۲۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۵:۰۴
کد خبر: ۴۹۰۷۳۶
مجمع نمایندگان حداکثری خانواده شهدای منا:

رسیدگی به پرونده شهدای منا یک مطالبه ملی است

نمایندگان خانواده شهدای منا خطاب به وزرات خارجه تأکید کردند رسیدگی به پرونده شهدای منا محدود به خانواده‌ها نبوده و یک مطالبه ‏ملی محسوب می شود.
فاجعه منا

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، خانواده شهدای منا که سال گذشته در جنایت ددمنشانه آل سعود به شهادت رسیدند، پس از یک سال و نیم صبر و انتظار برای اقدام مسؤولان، بیانیه ای به شرح زیر صادر کردند:

بسم رب الشهدا و الصدیقین

سلام به روح مطهر شهدای مکه و منا

به حجاجی که شرح شهادت غریب و مظلومانه آن‌ها در حریم امن الهی و با ابدان کبود و لبان تشنه، همچو طلایه‏دار آزادگان، سیدالشهدا ریشه ستم جاهلی را خواهد سوزاند.

خانواده این شهدای والامقام پس از گذشت یک سال و نیم از این فاجعه کم‌نظیر، سؤالاتی ریشه‌ای دارند که از وزارت ارشاد و امور خارجه انتظار می‏رود تا در نشستی مطبوعاتی پاسخ آن‌ها را ارائه نمایند؛ چراکه نظیر رسیدگی به واقعه تعرض به دو نوجوان در فرودگاه جده، این مطالبه محدود به خانواده‌ها نبوده و یک مطالبه و پرسش ‏ملی محسوب می‌گردد و این حق بازماندگان و کل ملت ایران است که پاسخ آن‌ها را از متولیان امر دریافت نمایند.

  1. در شرایطی که ایران در عربستان کنسولگری ثابت ندارد، مسئولين و مدافعان حقوق ملت چگونه از تعرض و خسارات احتمالی به حجاج ایرانی در آن کشور دفاع خواهند کرد؟
  2. هیئت مذاکره‌کننده در راستای حفظ امنیت حجاج چه تضمینی از عربستان دریافت نموده و کیفیت قرارداد منعقده در این زمینه به چه شکلی است؟
  3. سازوکار کمیته حقیقت‏یابی که مسئولیت بررسی پرونده منا را عهده‌دار شده به چه شکلی است و آیا نماینده ایران در این کمیته حضور دارد؟
  4. عربستان برای قصور خود در مدیریت و کنترل ابعاد این کشتار عظیم (نظیر تأخیر غیرقابل‌توجیه در رسیدگی به مجروحان، مقابله با ارائه خدمات توسط تیم امداد و نجات سایر کشورها، بستن سایر فرعی‏ها و...) چه پاسخی ارائه کرده است؟ آیا احتمال تعمدی بودن فاجعه منا که در پیام مقام معظم رهبری به آن اشاره شد مدنظر هیئت مذاکره‌کننده قرارگرفته است؟
  5. آیا عربستان پذیرفته است مستندات و فیلم‌های موجود از لحظه بروز آن فاجعه را اراِئه نماید؟
  6. برای تعیین تکلیف یازده شهید مفقودی که اطلاعی از سرنوشت آنان در اختیار نیست، چه تدبیری اتخاذشده است؟
  7. چرا برای روشن شدن ابعاد این فاجعه از پتانسیل اجلاس سران کشورهای اسلامی برای ایجاد وفاق و اتخاذ رویه‌ای متحدالشکل استفاده نشد؟ آیا این موضوع کم‌اهمیت‌تر از سایر موضوعاتی است که در دستور کار اجلاس مزبور قرار می‏گیرد؟
  8. چرا اقدامی برای خروج فاجعه منا از بایکوت خبری و مطبوعاتی در سطح جهان صورت نگرفته است (تا حدی که حتی آمار شهدای فاجعه منا نیز در هیچ رسانه بین‌المللی به‌درستی منتشرنشده و یک‌دهم تعداد واقعی گزارش گردیده است)
  9. آیا چنانچه بی‏توجهی به ملزومات برقراری حجی امن و عزتمند به بروز فاجعه‏ای مشابه بینجامد، در شکستن قداست این فریضه باشکوه و حریم امن خانه الهی و همچنین بی‌توجهی به حرمت حفظ جان‏های پاک بی‌تقصیر خواهیم بود؟ امیدواریم در آینده‌ای بسیار نزدیک مسئولین امر پاسخ پرسش‏های فوق را به پیشگاه ملت شریف ایران ارائه نمایند./101/930/ب1
ارسال نظرات