باشد؟، آیا با حضور یک کارشناس و ارائه چند روایات کفایت می کند یا که باید، بیان شیخ طوسی در خصوص طول عمر حضرت(عج)، در قالب هنر رسانه ای یا یک مستند به مخاطب ارائه شود؟

وی با اشاره به اینکه برای تدوین این منطق، پیوند میان هنرمندان رسانه ای و اندیشمندان در حوزه مطالعات مهدوی باید ایجاد شود، گفت: باید میان افرادی که درس رسانه و افرادی که درس مهدویت را خوانده اند، پیوندی در یک اتاق فکر ایجاد شود و برون داد آن، تدوین منطق رسانه ای بیان و بلاغ اندیشه های مهدویت باشد.

 

برنامه های مهدوی آسیب شناسی شود

عرفان با بیان اینکه برنامه های مهدوی رسانه ملی باید آسیب شناسی شود، ابراز کرد: اگر برنامه های مهدوی چه در سیما و چه در صدا، آسیب شناسی شده بود، در عرصه بیان و تبلیغ باور مهدویت، رویکرد کیفی در تولید برنامه های رسانه ای، نهادینه سازی می شد و ما هر سال شاهد تولید برنامه های خلاقانه هنری بودیم. آسیب شناسی این برنامه ها به این معناست که اگر برنامه 50 دقیقه ای تولیدی یا زنده، روی آنتن می رود، در قسمت های پخش شده، چه میزان در عمق راهبردی باور به مهدویت در مردم تاثیر گذاشته است و چه طیفی از مردم به آن گرایش پیدا کرده اند یا چه قشری مخاطب این برنامه ها هستند و در نهایت اینکه آیا توانسته خواص و اندیشمندان را هم جذب کند.

مدرس دانشگاه معارف اسلامی ادامه داد: آسیب شناسی برنامه های مهدوی، ویژگی مطلوب یک کارشناس در عرصه بیان و تبلیغ را هم تعیین می کند و می گوید صرفا توانایی ارائه بحث کفایت می کند یا از حیث ظاهری و عمق مطالعاتی هم باید ملاحظاتی مدنظر قرار گیرد تا در رسانه ملی ارائه شود.

وی با تاکید بر آنکه  طرح مباحث مهدوی در رسانه ملی نباید دچار روزمرگی شود، گفت: نباید تمام برنامه های رسانه ای به فواید امام غایب(عج)، فلسفه غیبت، علائم ظهور و حکومت جهانی بپردازندد، گاهی باید یک مطلب مهدوی را برای هر قشری اعم از بانوان، آقایان، دانشجویان و ... با بیانی خاص مطرح کرد.

عرفان تاکید کرد: اگر می خواهیم برون داد برنامه های هنری در عرصه مهدویت، جذاب و اثرگذار باشد، باید رویکرد و نگرش به اندیشه مهدویت را در ذهن مدیران رسانه ای، تهیه کنندگان و کارگردانان تغییر دهیم، زیرا اگر انگیزه سازی شود یقینا برون داد آن، تولید برنامه های خوب رسانه ای در این عرصه مهم و اثرگذار است.

 

راه تقابل با روایت های آخرالزمانی هالیوود، برنامه های کارشناس محور نیست

مدرس دانشگاه معارف اسلامی با بیان اینکه زمانی که در رسانه های رقیب برای مبارزه با مهدویت شیعی، فیلم و سریال ساخته می شود، ما نباید با برنامه های ترکیبی و کارشناس محور به مثابه «با کلوخ به جنگ تانک رفتن» عمل کنیم، افزود: قدرت رسانه ای یک فیلمی مانند 2012، مانند قدرت یک تانک و توپخانه است و زمانی که ما در رسانه ملی در برنامه ای، این فیلم را نقد ظاهری کنیم، مانند با کلوخ به جنگ تانک رفتن است که اثرگذار نخواهد بود، بلکه قدرت رسانه ای در صداو سیما باید ناظر به حمله رسانه ای باشد یعنی اگر با برنامه مستند روی مباحث آخرالزمانی اثر می گذارند، ما هم باید با برنامه مستند با آنها مقابله کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا نیاز امروز کشور، به ضرورت ایجاد شبکه ای ویژه مهدویت در رسانه ملی رسیده است؟، خاطرنشان کرد: ایجاد یک شبکه مستقل برای آموزه مهدویت به نام «انتظار» رویکرد خوبی است اما باید توجه داشته باشیم که با راه اندازی چنین شبکه ای، اینطور نیست که دیگر شبکه ها رسالت و چشم اندازی در این باره نداشته باشند بلکه باید تمام شبکه های تلویزیونی در این عرصه رسالت خود را انجام دهند./1325//102/خ

ارسال نظرات