۲۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۳
کد خبر: ۴۹۱۳۸۸
چامسکی:

دنیا آمریکا را بزرگترین تهدید برای جهان می‌داند

تایج نظرسنجی های موسسه گالوپ می گویند مردم جهان آمریکا را بزرگترین تهدید علیه صلح می دانند. پاکستان در مقام دوم، در سطح بسیار پایین تر قرار دارد. نام ایران به هیچ وجه به عنوان تهدید کننده صلح جهان به میان نیامده است.
نوام چامسکی

به گزارش خبرگزاری رسا، نوام چامسکی روشنفکر سرشناس سیاسی، نویسنده و زبانشناس است. او استاد ممتاز موسسه فنآوری ماساچوست( ام آی تی) است و بیش از پنجاه سال در آنجا تدریس کرده است. روز ۴ آوریل کتاب جدید او با نام «مجلس یادبودی برای رویای امریکایی: ده اصل قانون ثروت و قدرت» منتشر شد. به این بهانه سایت democracynow.org مصاحبه ای را با او ترتیب داده است که بخشی از آن که مرتبط با ایران است در ادامه می آید.

خوان گونزالس: من می خواهم سوال دیگری از شما بپرسم که آرون بریلا از ملبورن استرالیا مطرح ساخت. او گفت: «جیمز ماتیس، وزیر دفاع، این هفته ایران را بزرگترین تهدید علیه امریکا نامید. پرسش من این است: چرا امریکا اصرار دارد که زمینه بالقوه جنگ با ایران را مهیا سازد؟»
نوام چامسکی: این مساله سال ها است که ادامه دارد. در طول سال های زمامداری اوباما هم ایران بزرگترین تهدید علیه صلح جهانی بود. و این مساله به طور مکرر تکرار شده است. عبارت اوباما مبنی بر اینکه «هیچ گزینه ای منتفی نیست »، بدین معنا است که اگر ما بخواهیم از سلاح هسته ای استفاده کنیم، به علت وجود این خطر وحشتاکی که صلح را تهدید می کند، می توانیم این کار را انجام دهیم.

در واقع، چند نکته جالب توجه وجود دارند که لازم است در این باره گفته شود. یکی از آنها ، همان مقوله ای است که افکار جهانی نامیده می شود.مردم جهان چه کشوری را بزرگترین تهدید علیه صلح می دانند؟ خوب، نتایج نظرسنجی های موسسه گالوپ به ما می گویند امریکا. هیچ کشوری حتی نزدیک به آن نیست و بسیار جلوتر از هر نوع تهدید دیگر در جهان قرار دارد. پاکستان در مقام دوم، در سطح بسیار پایین تر قرار دارد. نام ایران به هیچ وجه به عنوان تهدید کننده صلح جهان به میان نیامده است.

چرا ایران بزرگترین تهدید علیه صلح عنوان می شود؟ ما بر اساس گزارش های جامعه اطلاعاتی پاسخ معتبری برای این سوال داریم. جامعه اطلاعاتی به طور مرتب ارزیابی خود درباره وضعیت راهبردی جهانی را به کنگره ارایه می دهد و چند سال است که آنها همیشه بحث ایران را پیش می کشند. و این گزارش ها نسبتا منسجم هستند. آنها می گویند که بودجه نظامی ایران، حتی بر حسب استاندارد های منطقه هم بسیار پایین است و بودجه نظامی این کشور از بودجه نظامی عربستان، اسراییل و سایرین هم پایین تر است. ایران دارای راهبرد تدافعی است. بدین گونه که آنها می خواهند به مدت کافی از حملات[ احتمالی] جلوگیری کنند تا دیپلماسی مورد توجه و به جریان افتد. نتیجه گیری ، نتیجه گیری اطلاعاتی- چند سال پیش- این است: اگر آنها در حال تولید سلاح هسته ای هستند که ما نمی دانیم، اگر آنها مشغول این کار هستند، این بخشی از راهبرد بازدارندگی آنها به حساب می آید. حال باید پرسید که چرا امریکا و اسراییل این همه نگران این سیاست بازدارندگی هستند؟ چه کسانی نگران بازدارندگی هستند؟ کسانی که می خواهند از قدرت استفاده کنند. کسانی که می خواهند بی محابا از زور استفاده کنند، نگران این بازدارندگی بالقوه هستند. بنابراین، بله، ایران بزرگترین تهدید علیه صلح است،[ چون] شاید مانع استفاده ما از زور می شود.

امی گودمن: امروز پنجاهمین سالگر ترور دکتر مارتین لوتر کینگ است، با توجه به سخنرانی « فراسوی ویتنام» او در کلیسای ریورسایت ، زمانی که گفت، امریکا «بزرگترین عامل خشونت روی کره زمین» است. نظر شما در این باره چیست؟
نوام چامسکی: آن سخنرانی کینگ، بسیار مهم بود، سایر سخنرانی های او در آن مقطع مهم بودند که همزمان به شهرت و وجهه او در بین شمالی های لیبرال به طور جدی لطمه زد. او جنگ در ویتنام را- که بدترین جنایت بعد از جنگ جهانی دوم بود- را به شدت محکوم کرد.
کار دیگری که دکتر کینگ داشت انجام می داد، این بود، سعی می کرد جنبش فقرا ، نوعی جنبش جداگانه غیر نژادی انسان های فقیر، ایجاد کند./۹۱۶/ ۱۰۲/ ع

ارسال نظرات