۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۹
کد خبر: ۴۹۴۲۹۳
آیت الله مظاهری:

هوا پرستی انسان را از موحد بودن دور می کند

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان این که یافتن خداوند تنها با اطاعت تحصیل می شود، گفت: اگر انسان واقعاً موحد شود، خداوند را به گونه ای که هست می یابد، یعنی خداوند را مستجمع جمیع صفات کمالات می یابد.
آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: هوا پرستی به طور جدی انسان را از موحد بودن، دور می کند.

وی در ادامه تفسیر سوره بقره، آیه نود و سوم که می فرماید «وَإِذْ أَخَذْنَا مِیثَاقَکُمْ وَرَفَعْنَا فَوْقَکُمُ الطُّورَ خُذُوا مَا آتَیْنَاکُمْ بِقُوَّةٍ  وَاسْمَعُوا قَالُوا سَمِعْنَا وَعَصَیْنَا وَأُشْرِبُوا فِی قُلُوبِهِمُ الْعِجْلَ بِکُفْرِهِمْ قُلْ بِئْسَمَا یَأْمُرُکُمْ بِهِ إِیمَانُکُمْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ» را تلاوت کرد و افزود: خداوند در این آیه راجع به یهودیان زمان حضرت موسی(ع) می فرماید، یهودیان به حضرت موسی(ع) ایمان آوردند و ما کوه طور را مسخر آن ها کردیم و با جدیت به آن ها گفتیم، به خداوند ایمان بیاورید و آن ها نیز در ظاهر امر پذیرفتند ولی بعد از مدتی به گوساله پرستی مشغول شدند؛ قرآن خطاب به قوم بنی اسرائیل می فرماید، دلیل این که از سخن ابتدایی خود در ایمان به خداوند اعراض کردید، غالب بودن هوا و هوس در وجود شما بود.

حضرت آیت الله مظاهری با بیان این که مضمون آیه نود و سوم چندین بار در آیات قبلی تکرار شده است، خاطر کرد: حضرت موسی(ع) به همراه 60 نفر خواص قوم بنی اسرائیل به کوه طور رفتند تا تورات که حجمش چندین برابر قرآن بود را دریافت کنند؛ تورات به صورت یکمرتبه ای بر حضرت موسی(ع) نازل شد ولی خواص قوم بنی اسرائیل با درخواستی احمقانه از حضرت موسی(ع)، خودشان را نمایان کردند؛ درخواست خواص این بود که حضرت موسی(ع) خدا را به ایشان نشان دهد، حضرت موسی(ع) با تعجب از این درخواست خواص قوم بنی اسرائیل، خطاب به آن ها گفت، خداوند هرگز دیده نمی شود بلکه او یافتنی است.

رییس حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: خواص قوم بنی اسرائیل زیر بارِ موعظه های حضرت موسی(ع) نرفتند و دوباره درخواست خود را به صورت تهدید آمیز تکرار کردند، خداوند نیز با نور خودش به کوه طور تجلی فرمود و همه خواص ذره ذره شدند و حضرت موسی(ع) نیز بیهوش شد؛ بعد از این حضرت موسی(ع) به هوش آمد، خطاب به خداوند عرضه داشت، من از وارد شدن به قوم بنی اسرائیل بدون همراهی خواص بیم دارم، از این رو خداوند به درخواست پیامبرش عمل کرد و همه خواص را زنده کرد.

استاد اخلاق حوزه علمیه اذعان کرد: حضرت موسی(ع) با همراهی خواص به طرف قوم بنی اسرائیل حرکت کردند ولی وقتی به قوم رسیدند، با صحنه بسیار عجیبی روبرو شدند؛ عوام قوم بنی اسرائیل با پیروی از سامری، گوساله پرست شده بودند و این سبب شد حضرت موسی(ع) بسیار ناراحت شوند و برای عوام روشنگری کنند و عوام دوباره به طور جدی توبه کردند و توبه آن ها نیز پذیرفته شد.

وی با بیان این که گوساله پرست شدن قوم بنی اسرائیل نتیجه هوا پرست بودن این قوم است، اظهار کرد: قرآن در آیه نود و سوم سوره بقره خطاب به قوم بنی اسرائیل می فرماید، گوساله پرستی که نتیجه هوا پرستی بود، همیشه در وجود شما هست و شما هیچگاه موحد حقیقی نخواهید شد چرا که خداوند را رها کردید و هوا پرستی پیشه کردید.

حضرت آیت الله مظاهری با نتیجه گیری اخلاقی از آیه نود و سوم سوره بقره، تبیین کرد: هر کس خدا را رها کند، شیعه باشد یا یهودی فرقی نمی کند، چنین شخصی به طور قطع رفتار، گفتار و کردارش موافق با درخواست های نفسانی اش می شود.

رییس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به آیه سی و نهم سوره نور که می فرماید «وَالَّذِینَ کَفَرُوا أَعْمَالُهُمْ  کَسَرَابٍ بِقِیعَةٍ یَحْسَبُهُ الظَّمْآنُ مَاءً حَتَّى إِذَا جَاءَهُ لَمْ یَجِدْهُ شَیْئًا وَوَجَدَ اللَّهَ عِنْدَهُ فَوَفَّاهُ حِسَابَهُ وَاللَّهُ سَرِیعُ الْحِسَابِ»، اذعان کرد: انسانی که در بن بست قرار می گیرد، خداوند را به عنوان موجودی عالِم، رئوف، حکیم و قادر می یابد؛ از این رو قرآن این مسأله را بازگو می کند و می فرماید، انسان باید در شرایط عادی زندگی اش خداوند را عبادت کند به گونه ای که او را یافته است.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این که یافتن خداوند تنها با اطاعت تحصیل می شود، ابراز کرد: اگر انسان واقعاً موحد شود، خداوند را به گونه ای که هست می یابد، یعنی خداوند را مستجمع جمیع صفات کمالات می یابد.

وی در پایان گفت: همه موجودات وجودنما هستند و تنها وجود حقیقی ذات اقدس الهی است ولی درک این مسأله تنها با ریاضت ها و رابطه قوی با خداوند حاصل می شود؛ خواص دینی جامعه معمولاً درک کرده اند که تنها خداوند می ماند و بقیه موجودات پوچ می شوند./201/867/ب1

ارسال نظرات