۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۲
کد خبر: ۴۸۶۷۱۱
سرمقاله؛

سیادت فرهنگی

یکی از بیماری‌هایی که بخشی از جامعه ایرانی را در حوزه فرهنگ در معرض آسیب قرار داده، عجز فرهنگی در برابر فرهنگ غرب و باور به برتری فرهنگی بیگانگان است.
فرهنگ

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از صبح نو، یکی از بیماری‌هایی که بخشی از جامعه ایرانی را در حوزه فرهنگ در معرض آسیب قرار داده، عجزفرهنگی در برابر فرهنگ غرب و باور به برتری فرهنگی بیگانگان است. این بیماری البته ریشه‌ای تاریخی دارد و با شروع عصر مدرنیته و ورود آن به ایران در دوره مشروطه و به وسیله تحصیل کردگان به فرنگ رفته، آغاز و در دوران پهلوی اول و دوم گسترش و قوام یافت.

تجددمآبان در این دوران نه فقط تاریخ و تمدن ایران را نادیده انگاشتند بلکه تا آنجا پیش رفتند که مدعی شدند برای هرگونه پیشرفتی باید از فرق سر تا نوک پا فرنگی شد . وقوع انقلاب اسلامی آغاز رجعتی شد به فرهنگ خودی، فرهنگی که پایه‌های آن بر اندیشه اسلامی و اصالت فرهنگ ایرانی استوار است و هرگونه وابستگی به بیگانگان را نفی می‌کند . این بازگشت به خویشتن و باور خود، البته با دشواری‌ها و مقاومت‌هایی روبروست.

زدودن فرهنگی که بیش از یکصدسال فرهنگ اسلامی و ایرانی را آماج تیرهای مسموم خود قرار داده  و کشور را دربست به خدمت تمدن غرب واداشته، کاری نیست که یک ساله و ده ساله بشود آن را اصلاح کرد. به اضافه اینکه غرب باوران به موازات پیشرفت‌ها، دست از فعالیت‌ها و اقدامات خود برنداشته بلکه در لباس و هیبتی جدیدتر نفوذ خود را حتی در ارکانی از حاکمیت دنبال کرده‌اند. همین ایام می‌بینیم کسانی را که دلشان برای داشتن رابطه با غرب غنج می‌رود و هرگونه خودباوری و اتکای به توان ایرانی را تخطئه می‌کنند. 

رهبر معظم انقلاب در دیدار با خبرگان، راه درمان این بیماری را "احساس سیادت فرهنگی" و "ذلیل نبودن در مقابل فرهنگ بیگانه" دانستند که از مبانی و محکمات نظام است و تصریح کردند: "ما نباید در فرهنگ، احساس ضعف و فرودستی کنیم بلکه باید همواره احساس برتری فرهنگی داشته باشیم”. براین اساس تبیین و تحکیم "سیادت فرهنگی" مأموریت مهم و اساسی است که همه ارکان نظام به ویژه نهادهای فرهنگی و شورای عالی انقلاب فرهنگی باید در دستورکار خود قرار دهند./1325//102/خ

ارسال نظرات