۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۹
کد خبر: ۴۹۱۵۷۷
حجت الاسلام مخدوم مطرح کرد؛

ضرورت راه اندازی نهضت تبلیغی اقتصاد مقاومتی در حوزه

مدیرمرکز پاسخگویی به سؤالات دینی گفت: وظیفه فرهنگ سازی و تبیین اهمیت استفاده از کالاهای داخلی و محدود کردن استفاده از کالای خارجی برعهده طلاب و روحانیان است.
حجت الاسلام علی مخدوم

حجت الاسلام علی مخدوم در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به مفهوم اقتصاد مقاومتی در آموزه های دینی عنوان کرد: اقتصاد مقاومتی یک مفهوم ساده نیست بلکه مجموعه اقداماتی است که هر کدام جداگانه در مفاهیم دینی جایگاه بالایی دارند.

وی افزود: در منظومه مفاهیمی که با عنوان اقتصاد مقاومتی مطرح است، موضوع مهم افزایش توان و قدرت اقتصادی مسلمین برپایه اسلام است و در این بین قدرت اقتصادی نقش ویژه ای دارد.

مدیرمرکز پاسخگویی به سؤالات دینی تصریح کرد: لازمه شکل گیری قدرت اقتصادی توجه به تولید، صنعت و توان ملی کشور است و اگر این مجموعه ها بتوانند روی پای خود بایستند، اقتصاد شکوفا می شود.

حجت الاسلام مخدوم اسراف و تبذیر را از موضوعات مطرح در حوزه مصرف دانست و خاطرنشان کرد: اگر آموزه های دینی در زمینه نحوه مصرف را در نظر بگیریم، اسراف و تبذیر از موضوعاتی است که مورد نکوهش قرار گرفته است و دوری از این عادت ناپسند باعث می شود تا فرهنگ مصرف در کشور کنترل و بهینه شود و تأثیر مستقیمی بر روی تحقق اقتصاد مقاومتی در حوزه مصرف خواهد داشت.

وی اضافه کرد: اسراف از جمله مشکلاتی است که هم به لحاظ ظاهری و عینی به فرد، خانواده و جامعه لطمه می زند و هم از نظر معنوی برکت را از بین می برد و در نهایت باید گفت اقتصاد مقاومتی مجموعه ای از آموزه های دینی برای زندگی است که ناظر به زندگی انسان مسلمان در چهارچوب زندگی دینی معنا می یابد.

مدیرمرکز پاسخگویی به سؤالات دینی در ادامه ابراز کرد: موضوع تولید در بحث صنعت و اقتصاد بسیار مهم است و حتی از تولید نرم و تولید دانش تا تولید اقتصادی و تجارت در اسلام مورد تأکید قرار گرفته است و روایات متعددی درباره تشویق به تولید و اقتصاد مولد وجود دارد و از مجموع آنها می توان نتیجه گرفت که وظیفه داریم در جنبه های اقتصادی خود را تقویت کنیم.

حجت الاسلام مخدوم با اشاره به سیره اهل بیت(ع) در موضوع تولید اظهار کرد: اگر به سیره اهل بیت(ع) و زندگی آنها توجه کنیم متوجه می شویم که هم خود آنها و هم شاگردانشان بر دوری از تن پروری و تنبلی و سر بار بودن در جامعه تأکید کرده اند و مسلمانان را به فعالیت در عرصه تولید تشویق کرده اند.

وی افزود: حضرت علی(ع) در عین حالی که فعالیت های سیاسی، اجتماعی و دینی فراوانی داشتند اما در حوزه تولید کشاورزی و فعالیت های حاشیه ای آن مانند حفر چاه فعالیت فراوانی داشتند و این روش تا زمان امام کاظم(ع) ادامه داشته است.

مدیرمرکز پاسخگویی به سؤالات دینی خاطرنشان کرد: اگر به برخی روایات توجه شود، این نکته مشخص است که برخی افراد سؤالات خود را از امام در زمانی پرسیده اند که در حال فعالیت اقتصادی بوده اند و این سیره اهل بیت(ع) یک مکتب تربیتی است که بیاموزیم اولیاء الهی همواره در صدد تولید و اشتغال و آموزش به شاگردان خود بودند تا از ظرفیت های مختلف غفلت نشود.

حجت الاسلام مخدوم راه اندازی نهضت تبلیغی در موضوع اقتصاد مقاومتی را یک ضرورت دانست و تصریح کرد: موضوع قدرت اقتصاد ملی باید برای همه شهروندان جامعه به ویژه طلاب و روحانیان مهم باشد و اگر امر رهبر درباره جهاد اقتصادی نبود و شرایط فعلی و تنگناها و فشارهای اقتصادی نیز وجود نمی داشت، روحانیان باید بر اساس دستورات دینی در مسیری فعالیت می کردند که از تولید ملی و اشتغال در راستای اقتصاد مقاومتی حمایت کرده و در شکل گیری فرهنگ مصرف کالای داخلی نقش آفرینی کنند.

وی اضافه کرد: وظیفه فرهنگ سازی و تبیین اهمیت استفاده از کالاهای داخلی و محدود کردن استفاده از کالای خارجی برعهده طلاب و روحانیان است تا با استفاده از معارفی که در این باره در آیات و روایات موجود است، این فرهنگ نهادینه شود که برای این موضوع ابتدا باید معارف متناسب با اقتصاد مقاومتی شناسایی و تلاش شود تا این مفاهیم و معارف ترویج شود.

مدیرمرکز پاسخگویی به سؤالات دینی توجه به زندگی علما و مراجع در استفاده از کالای ایرانی را از دیگر وظایف طلاب دانست و تأکید کرد: در بین مراجع و علمای طراز اول جامعه، استفاده از کالای ایرانی موضوعی متداول است به طوری که حتی چای دفتر آنها از تولید داخل است و این موضوع نشان دهنده توجه این بزرگان به حمایت از تولیدکنندگان و نیروی کار داخل است و این مسأله باید سرمشق طلاب و روحانیان قرار گیرد./872/ت302/ی

ارسال نظرات